Hezik,
Jan heeft wel een beetje gelijk dat zo'n diode roet in het eten kan gooien. Ik heb daar niet aan gedacht maar de 1N4001 t/m 8 zijn waarschijnlijk minder geschikt dan ik eerder aangaf.
Het probleem is de schakelsnelheid van de diode. Hoe "snel" deze diodes zijn weet ik niet precies, ik kan het niet terug vinden. De capaciteit in pF (pico Farad) wordt gemeten bij 1MHz. Maar of dat ook de maximale frequentie is wordt me niet duidelijk.
De stroom die de eindtrap uit de accu trekt zal varieren, dan weinig en dan veel meer. Dat gaat in het ritme van de zendfrequentie. Voor de meeste vliegtuigen is dat dus 35MHz. De stroom door de diode zal dus met de frequentie variëren. De diode zal dus snel genoeg moeten zijn om die frequentie makkelijk te kunnen verwerken. Daarvoor zal zo'n diode minimaal 100MHz of liever nog meer moeten kunnen verwerken.
Het probleem is dat de diode de stroom niet snel genoeg door kan laten waardoor de eindtrap te weinig spanning krijgt. Het lijkt net alsof de inwendige weerstand van de diode hoger is geworden. Omgekeerd gaat het ook "mis". Als de eintrap minder stroom trekt zal de diode niet snelgenoeg minder kunnen gaan geleiden waardoor de spanningsval over de diode juist kleiner wordt. De eindtrap krijgt dan juist meer spanning en dat wil je nu net niet.
De kans in enorm klein, waarschijnlijk zelfs verwaarloosbaar maar er kunnen hierdoor extra oscillaties ontstaan. De eindtrap van de zender gaat dan een soort van "hikken". Wat dat voor gevolgen heeft is bij elke zender anders want het hangt van de frequentie af en hoe erg het is. Het kan zelfs afhankelijk zijn van de temperatuur. In het ergste geval kan je eindtrap erdoor opblazen maar dat is wel heel erg zwart kijken.
Ik ken wel situaties waar zoiets gebeurt is maar dat was niet met modelbesturings apparatuur. Die apparatuur gebruikte vele malen meer vermogen. Het was een mobilofoon zender van 5Watt als ik me het goed herinner. Hij werd gebruikt in een veld meetpost die gevoed werd uit accu´s. Men gebruikte diodes om zo meerdere accu´s parallel te kunnen zetten zonder dat een "slechte" accu de hele boel niet plat zou leggen.
Tijdens metingen op en rond het (hete) vliegveld van Granada in zuid Spanje waren er enkele posten die op de gekste momenten niet meer reageerden. De mobilofoonzender had de geest gegeven.
Na heel veel zoekwerk kwamen we er achter dat het de diodes in de voedingslijn waren die de problemen veroorzaakten. Het gekke was dat er meer zenders waren die probleemloos werkten en bleven werken dan er fout gingen. Helaas waren er een paar die elke keer weer problemen gaven. Nadat er diodes gebruikt werden die veel hogere frequenties konden verwerken waren de problemen verdwenen.
Zoals ik al schreef de kans dat zoiets met een modelbesturingszender zal gebeuren lijkt mij heel erg klein. Onmogelijk is het echter niet!
Maar daarom nogmaals mijn vraag: Waarom zou je een diode gebruiken? Dat is echt niet nodig, zoals Jan ook al met zoveel woorden schreef.
Jan heeft wel een beetje gelijk dat zo'n diode roet in het eten kan gooien. Ik heb daar niet aan gedacht maar de 1N4001 t/m 8 zijn waarschijnlijk minder geschikt dan ik eerder aangaf.
Het probleem is de schakelsnelheid van de diode. Hoe "snel" deze diodes zijn weet ik niet precies, ik kan het niet terug vinden. De capaciteit in pF (pico Farad) wordt gemeten bij 1MHz. Maar of dat ook de maximale frequentie is wordt me niet duidelijk.
De stroom die de eindtrap uit de accu trekt zal varieren, dan weinig en dan veel meer. Dat gaat in het ritme van de zendfrequentie. Voor de meeste vliegtuigen is dat dus 35MHz. De stroom door de diode zal dus met de frequentie variëren. De diode zal dus snel genoeg moeten zijn om die frequentie makkelijk te kunnen verwerken. Daarvoor zal zo'n diode minimaal 100MHz of liever nog meer moeten kunnen verwerken.
Het probleem is dat de diode de stroom niet snel genoeg door kan laten waardoor de eindtrap te weinig spanning krijgt. Het lijkt net alsof de inwendige weerstand van de diode hoger is geworden. Omgekeerd gaat het ook "mis". Als de eintrap minder stroom trekt zal de diode niet snelgenoeg minder kunnen gaan geleiden waardoor de spanningsval over de diode juist kleiner wordt. De eindtrap krijgt dan juist meer spanning en dat wil je nu net niet.
De kans in enorm klein, waarschijnlijk zelfs verwaarloosbaar maar er kunnen hierdoor extra oscillaties ontstaan. De eindtrap van de zender gaat dan een soort van "hikken". Wat dat voor gevolgen heeft is bij elke zender anders want het hangt van de frequentie af en hoe erg het is. Het kan zelfs afhankelijk zijn van de temperatuur. In het ergste geval kan je eindtrap erdoor opblazen maar dat is wel heel erg zwart kijken.
Ik ken wel situaties waar zoiets gebeurt is maar dat was niet met modelbesturings apparatuur. Die apparatuur gebruikte vele malen meer vermogen. Het was een mobilofoon zender van 5Watt als ik me het goed herinner. Hij werd gebruikt in een veld meetpost die gevoed werd uit accu´s. Men gebruikte diodes om zo meerdere accu´s parallel te kunnen zetten zonder dat een "slechte" accu de hele boel niet plat zou leggen.
Tijdens metingen op en rond het (hete) vliegveld van Granada in zuid Spanje waren er enkele posten die op de gekste momenten niet meer reageerden. De mobilofoonzender had de geest gegeven.
Na heel veel zoekwerk kwamen we er achter dat het de diodes in de voedingslijn waren die de problemen veroorzaakten. Het gekke was dat er meer zenders waren die probleemloos werkten en bleven werken dan er fout gingen. Helaas waren er een paar die elke keer weer problemen gaven. Nadat er diodes gebruikt werden die veel hogere frequenties konden verwerken waren de problemen verdwenen.
Zoals ik al schreef de kans dat zoiets met een modelbesturingszender zal gebeuren lijkt mij heel erg klein. Onmogelijk is het echter niet!
Maar daarom nogmaals mijn vraag: Waarom zou je een diode gebruiken? Dat is echt niet nodig, zoals Jan ook al met zoveel woorden schreef.