Futaba t-4 EX in boot

Hallo,
ik wil graag de futaba t-4 EX in mijn rigger gebruiken, kan dat( het is een vliegtuigzender), ik wil deze graag omdat ik die dan voortaan gebruik als mijn zender voor alles. Ook heb ik de opties nodig om het stuurgedrag te verbeteren.:-D
gr. Tammo

zender kan er natuurlijk wel op.alleen als het een 40 mhz zender is?
35 mhz is gereserveert voor vliegen en 40 mhz voor op het water.
groet

de wetgeving is simpel: 35 Mhz is enkel voor vliegers, 40 Mhz mag voor alles.

Dus, als jij nu een 35 Mhz koopt voor je vlieger, mag je er straks niet mee gaan varen.
Maar als jij nu een 40 Mhz koopt voor je boot, mag je er straks evengoed mee gaan vliegen.

Die wetgeving is er niet , maar t is een onderlinge afspraak om niet op 35 mhz te gaan varen rijden of iets anders dan vliegen te doen .
Ik heb een synthesizer zender 35 mhz en kan kanaal 99 zelfs gebruiken, een kanaal wat NIET toegestaan is in nederland , en toch vaar ik er niet mee .
Je bent niet strafbaar als je 35 mhz gebruikt , t is niet slim ok , maar ze verkopen ook indoor dingetjes voor in huis op de 35 mhz , en die mogen wel naast een vliegveld in huis gebruikt worden .
En t maar raar vinden dat er toch storing is ??

Ik denk dat jij niet goed op de hoogte bent ten aanzien van de 35mhz.band.Deze is uitsluitend voor vliegen dit is geen vrijblijvende afspraak maar wet.Indien men op 35mhz.rijdt of vaart krijgt men bij controle een procesverbaal.
vr.gr.adrie
ik stoor me niet aan het haags,maar wel aan verkeerde bericht geving

Laatst bewerkt:
Hmmmmmm , dan heb ik t fout .
toch blijft t vreemd dat iedereen dan zomaar een rtf tuigie kan kopen met een 35 mhz zender en overal mag vliegen omdat t onder de 500 gram is ??

maar goed , 35 mhz is dus voor alleen dingen die in de lucht verblijven .
En hoe zit t met mijn hydroplane ?? is een boot , en een vliegtuig ??
35 of 40 mhz ???

ennuhhh , ik ben nog nooit en nergens niet gecontroleert .
en heb overal en nergens (wild)gevlogen .

Probleem is dus helemaal NIET opgelost :

Graupner 2,4 voor in 'n boot ? .... Nou veel succes :-(

Er is maar 1 merk met 'n speciale (2,4GHz)bootontvanger en dat is Futaba.

Waarom vraag je nou wat op het forum , om vervolgens wat in het wilde-weg te kopen ?

Een passende Futaba 40MHz module voor je huidige zender
was een eind goedkoper geweest en had je echt wel via dit forum gevonden ,
van mensen bv die 'n 2,4Ghz module gekocht hebben.

hallo Hendricx,
Ik las je laatste bericht hier en aangezien dit weer betrekkelijk nieuw voor mij is , ....maakt het veel uit welk merk zender je hebt dan?(2,4G)
Of is Futaba zoals jij dat omschrijft gewoon voor jou een voorkeursmerk.
Maar is Futaba(2.4g) het enigste merk met een ontv. geschikt voor boten?
Dit is nou juist iets waar newbees weer iets van kunnen leren.

uitleg?

gr. Arnold

Tot nu toe is Futaba de enige met 'n speciale boot-ontvanger.
Deze heeft 2 antennes ,
waarvan de ene nog vervangen kan worden door een lange.

Er zullen best 'plezier-vaarders' zijn die goede ervaringen hebben met andere merken.
Maar de wedstrijdvaarders hebben veel last gehad van signaal onderbrekingen ,
door signaal-blokkering door de bergingsboot of de spray van de andere deelnemers.

Futaba met 1 lange antenne is tot nu toe 'fool-proof' gebleken.

Hallo;

Spektrum verkoopt ook speciale (marine) ontvangers voor hun 2,4 ghz.
Heb ze zien staan op hun www.
Van Futuba is het blijkbaar zo van die lange antennes,maar de meesten varen hier met de gewone 2,4 ghz.
Er is momenteel iemand bij ons die een nieuwe futuba rc 2,4 ghz gekocht heeft,en die zender moet in de fabriek binnen om de ontvanger uit te rusten met die langere antennes(zeggen ze),anders geen garantie.
De mensen die met de graupners 2,4 ghz varen hebben er blijkbaar geen problemen mee,je hoort ze nooit iets morren ervan?

De Futaba ontvangers (3 kanaals) R603FS en de FF kun je beide in boten gebruiken. Ook met korte antenne. Alleen als je problemen hebt om de antenne boven het dek te krijgen (in de zichtlijn van de zender), heb je de langere antenne nodig.
De langere antenne overigens is geen langere antenne maar een langere coax kabel om de eigenlijke antenne (het laatste stukje van de coax-kabel) hogerop te krijgen.

De problemen zitten hem in de DX2-3 / Spectrum / Assan / etc systemen. Die hebben vaak problemen met de natte omstandigheden (roostertails van boten)
Dat het systeem van Graunpner problemen heeft heb ik nog niet eerder gehoord.

Hallo
Ik zie dat er een hele discussie op gang is gekomen. Ik zal hier niet in meedoen maar ik wil even zeggen dat het systeem bij mij prima werkt en ik heb voor de graupner xg-6i gekozen omdat het een pistoolzender is een geen knuppel zoals de futaba. Ik vaar namelijk met een predator outrigger:-D.
Tammo

Back