Futaba F14 met trainerkabel koppelbaar aan Hitec Eclipse 7?

Satoer

Forum veteraan
Mijn Eclipse 7 is compatible om te linken met futaba zenders.
Nou vroeg ik mij af of ik mijn 4 kanaals Futaba F14 zender kan koppelen via een trainerkabel aan mijn Eclipse 7.
Op mijn Eclipse zit zo'n DIN kabel aansluiting. Ik zie geen ingang op de F14. In de F14 zitten wel 4 ongebruikte pennetjes met "Multi-op"
Is het de bedoeling het hier aan te koppelen?

Is het op deze manier mogenlijk de pitch/nick/roll/heck (4 kanalen) over te nemen als het mis gaat?

Collega's zitten een beetje te zeuren, dat ze ook "wel even" heli kunnen vliegen. Op deze manier scheelt het misschien weer wat crashparts ;)

Don't worry, met de Hummingbird, en niet de Logo ;)

Satoer,

De Multi-op aansluiting is GEEN aansluiting die je voor dit doel kunt gebruiken. Je moet zoeken naar een connector met de aanduiding "TRAINER" erbij. Als je die niet kunt vinden dan is de zender in principe niet aan te sluiten via een leerling leeraar kabel. Als je handig bent met de elektronica is daar wel een schakeling voor te maken waarmee het wel kan. Dit kan simpel zijn maar ook wat ingewikkelder worden, dat is afhankelijk van de zender.

Ai, zie geen aansluiting met "trainer" op de print Ernst.
Iemand die ervaring of kennis heeft van de Futaba F14 zender? (Jan? ;) ) die weet of dit mogenlijk is?

Ofwel een shakelingetje weet dat dit mogenlijk maakt?

Ernst Grundmann zei:
Als je handig bent met de elektronica is daar wel een schakeling voor te maken waarmee het wel kan.
Ernst, als je dit gelezen hebt, weet je dat je zulk soort voorstellen niet aan Michel moet doen:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6217&postdays=0&postorder=asc&start=28

De 7kanaals F14 heeft geen trainer-aansluiting, de 8kanaals F14 heeft dit wel. Bij de 7kanaals versie is er wel wat te knutselen, maar echt hoera roepen doe ik daarbij niet. Als het echt moet, kan er via een pb'tje wel wat info gegeven worden. Het tarief is bekend:
1365.gif

Hahahaha Jan!

Het is helaas de 7 kanaals versie. Is het erg lastig om te bouwen of is het met een paar elektronica onderdelen zo te doen?

Ik zal Laurenka morgen wat tekenspulletjes onder haar neus schuiven ;)

Vind net een schema op: http://users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/english/tx2txgb4.htm
fig4-01.gif

F14 as slave : use the Ground and the PPM OUT from the connector marked « Multi-op » (fig. 4-01)
ATTENTION : the contacts of this connector are totally different than for the F 16, FC 16 et FC 18 !
The Futaba F14 as slave with a MC15 as master does not work. Maarten tells me : "I think that the amplitude of the signal of the F14 is not big enough. Furthermore Graupner uses other pauses in the PPM-signal. A microcontroller would be necessary to connect these two transmitters."

F14 as master : It is possible to use the F14 as master when applying the modifications as marked in red and blue. Maarten writes : "The analog-digital printboard and the HF-printboard are connected to each other with a wire-bridges to transfer the PPM-signal. I unsoldered a bridge-wire and I fit a momentary switch in order to chose which PPM-signal shall be send to the HF-section : the original or the external. The Futaba Attack 4 as slave with the F14 as master works great."
Dus toch de Multi-Op uitgang.
Ziet er niet te ingewikkeld uit. Gewoon een draadje doorknippen en schakelaartje tussen zetten.
Maar aangezien ik de zender toch als slave wil gebruiken hoef ik niets aan te passen. Nu maar hopen dat hij de Eclipse wel pakt.
Is dit de manier Jan?

Getverdegedverdegedver, die Olivier! :evil: Dit zal heus wel kloppen, dus die tekenspullen zullen wel weer verdwijnen... :evil:
Ik ga straks nog wel even kijken of het iets te verbeteren valt; volgens mij doet 1 weerstandje-extra wonderen voor de problemen, die Olivier opgeeft met een MC15. Dit geldt dan ook voor andere zenders.

Zoals ik al dacht: soldeer (!!!) een weerstandje van 47k tussen pin 2 en 3 van de multi-op stekker (als er geen 47k is, dan iets tussen 22k en 100k opzoeken). Als er een scoop voorhanden is, zie je dat de pulsjes er nu opeens heel netjes uit gaan zien (uit het IC komt een open-collector uitgang, die door een pull-up weerstand een normale uitgang wordt; de modificatie verandert in principe niets aan de zenderwerking).

Bij de "slave"-uitvoering hoeft er niets geknipt te worden, een massa- en een signaaldraadje naar een telefoonplug is voldoende*. Deze aansluiting is dan tevens geschikt voor een vliegsimulator. Vergeet in beide gevallen niet het Xtal uit de F14 te halen.

*Bij l/s gebruik moet er wel in beide draadjes een spoeltje van 10uH worden opgenomen om hoogfrequent-instraling buiten de deur te houden.
Deze zijn verkrijgbaar in 'weerstandsvorm'. De Eclipse heeft deze spoeltjes al in het Din-plug circuit (groene knobbeltjes).

Duzzzz, volgens mij kan er nu best een klein tekeningetje af. Misschien alleen van de soldeerboutstift...De rest komt dan wel bij een volgende vraag.

Bedankt Jan!!! :D
Ze is nu paardrijden :roll: , maar de tekening komt er aan hoor! :wink: :cry:

yes!!!

Ik ga nu de verjaardag van mijn moeder vieren (ze is 90 geworden). Ik denk dat ik de pc maar meeneem, zodat ik het verschijnen van het plaatje mee mag maken! 8O
dancing.gif
laughing.gif

Hahahahahaha!!!

:worship: :worship: :worship:Laurenka :worship: :worship: :worship:

Helemaal toppie!
hugs.gif

De hall of fame is compleet, nu moet ik weer wat anders zoeken om lekker over door te kunnen zeuren :?

sterkste is dat dat nog echt gebeurd is ook pasqual ! :D

schitterende tekening as usual.

Zat ik er dus ook naast, wel de multi aansluiting. Ik heb een FC18 en daar heeft de multi aansluiting een heel andere functie vandaar dat ik dacht dat het bij de F14 ook zo was. Dit moet ik goed onthouden want deze vraag heb ik ook al eens in de club gehad en toen heb ik ergens de ppm uitgang opgezocht en met een transistortje en een paar weerstanden een bruikbaar signaal van gemaakt. Dat was dus niet nodig!
Da's maar goed ook want ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het feit dat Michel nogmaals zijn bakkes verbrandt.
We kennen het spreekwoord allemaal: "Een ezel stoot zich in het algemeen niet tweemaal aan dezelfde steen. Maar een mens, dat stomme dier, stoot zich minstens een keer of vier".

Ernst Grundmann zei:
"Een ezel stoot zich in het algemeen niet tweemaal aan dezelfde steen. Maar een mens, dat stomme dier, stoot zich minstens een keer of vier".

Daarom moet je het ook vaker doen, anders ga je door voor ezel :lol: :wink:

gr Remco

Oud topic gevonden...

kun je dit dan ook gebruiken om een futaba F14 aan te sluiten op een PC om dan een flightsimulator (FMS oid) te besturen, en zo dus te oefenen voor modelvliegen ZONDER je model te crashen in het echt?

en kan iemand me vertellen wat is dan waarop moet aansluiten tussen zender en pc?

Alvast bedankt

Back