Futaba FX-18 of de FF9 voor een beginner ???

• Topicstarter Topicstarter jhleloux
  • Startdatum Startdatum
J

jhleloux

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een zender om uiteindelijk helicopter te gaan vliegen. Ik wil beginnen met een gewoon vliegtuigje, een TAXI van Graupner, die ik al heb incl. motor.
Bij het rondneuzen op internet en bezoeken aan diverse winkels weet ik het niet meer. De FX-18 is in de heliuitvoering met 4 servos en een gyro nog vriendelijk in prijs €419.95 maar zonder gyro is de FF9 veel uitgebreider maar ook een stuk duurder. Krijg je nu spijt als je FX-18 koopt... Wie kan me goed adviseren

de ff9 is als set ook te krijgen voor ongeveer het bedrag wat je opnoemt.

wereldzender.

hi jhleloux
ik ben zelf ook pas begonnen met heli vliegen
en ik heb een fx-18 die op zich voldoet maar als ik meer wil gaan doen dan is die aan de laage kant
kwa mogelijkheden.
het voordeel van dit paket is wel dat je er digi servos bij krijgt maar zo ver ik weer is het voor een beginner niet nodig of zelfs af te raden omdat je gewoon een stuk fellere heli hebt en ook omdat je accu sneler leeg gaat dan met standaard servo's
(wie vind dat ik het fout heb zeg het dan ff en ook met de reden en feiten)
en dus zou het welicht niet handig zijn om dit paket te kopen en voor een ander zender te gaan met meer mogelijkheden dan de fx-18 en gewoone standaard servo's behalfe de gyro zorg dat je daar een goede voor hebt ik heb zelf de gy401 met servo s9253 dit zou een goede gyro zijn (weer het vorige wat tussen haken staat)
ik hoop dat je hier wat aan hebt

het voordeel van dit paket is wel dat je er digi servos bij krijgt maar zo ver ik weer is het voor een beginner niet nodig of zelfs af te raden omdat je gewoon een stuk fellere heli hebt en ook omdat je accu sneler leeg gaat dan met standaard servo's

helaas is dit niet zo.
bij de FX 18 zitten de nieuwe futaba digitals de 3151, geweldige servo, de digitale vervanger van de 3001.
helaas maar 2 honderste van een seconde sneller, dus feller word je heli er niet van, als je bv 9252's monteerd die zijn wel sneller, dan kan je misschien wel verschil merken.

overigens zou ik persoonlijk kiezen voor de ff9 set van rchelistore, daar heb je levenslang plezier van van die zender, en die is minimaal duurder dan de fx 18 set.

Ik zelf heb de FX-18 gekocht voor 269€, inclusief accu maar zonder servo's.
Wel beschouwd kan de FX-18 alles wat je als helivlieger de eerste jaren nodig zal hebben.
Langs de andere kant gaat zo'n zender naar het schijnt tientallen jaren mee, dus als je de FF9 kan hebben voor een goede prijs, zou ik dan doen.

Bovendien heeft de FX-18 slechts een driepunts gascurve, en dat ervaar ik nu al een beetje als een gemis, zelfs met mijn weinige ervaring. De FF9 heeft, als ik mij niet vergis, een vijfpunts gascurve.

Waarom zou je niet direct beginnen het heli? Als je de zender toch al hebt, hoeft helivliegen wel beschouwd niet veel duurder te zijn dan vliegtuig vliegen...

*edit* sorry, had niet gelezen dat je het vliegtuig al had

Back