Futaba T26SZ ervaring?

Wie heeft er al praktijk ervaring met de T26SZ. Ik vlieg al jaren met een T14SG en ben mij aan het oriënteren op een vervanger.
Een aantal zaken die mij aanspreken in de T26SZ:
  • een tweede scherm, mogelijk ga ik daar telemetrie op uitlezen (ik weet dat ik de meeste dingen ook kan laten afroepen)
  • spraak uitspraak bij bedienen schakelaars (handig met zoveel schakelaars)
  • ook bij (E) motor modellen flight conditions (niet alleen bij zwevers)
Minder blij ben ik met de lipo zender accu. Lipo's leg ik na gebruik weg op storage. Voor een zender niet handig. Bij de 18SZ kon je in het menu nog aangeven dat je een andere zender accu gebruikt. De T26SZ ondersteunt dat niet.

Welke zaken vallen er, zowel positief als negatief, op aan deze zender? Is het hoofdscherm dezelfde als bij de T18SZ? Zo nee, in welk opzicht dan (hopelijk) beter?

Het nieuwe vliegseizoen is nog een eind weg in tijd. Kan ik mij de komende periode verlustigen aan info verzamelen.

Erik

Heb inmiddels de 26SZ in bedrijf. Scherm goed uitleesbaar ook bij zonlicht. Ligt goed in de/mijn hand. Is niet noemenswaardig zwaarder dan de 14 SG (20 gram). Was even lastig (voor mij) om zelf van mode 2 naar mode 1 om te zetten. Wel goede hulp op afstand gekregen van Aerobertics.
Converteren van de de 14 naar de 26 gaat soepel. Alleen een enkele vertrimming bemerkt. Wel jammer dat de telemetrie sensoren niet mee komen. Moet weer opnieuw aangemeld. (lukte nog niet de eerste keer, nog even induiken). Weer wel vlot volt meting van de aandrijf lipo naar de ontvanger. Mondelinge afroep via een schakelaar en een alarm bij (voorlopig) 3,5 V per cel. Werkt goed.
Callistic moest wel 10 keer omhoog naar zo'n 120 meter voordat de lipo voldoende leeg was. De laatste keer steeds met volkleppen naar beneden en dan weer omhoog. Leek wel een lift.

Net gelezen: volgens de manual wordt de telemetrie wel mee gekopieerd . Nog maar eens gaan proberen.

Nog veel uitproberen en uitzoeken. Weet al wel dat hij geen modelgeheugens van de SD kan inlezen en aansturen. moet je eerst kopiëren naar intern geheugen (30 stuks, waarom niet meer, geheugen ruimte kost nauwelijks nog iets). De 14SG kan wel vanaf de SD kaart werken.

wordt vervolgd, anderen met 26SZ ervaring: laat van je horen.

Wat voor mij wel een overweging was is de T26SZ ondersteund geen Fasst.
Daarom ben ik voor een T18SZ gegaan.

Nee, klopt. Hield mij ook lang tegen maar heb inmiddels al vrij veel R7008SB ontvangers (voor de telemetrie). Nog een paar FHSS ontvangers erbij. Mijn hellingzwevers blijven op de 14 SG. Daar blijven de meeste van mijn FASST ontvangers. Op het duin komt er toch altijd, ook al ben ik nog zo voorzichtig, overal zand. Wordt soms zelf gezandstraald. Neem wel eens een skibril mee.

Laatst bewerkt:
Over conversie gesproken, ik ben bezig met een conversie van T14SG naar T16SZ.
Lijkt allemaal prima te gaan tot ik een motorzwever overzette.
Bij de verschillende vliegfasen (speed, cruise, thermal) had ik ineens verschillende trims op de motor.
Ik schrok want bij het inschakelen van cruise naar thermal sprong de motor ineens aan. Dus wees gewaarschuwd.
Telemetrie sensors gaan ook in deze conversie niet mee over, aanmelden van de sensor gaat wel weer soepel.

En nog een conversie foutje, bij butterfly staat de hoogte compensatie in het verkeerde vakje, dit moet je dus ff corrigeren.
Dus alles ff toch maar controleren.

Back