Futaba F16 laden met een conputerlader

Ik heb een probleempje. De externe laadaansluiting bij een futaba zender geeft geen spanning af als ik er een laadkabel in stop. Ik heb een CT3000lader van Conrad en die heeft wel een spanning nodig van de accu om tekunnen zien hoeveel cellen er aan de lader hangen.

Blijkbaar kan je deze zenders dus alleen met een druppellader laden.

Wie weet de oplossing !\\

Ik neem aan, dat het een FC16 is en geen F16?

Op de laadplug-print zit een beveiligingsdiode. Met deze diode wordt voorkomen, dat je de accu verkeerdom kunt laden of dat je met het laadsnoer kortsluiting kunt maken.
Deze diode moet overbrugd worden als je een computerlader gaat gebruiken. Alvast wel direkt een waarschuwing: als je gaat snelladen en het gaat mis, dan krijg je een FC16 met een heel ander uiterlijk! Je bent dan beslist niet de eerste, die dat is overkomen.

De diode zit aan de componentenzijde van de print, schuin naast/onder de aan-uit schakelaar. Als je uit een elektriciteitssnoer 3 adertjes haalt en deze over de diode soldeert heb je nog een soort van zekering.

Koop toch een gewone Universeellader voor € 22,50 heb je er al één je zender accu rijdt je niet leeg als je maar een zwaar pakket in legt.
Ik bezit een 3 Ah pakket die staat een hele middag aan kom ik thuis doe ik hem aan de lader en de volgende morgen is de accu weer vol.
Als je slaapt kan je toch niet rijden waarom moeilijk doen als het makkelijk wil.
Maar je mag hem van mij opblasen goed voor de handel.

Back