Futaba FX-18 met Li-Po inside?

Hezik,
Jan heeft wel een beetje gelijk dat zo'n diode roet in het eten kan gooien. Ik heb daar niet aan gedacht maar de 1N4001 t/m 8 zijn waarschijnlijk minder geschikt dan ik eerder aangaf.
Het probleem is de schakelsnelheid van de diode. Hoe "snel" deze diodes zijn weet ik niet precies, ik kan het niet terug vinden. De capaciteit in pF (pico Farad) wordt gemeten bij 1MHz. Maar of dat ook de maximale frequentie is wordt me niet duidelijk.
De stroom die de eindtrap uit de accu trekt zal varieren, dan weinig en dan veel meer. Dat gaat in het ritme van de zendfrequentie. Voor de meeste vliegtuigen is dat dus 35MHz. De stroom door de diode zal dus met de frequentie variëren. De diode zal dus snel genoeg moeten zijn om die frequentie makkelijk te kunnen verwerken. Daarvoor zal zo'n diode minimaal 100MHz of liever nog meer moeten kunnen verwerken.
Het probleem is dat de diode de stroom niet snel genoeg door kan laten waardoor de eindtrap te weinig spanning krijgt. Het lijkt net alsof de inwendige weerstand van de diode hoger is geworden. Omgekeerd gaat het ook "mis". Als de eintrap minder stroom trekt zal de diode niet snelgenoeg minder kunnen gaan geleiden waardoor de spanningsval over de diode juist kleiner wordt. De eindtrap krijgt dan juist meer spanning en dat wil je nu net niet.

De kans in enorm klein, waarschijnlijk zelfs verwaarloosbaar maar er kunnen hierdoor extra oscillaties ontstaan. De eindtrap van de zender gaat dan een soort van "hikken". Wat dat voor gevolgen heeft is bij elke zender anders want het hangt van de frequentie af en hoe erg het is. Het kan zelfs afhankelijk zijn van de temperatuur. In het ergste geval kan je eindtrap erdoor opblazen maar dat is wel heel erg zwart kijken.

Ik ken wel situaties waar zoiets gebeurt is maar dat was niet met modelbesturings apparatuur. Die apparatuur gebruikte vele malen meer vermogen. Het was een mobilofoon zender van 5Watt als ik me het goed herinner. Hij werd gebruikt in een veld meetpost die gevoed werd uit accu´s. Men gebruikte diodes om zo meerdere accu´s parallel te kunnen zetten zonder dat een "slechte" accu de hele boel niet plat zou leggen.
Tijdens metingen op en rond het (hete) vliegveld van Granada in zuid Spanje waren er enkele posten die op de gekste momenten niet meer reageerden. De mobilofoonzender had de geest gegeven.
Na heel veel zoekwerk kwamen we er achter dat het de diodes in de voedingslijn waren die de problemen veroorzaakten. Het gekke was dat er meer zenders waren die probleemloos werkten en bleven werken dan er fout gingen. Helaas waren er een paar die elke keer weer problemen gaven. Nadat er diodes gebruikt werden die veel hogere frequenties konden verwerken waren de problemen verdwenen.

Zoals ik al schreef de kans dat zoiets met een modelbesturingszender zal gebeuren lijkt mij heel erg klein. Onmogelijk is het echter niet!
Maar daarom nogmaals mijn vraag: Waarom zou je een diode gebruiken? Dat is echt niet nodig, zoals Jan ook al met zoveel woorden schreef.

Ik vlieg gewoon met NiMH in m'n zender en dat bevalt mij prima.. ik laad sowieso alles op voordat ik naar het veld ga.

Ik ben eigenwijs, dat wisten jullie vast nog niet, maar goed, tegen Corrien durf ik in dit geval niet in te gaan.

Het enige wat ik er over kan zeggen, is dat de praktijk kennelijk niet strookt met de theorie.. maar als je advies wilt over je zender en ik zeg iets en Corrien zegt iets anders, dan moet je Corrien volgen ;)

Dus dan maar geen diode.. zeker als het niet nodig is.

Met een lipo laad je echt veeeel minder. De spanning geeft nu een goede indicatie van de lading en ik laad echt veeeeel minder. 1 keer per 2 weken maximaal. Ook haal ik bij NiMh echt nooit de capaciteit en dus blijf je elke dag laden waardoor de accu nog sneller achteruit gaat.

Waarom lipo in de zender? We vliegen toch ook niet meer op NiMh??? :)

Het gebeurt mij nog weleens dat de zender aan blijft staan op de hobbykamer, kom je de volgende dag en is de accu echt dood.

Dan ben ik toch blij met de standaard accu ;)

Er zit een safeguard in de HXT zender lipo's ;) Dus je lipo accu blijft beter heel. Bij 9V of minder schakelt het PCM moduul de zender los..... tenminste, zo had ik het gelezen. Bij een clubgenoot viel de zender ook opeens helemaal dood toen de accu onder de 9V kwam dus dat kan best kloppen. De zippy accu's lijken het niet te hebben.

Bij een clubgenoot viel de zender ook opeens helemaal dood toen de accu onder de 9V kwam dus dat kan best kloppen.
Zou je zo iemand niet adviseren de accu er per onmiddellijk uit te halen? Dit is levensgevaarlijk! Leuk, dat de accu heel blijft, maar die ene keer, dat je vergeten bent de accu te laden en vrolijk aan het vliegen bent, ligt opeens het model tegen de vlakte of landt op iemands hoofd nog vóórdat het accu-alarm heeft geklonken. Bij veel zenders is dit namelijk vast ingesteld op 8,6 Volt. Zowel met een Ni- als een Li-accu heb je dan meer dan ruimschoots de tijd om het model te landen voordat de accu echt leeg is.

Ik ben eigenwijs, dat wisten jullie vast nog niet,
Dit was reeds bekend. Er is echter altijd baas-boven-baas. Daarnaast heb ik praktisch altijd gelijk!
En serieus: ik 'doe' de servicedienst voor veel merken al meer dan 20 jaar. Dit maakt mij hier op het forum beslist niet de elektronicus met de meeste kennis, maar uiteraard wél met veruit de meeste ervaring. Als ik dus gloedvolle betogen ga houden is dit op basis van die ervaringen. Bij de theoretische bespiegelingen laat ik graag een ander voorgaan.

Laatst bewerkt:
Hij was de lipo ook gewoon gaan gebruiken zonder hem op te laden.... ik heb hem toen duidelijk gemaakt dat de spanning niet beneden de 10.5V mocht zijn als je gaat vliegen.

Let er dan wel op dat als je je zender een keer per ongeluk aan laat staan, je 'm de volgende dag waarschijnlijk bij het vuilnis kunt gooien.

Heb wel eens een 2Cell Lipo gehad die 1,6 Volt aangaf:confused: Heeft het daarna nog zo'n jaar volgehouden. Natuurlijk bestaan er ook uitzonderingen zoals 'the big boem' :)

Maar nu on toptic; het word dus de Flightpower TX:cool: Ennehh.... als ie uit elkaar klapt horen jullie het wel :p Weer een goede smoes voor die prachtige 2,4 Ghz zender :celebrate:!

@Corrien: bedankt voor jouw zeer vaktechnische uitleg! We zouden wel wat meer Corrien's op deze planneet kunnen gebruiken -_- :D

Ciao,

Julius

Laatst bewerkt:
uhm is dat verstandig dan krijg je alleen maar mensen die beweren altijd gelijk te hebben :P kan leuk uit een lopen in een 1 op 1 discussie ;).

beter 1 corrien in het forum dan 10 corriens in de rondte :P

Sowieso hebben we niet genoeg bergen om al die Corriens op te huisvesten :P

Is het zo een keer genoeg :evil:?

Er is hier maar één conclusie te trekken: als je een NiMH-accu in je zender stopt, hoef je niet te tobben over een te hoge spanning, ben je minder geld kwijt, kun je gewoon laden zoals de handleiding opgeeft en hangt je zender beter in balans aan het nekkoord of in de pult :teacher:!

Balans kan nog een punt zijn inderdaad maar ik gebruik hem als hand zender zonder draag systeem dus dan is een gewichts besparing wel lekker.

Maar NiMh goedkoper kan ik het toch niet mee eens zijn ;) Lipo kost 20 euro.... NiMh minimaal hetzelfde (voor een goed pack dan, geen naamloze troep of aldi cellen :))

20 euro voor een lipo? Ik heb hier 1800mAh pakketjes liggen die nog geen tientje kosten (zippy's). moet natuurlijk wel uit hongkong komen eerst.

Ik heb een goed half jaar geleden de NmH accu van mijn FX18 vervangen door de LiPo van HobbyCity, 25 dollar. Je kan het accu-alarm van de FX18 zelf instellen, dus dat is geen probleem. Natuurlijk moet je AF EN TOE nog wel eens laden... maar dan ook héél af en toe...
Ze zeggen over de beveiliging trouwens: "Battery comes with an inbuilt CPM (Cell Protection Module) which stops the pack from being over-discharged due to slow residual drain." Het is dus niet zo dat-ie onder het vliegen stopt, (dan zal je gewoon het alarm van je zender goed moeten instellen).
Qua laadintervals kende ik de FX18 niet meer terug met die lipo erin. (Inmiddels een DX6i gekocht maar houd de FX18 nog even aan, het is nogal prijzig om alle ontvangers te vervangen...)

Met een lipo laad je echt veeeel minder. De spanning geeft nu een goede indicatie van de lading en ik laad echt veeeeel minder. 1 keer per 2 weken maximaal. Ook haal ik bij NiMh echt nooit de capaciteit en dus blijf je elke dag laden waardoor de accu nog sneller achteruit gaat.

Waarom lipo in de zender? We vliegen toch ook niet meer op NiMh??? :)

ik ga niet eens 2 keer per 2 weken vliegen hahaha. ;)

Ik heb in de meeste van mijn zenders nog steeds NiCd's zitten. Die gaan bij mij dan ook meer dan 10 jaar mee. NiMH-accu's waarschijnlijk wat korter, maar dat weet ik nog niet.

Vertel mij dus niet, dat LiPo's goedkoper zijn.

Back