futaba/robbe fc18 opladen?

• Topicstarter Topicstarter nixon12
  • Startdatum Startdatum
N

nixon12

Guest
hallo
ik heb pas andere zender fc18 maar daar zat geen adapter bij nu kwam ik in de kast een universele tegen die kan je op aantal voltages zetten [1,5v] [3v] [4,5] [6v] [7,5v] [9v] [12v] en dit staat er ook nog op 300mA3,6VA (max)
in me zender zit een accu pack van 8 x 1,2 v dat is dus 9,6v totaal en 2400 mah kan ik die met deze adapter opladen zo ja hoelang moet ik laden

bedankt!

Simpel gezegt, Nee. Die adapter in daar niet geschikt voor. Probeer het a.u.b. ook niet want er bestaat zeker een kans dat er het één en ander fout gaat. Gebruik de juiste lader(s) dan zal je accu het langste meegaan en is de kans op schade aan de apparatuur het kleinste.

Genoemde adapter levert een constante spanning waarbij de stroom varieert afhankelijk van de belasting. Niet geschikt want NiCd/NiMH cellen moeten geladen worden met een constante stroom. Zo'n lader koop je bij je modelbouwboer. Langzaam laden met 0,1C (in dit geval is dat 240 (250) mA gedurende 14uur (mag bij deze stroom gerust langer. Sneller laden mag maar dan heb je een lader nodig die automatisch stopt als de accu vol is. Niet laden met een schakelklok of door de tijd in de gaten te houden, dat gaat een keer mis.

Meer informatie over laadmethoden:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php
-> De Nikkel MetaalHydride (NiMH) accu
respectievelijk
-> De Nikkel Cdmium accu. Laden, ontladen en bewaren.

ik heb nog wel een lader staan van robbe als ik dan zo een kabel gebruik kan ik dan wel eindelijk die zender op laden :D
P6270086.JPG

kabel voor futaba zenders
223952_BB_00_FB.EPS.jpg

Je kan van deze lader dan een 60mA en een 180mA uitgang samen nemen, dan kun je laden met 240mA, of dus 1/10 C.
Enkel de + moet doorverbonden worden, de - ligt intern aan elkaar.

de zekering in de zender is kapot weet iemand waar ik die kan kopen? had hem op 500mah gezet :P die robbe 5r lader kan tog ook ni-cd laden
de accu is 2400 mah

Back