Die T8J die ik ook heb heeft af fabriek al een fikse speling op de knuppels en mist ook alle telemetrie functionaliteit. Verder zie je ook dat het de goedkopere lijn is. Het kastje is lichter en relatief veel minder mogelijkheden ten opzichte van bijv. de T14 SG. Verder maakt het ook gebruik van een ander goedkoper zendprotocol ten opzichte van de andere lijn, het is niet slecht maar is gewoon iets minder dan het FASST zendprotocol. Verder verdiep je ook eens eerst in de software. De T8J kan bijvoorbeeld geen vertraagde flaps in combinatie met hoogte maken, dit ga je zeker missen. Verder is die DX9 echt een heel solide zender, met bijzonder uitgebreide spraakmogelijkheden en met zeer goede knuppels. Kortom degelijke kwaliteit.
Als je heel nauwkeurige en spelingsvrije sticks hebt zul je ook zeer nauwkeurige servo’s nodig hebben om dit optimaal te kunnen benutten.
Heel vaak zie ik het gebruik van een relatief dure zender en in het model zijn standaard servo’s gemonteerd die minder dan 15 euro kosten. Tja, dat heeft dus geen enkele zin. De hoge nauwkeurigheid van de zender-sticks (4096 stappen ?) worden compleet teniet gedaan door deze simpele servo’s met “slechte” nulstelling.
Neem maar eens de proef op de som. Monteer een lange arm aan een standaardservo en bekijk hoe deze terugkomt in de nulstand. Doe dit zelfde met een kwaliteitsservo, de verschillen zijn enorm.
Bij een trainer model dat langzaam vliegt zul je niet zo heel veel van merken van de “slechte” nulstelling. Bij een model wat sneller en strakker vliegt zijn de verschillen zichtbaar tijdens de vlucht.
Software mogelijkheden in een zender zijn natuurlijk heel mooi echter, wat moet je er nu echt mee ? Heb je al die mogelijkheden echt nodig ? En hoe en vooral “hoeveel” stel je dan eigenlijk in ? Bijna niemand die daar echt een antwoord op heeft. Gewoon “een beetje” hoor ik heel vaak als ik een checkvraag stel.
Zijn al die mogelijkheden echt nodig om een model te besturen ? Ik denk het niet…….en ik spreek uit eigen ervaring. Ook ik heb met “complexere” modellen gevlogen, o.a. eigenontwerp canards, delta canards en kunstvluchtmodellen. Allen zijn doorgerekend met een computerprogramma tijdens het ontwerp. Ook hierbij bleken al die “moeilijke” zender instellingen niet nodig. Een standaard zender bleek afdoende.
Mijn advies : Kies een zender die bij jouw past en laat je niet leiden door allerlei mogelijkheden die je toch nooit zult gebruiken.
Modelvliegen is tenslotte echt geen rocket science.
Mvrgrt,
Arnoud.