futaba T8J of spektrum DX8

hallo iedereen,
Ik ben op zoek naar een goede 8 channel radio.
Nu had ik de futaba T8J en de spektrum DX8 radio's opgemerkt ze lijken me alletwee goed maar nu vroeg ik me toch af of er veel verschillen op zitten.De bedoeling is om de radio uitijndelijk te gebruiken op een X8 copter zodat ik mijn camera ook zelf kan bestuuren.Deze setup kan ook later veranderd worden naar een setup met een apparte camera opperator.

Alvast bedankt
groeten

Als je Spektrum overweegt dan zou ik voor de DX9 gaan. De DX8 wordt niet meer gemaakt en er komen ook geen software updates voor. De DX9 heeft naast het extra kanaal ook spraak.

Andere merken: Graupner/JR, Multiplex, Jeti, FrSky, enz.

Als prijs en opties belangrijk zijn dan zou ik ook even kijken naar de FrSky Taranis.

Ik heb zelf onlangs een T8J gekocht, en ben er supertevreden over. Mijn vorige zender was ook een Futaba (FX-18), maar die begon na 10 jaar wat kuren te vertonen. De T8J bevalt mij erg goed, om de volgende redenen:
  1. Erg makkelijk programmeerbaar. Zeker vergeleken met mijn oude FX-18. Bij die laatste moest ik toch vaak opnieuw de handleiding raadplegen, bij de T8J is dat niet nodig. Ik heb de handleiding wel één keer helemaal doorgenomen omdat ik geen features wil missen :-). Maar 1x doorlezen is genoeg, ik kan nu feilloos mijn weg vinden.
  2. Hij zit vol met allerlei soorten schakelaars die je dynamisch kunt toewijzen. Bij mijn FX-18 moest ik telkens losse schakelaars bijkopen. Qua schakelaars kun je denken aan 2 standen, 3 standen, een schakelaar die weer terugveert, een draaiknop en trim-achtige schakelaars. Als je bv je flaps wilt bedienen, kun je dus kiezen of je dit via een 2 standen of 3 standen schakelaar doet. Of liever traploos via de draaiknop. De trim-achtige schakelaars zijn ideaal voor het instellen van bv de gain van een autopiloot of gyro. Je kunt ook meerdere functies toewijzen aan één schakelaar. Zo kun je met het overhalen van 1 schakelaar bv je landingsgestel uitklappen en tegelijk dualrate bedienen. Ik zeg niet dat dit handig is of dat ik dit zo doe, ik zeg alleen dat het kán :-).
  3. Er zitten handige testfuncties op: bv een powerdown mode voor een reikwijdtetest, waarbij je ook kunt instellen dat ie 1 of meer servo's langzaam (of sneller) heen en weer moet bewegen. Zo kun je ook makkelijk een reikwijdtetest doen als je alleen op het veld bent: zender neerleggen en dan met het vliegtuig weglopen. Ook kun je via het beeldscherm makkelijk grafisch zien wat het effect van een knuppeluitslag op de servo uitslag is. Zeker makkelijk bij het checken van mixfuncties zoals bv flaperons of elevons.
  4. En tot slot vind ik hem gewoon mooi. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Er zit ook geen externe antenne op, maakt hem lekker compact.
De andere zenders ken ik niet of nauwelijks, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik heb alleen ervaring met een 2 kanaals Spektrum bootzender en daarbij viel op dat de reikwijdte een stuk kleiner was dan van veel goedkopere budget zenders. Persoonlijk heb ik daarom mijn vertrouwen in Spektrum verloren, maar wellicht is dat onterecht en is een DX8 of DX9 wel een goede zender.

Multiplex heb ik vroeger wel gehad (25 jaar geleden) en deze heeft me toen nooit in de steek gelaten. Maar de zender van toen lijkt vast in niets meer op de huidige zenders.

Succes met je keuze verder!

Ik heb een DX9 en ben daar zeer tevreden van.
Vlieg je met andere mensen samen? Dan is het soms wel interessant om in hetzelfde merk te blijven als hen.

Een DX 9 is ter vergelijk met die T8J zeker zijn meerdere. Ik heb gewoon een zenderverzameling. Die T8J die ik ook heb heeft af fabriek al een fikse speling op de knuppels en mist ook alle telemetrie functionaliteit. Verder zie je ook dat het de goedkopere lijn is. Het kastje is lichter en relatief veel minder mogelijkheden ten opzichte van bijv. de T14 SG. Verder maakt het ook gebruik van een ander goedkoper zendprotocol ten opzichte van de andere lijn, het is niet slecht maar is gewoon iets minder dan het FASST zendprotocol. Verder verdiep je ook eens eerst in de software. De T8J kan bijvoorbeeld geen vertraagde flaps in combinatie met hoogte maken, dit ga je zeker missen. Verder is die DX9 echt een heel solide zender, met bijzonder uitgebreide spraakmogelijkheden en met zeer goede knuppels. Kortom degelijke kwaliteit. Wie met het rolwieltje overweg kan hoeft letterlijk de manual niet te gebruiken echt zo eenvoudig kan het wezen zelfs bij het maken van ingewikkelde mixes. Futaba is qua software beslist niet mijn favoriet, vaak stug, lastig en niet te doorgronden. De Taranis van FRSKY blijft wat betreft prestaties een fenomeen en is haast niet te evenaren qua software. De Taranis is wat programmeren betreft de meest uitgebreide die ik ken. Is eerst wat lastig maar als je hem snapt kan er echt alles mee. Daaraan tegen is het kastje wel wat gedateerd maar ik kan na drie jaar intensief vliegen wel zeggen heel solide en zijn de knuppels ook nog steeds erg goed.

Succes met de keuze.

Aad d. B.

Laatst bewerkt:
Die T8J die ik ook heb heeft af fabriek al een fikse speling op de knuppels en mist ook alle telemetrie functionaliteit. Verder zie je ook dat het de goedkopere lijn is. Het kastje is lichter en relatief veel minder mogelijkheden ten opzichte van bijv. de T14 SG. Verder maakt het ook gebruik van een ander goedkoper zendprotocol ten opzichte van de andere lijn, het is niet slecht maar is gewoon iets minder dan het FASST zendprotocol. Verder verdiep je ook eens eerst in de software. De T8J kan bijvoorbeeld geen vertraagde flaps in combinatie met hoogte maken, dit ga je zeker missen. Verder is die DX9 echt een heel solide zender, met bijzonder uitgebreide spraakmogelijkheden en met zeer goede knuppels. Kortom degelijke kwaliteit.

Als je heel nauwkeurige en spelingsvrije sticks hebt zul je ook zeer nauwkeurige servo’s nodig hebben om dit optimaal te kunnen benutten.
Heel vaak zie ik het gebruik van een relatief dure zender en in het model zijn standaard servo’s gemonteerd die minder dan 15 euro kosten. Tja, dat heeft dus geen enkele zin. De hoge nauwkeurigheid van de zender-sticks (4096 stappen ?) worden compleet teniet gedaan door deze simpele servo’s met “slechte” nulstelling.
Neem maar eens de proef op de som. Monteer een lange arm aan een standaardservo en bekijk hoe deze terugkomt in de nulstand. Doe dit zelfde met een kwaliteitsservo, de verschillen zijn enorm.
Bij een trainer model dat langzaam vliegt zul je niet zo heel veel van merken van de “slechte” nulstelling. Bij een model wat sneller en strakker vliegt zijn de verschillen zichtbaar tijdens de vlucht.

Software mogelijkheden in een zender zijn natuurlijk heel mooi echter, wat moet je er nu echt mee ? Heb je al die mogelijkheden echt nodig ? En hoe en vooral “hoeveel” stel je dan eigenlijk in ? Bijna niemand die daar echt een antwoord op heeft. Gewoon “een beetje” hoor ik heel vaak als ik een checkvraag stel.

Zijn al die mogelijkheden echt nodig om een model te besturen ? Ik denk het niet…….en ik spreek uit eigen ervaring. Ook ik heb met “complexere” modellen gevlogen, o.a. eigenontwerp canards, delta canards en kunstvluchtmodellen. Allen zijn doorgerekend met een computerprogramma tijdens het ontwerp. Ook hierbij bleken al die “moeilijke” zender instellingen niet nodig. Een standaard zender bleek afdoende.

Mijn advies : Kies een zender die bij jouw past en laat je niet leiden door allerlei mogelijkheden die je toch nooit zult gebruiken.
Modelvliegen is tenslotte echt geen rocket science.

Mvrgrt,

Arnoud.

Het is gewoon te slordig bij een nieuwe zender en dat bij een genuine Futaba!

Als dat echt zo veel is bestaat er volgens mij iets dat "garantie" heet.
(Het adres van de technische dienst staat in het bijgeleverde manual of ga naar de winkel waar de zender gekocht is)

Grt,

Arnoud.

Het is sowieso verstandig om je zender in een winkel te kopen.
Altijd handig met eventuele problemen en garantie. Bovendien kun je de zender in je handen krijgen en zelf oordelen of de wijze van programmeren je aanstaat.
Een zender koop je om lang plezier van te hebben dus neem de "betere"

Tja... dat merk 'de betere' heb ik nog nooit gezien. Of droom ik dat? En mijn beste merk verkoopt men niet in Nederland.

Dat is dan zeker vind ik ook een goede keuze. Die DX9 is gewoon een dijk van een zender erg mooi en heel prettig te programmeren.

Verder maakt het ook gebruik van een ander goedkoper zendprotocol ten opzichte van de andere lijn, het is niet slecht maar is gewoon iets minder dan het FASST zendprotocol.

En het voordeel daarvan is dat de ontvangers een stuk goedkoper zijn dan de FASST ontvangers. Toch wel belangrijk als je veel modellen hebt. En wat is 'minder'? Dat je in plaats van 3 km maar 2 km bereik hebt? Als ik er storingsvrij mee kan vliegen, is het voor mij goed genoeg. Dat is alles wat ik vraag van een zendprotocol.

Ik heb de Futaba T8FG Super, dit is een 14 kanaal zender met het FASST zendprotocol. Ook ik ondervind hier geen manco's of ongemakken mee, het is een prima zender!
En als je het zendermenu bekijkt is het helemaal niet lastig. Het is maar net wat je gewend bent.

Back