Futaba FX20 virtual channels

Ik heb ter gelegenheid van mijn verjaardag de overstap gemaakt naar 2.4 GHz en een FX20 van Futaba gekocht. Er was een groot verschil in prijzen voor de set (€638 bij Robbe tot €500 bij W&W), maar dat is een ander verhaal. Ik heb er een Duitse en een Engelse handleiding bij, maar het gebruiken van virtuele kanalen lukt me niet en ik weet niet waarom.
Met virtuele kanalen kun je een ander kanaal beïnvloeden, en ik wil de ailerons met de schuif ook tegelijk kunnen bewegen om bij de landing even extra naar beneden te komen. Behalve 2 schuiven zijn er ook 2 "volumeknoppen" waarmee aangestuurd kan worden. Als ik de schuif op een kanaal zet, dan werkt het wel, dus er is niets defect.
Kan iemand me op het juiste spoor zetten?

Helemaal zeker ben ik er niet van maar ik denk dat het komt doordat je "te veel wil".
Wat bedoel ik daarmee?
Wel de pulsbreedte die naar de servo toe gaat is "standaard" tussen de 1msec. en 2 msec. breed. Bij een puls van 1msec. staat de servo in de ene uiterste hoek, bij 2msec. in de andere uiterste hoek en bij 1,5msec staat de servo in het midden. Nu zijn die 1msec. en 2 msec. niet keihard maar erg veel kan je daar toch niet van afwijken. Zo hebben de meeste systemen bijvoorbeeld 0,9msec als absolute minimum en 2,1msec. als absolute maximum. Daar onder en boven kan de pulsbreedte nooit komen! LET OP, deze waardes kunnen per merk wat verschillen maar zullen niet zo erg veel hiervan afwijken.

Stel nu dat jij de ailenrons als flaps naar beneden zet. Bij full down is de pulsbreedte dan bijvoorbeeld 0,9msec. en dan wil jij met een schuif nog iets verder naar beneden. Omdat de pulsbreedte al op zijn minimum is zal dat niet gebeuren en zal het bewegen van die schuif geen resultaat hebben.
Zou je dit systeem toch willen gebruiken dan zou je de zaak zo moeten instellen dat je nooit aan het minimum komt als je alleen de kanalen mixt. Dat kan je doen door de mixers niet op 100% te zetten. Zo hou je wat ruimte over waardoor je met die schuif toch dat laatste kleine stukje kan bedienen.
Overigens is het gebruik van de alienrons als flaps niet zo'n heel erg goed idee. Meestal werkt het niet echt lekker. Zo goed als altijd wordt het sturen met de alienrons er heel lastig door, het model wordt vooral bij lage snelheden onstabiel over de rolas! Ook kan het gebeuren dat de werking van de rolroeren omgekeerd lijkt te zijn, vooral bij grote flap uitstlagen. Je stuurt rol naar links en tot je verbazing zal het model naar rechts rollen! Dat komt doordat het ver naar beneden staande rechter rolroer gaat "haken". Hierdoor raakt de rechter vleugel overtrokken en zakt naar beneden. Dit resulteert bij die lage snelheden zo goed als altijd in een crash.
Apparte flaps in de vleugel net naast de romp werken effectiever en zullen dit probleem niet opleveren. Constructief lastiger te bouwen maar vliegtechnisch een vele malen betere oplossing!

Gebruik geen FX-20 maar een FX-30 maar deze zenders zijn een beetje vergelijkbaar.

Een virtueel kanaal is inderdaad een kanaal dat wel een eigen gever op de zender heeft, maar voor de aansturing gebruik maakt van servo's van andere kanalen, zoals het gebruiken van ailerons als landingskleppen.

Het instellen van deze functie is ook in de FX-30 in het begin als je nog weinig ervaring hebt met de Futaba denkwijze nogal nogal lastig.

Voor de FX-30 zijn er bij Robbe instelvoorbeelden te downloaden. Die hebben mij erg geholpen. Mogelijk zijn deze voorbeelden er ook voor de FX-20.

Wat Ernst zegt is absoluut waar. Een servo kan niet verder dan de eindstand. Hier moet je dus rekening mee houden. De maximale uitslag van de servo is dus vol aileron down plus remklepinstelling. Je kan hier wel een beetje mee spelen door de maximale uitslag van de aileronservo's voor de "beneden" stand te vergroten.

Ook de door Ernst genoemde nadelen zijn zeker aanwezig. Afgelopen zomer heb ik wat geexperimenteerd met het tijdens thermiekvliegen iets naar beneden stellen van de ailerons van een elektrozwever. Al snel merkte ik dat als je dat iets te ver doet, dan valt het toestel bij het sturen plotseling weg naar de kant die je niet stuurt.

Laatst bewerkt:
Goede middag allebei,
ik ben me ervan bewust dat verder dan de eindstand niet mogelijk is, maar bij een normaal werkgebied van 100% kùn je naar 135% voor zover ik weet. Maar dat is niet zozeer het punt. Op mijn ouwe trouwe 35 MHz FC18 zender was deze truc wel mogelijk, maar het lukt me na bijna een week nog niet op de FX20.
Dat echte flaps de voorkeur hebben is duidelijk, maar die heb ik niet op de Discus en de Junior. Op de Ventus had (tja, crashje, maar nog niet geheel hopeloos) ik echte verstoorders op de vleugel, en dat werkte perfect. Maar feitelijk gaat het om de "programmeertruc".

Het "normale" gebied is 100%, tja dat zal wel maar waar komt dat mee overeen? Bij de FC18 komt het niet overeen met de maximaal mogelijke pulsbreedtes. Pas als je 135% kiest komt het overeen met de maximale en minimale waarde van de pulsbreedte (0,9msec en 2,1msec).
Als bij de FX18 100% al overeen komt met die maximale en minimale waardes dan zal je dus nooit boven die 100% kunnen komen. Bij de FX18 zal je de uitslagen en mixverhoudingen dus anders moeten kiezen zodat je alleen aan de 100% komt wanneer je die extra schuif gebruikt.
Een andere oplossing zie ik hier niet.

In het menu "eindpunt" is de maximale uitslag van een servo beperkt tot de waarde 135. Zo lang het servo niet mechanisch wordt geblokkeerd, kan je deze waarde vergroten voor het deel van de servoslag dat voor de neergaande beweging zorgt.

Ik heb geen T8 (FX20) maar een T12 (FX30). Maar ik heb even het manual van de T8 voor je bekeken en ik denk in dat het zo moet kunnen:

Aangenomen dat je een zwever wilt instellen, dan moet je butterfly gebruiken.

In het function menu moet je de schuif die je wilt gebruiken toewijzen aan het virtual channel butterfly.

Ook moet je in het butterfly menu de mixer activeren en de uitslagen van aileron en elevator naar wens instellen.

Dat zou het moeten zijn.

succes er mee.

De oplossing

Ik ben eruit!
Het gebruik van de butterflymix is gekoppeld aan de gashendel, maar er zijn per model ook 5 vrije mixen.
In mijn geval moest ik het volgende doen:
  • Vrije mix (Prog mix) in modelmenu
  • Neem een vrije mix
  • Scherm 1 van boven naar beneden +0, +50, -100, +0, lineair instellen. Dit betekent dat bij volle uitslag van de schuif de linker aileron tot 50% naar boven gaat.
  • Scherm 2 action ON schakelaar op J3 zetten reversed. Daarbij wordt de schuif alleen actief gemaakt als het gas dicht staat. In mijn geval moest de ON/OFF functie van J3 omgeschakeld worden.
  • Master LS, slave Ail OFF
  • Neem een andere vrije mix
  • Scherm 1 van boven naar beneden +0, -50, -100, +0, lineair. Hier -50 omdat de sevo's in spiegelbeeld gemonteerd zijn
  • Scherm 2 action ON schakelaar J3 reversed
  • Master LS, slave Ail2 OFF
Het werkt, misschien heeft iemand anders hier nu ook wat aan. Bedankt allemaal voor jullie bijdragen!

Het gebruik van de butterflymix is gekoppeld aan de gashendel

En kan je dat niet veranderen in het function menu? Bij de T12 kan je ook voor de virtual channels de schuif/knop/stick vrij kiezen.

Volgens de manual kan de T8FG/FX-20 dat ook.

Laatst bewerkt:
De toewijzing van een gever aan een functie is vrij in te stellen met "Function". Zie hiervoor hoofdstuk 10.6 van de handleiding.

Ja, helemaal mee eens. Er zitten in een FX-8 hiervoor vaste mixers. Een vrije mixer gebruiken is niet nodig, maar leidt via een omweg wel tot eenzelfde functionaliteit.

Goedenavond allemaal,
ik ben blij dat jullie toch nog meedenken, hoewel ik via een "workaround' het gewenste effect verkregen heb.
De hele discussie begon met de vraag hoe ik deslider via een virtueel kanaal kon gebruiken om de ailerons tegelijk op en neer kon laten bewegen.
In mijn ogen eerst de slider koppelen aan dit viruele kanaal en dan het kanaal koppelen aan de ailerons zodat de ailerons op 2 manieren aangestuurd worden, via de knuppel en de slider.
Ik blijf hierin geïnteresseerd, al was het alleen al om de zender beter te leren kennen.

Het is een gever, b.v. een schuif koppelen aan een functie. Vervolgens in het menu "Model" de de betreffende mixer aanzetten en de aandelen in de servobeweging van de gever instellen.

Br@m heeft dit in bericht 8 al aangegeven. Ook via de link naar het Futaba forum die ik in bericht 7 heb geplaatst, moet een oplossing te vinden zijn.

Het zou fijn zijn als een FX 20/T8 gebruker die de zender tot in de haarvaten kent zou reageren. Die zou de exacte stappen die gevolgt moeten worden kunnen aangeven. Als FX-30 gebruiker blijft het een beetje gokken.

Laatst bewerkt:
Hallo NPS,
Bedankt voor je reactie, ik heb deze voorbeelden inmiddels ook bij Robbe gevonden en me aangemeld bij het Duitstalige Futaba-forum. De zender heb ik inmiddels voorzien van de software update en bevalt me heel goed!

Back