Futaba trainer kabels

Discussie in 'Model elektronica' gestart door JanD, 23 jan 2010.

  1. JanD

    JanD

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Woerden
    Om zelf Futaba trainer kabels te kunnen maken ben ik op zoek naar de aansluitingen. Ik heb op het WWW meerdere niet consistente oplossingen gevonden en ben niet zeker van de aansluitingen.
    Pinout connectors volgens (http://users.belgacom.net/TX2TX/tx2...sh/tx2txgb3.htm)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik denk dat de onderstaande verbindigen goed zijn:

    Verbindingen standaard vierkant-vierkant kabel (inclusief voeding voor leerling zender, symmetrisch)
    Vierkante Connector 1 <==================> Vierkante Connector 2
    2. Ground (common) <--------------------> 2. Ground (common)
    3. PPM Out <--------------------> 6. PPM In
    5. V+ Switched <--------------------> 5. V+ Switched
    6. PPM In <--------------------> 3. PPM Out
    (bron: buddy cable - Futaba square connector - HeliFreak)

    Verbindingen standaard vierkant-rond kabel (inclusief voeding voor leerling zender, instructeur/student functie voor beide zenders mogelijk)
    Vierkante Connector 1 <==================> Ronde Connector 2
    2. Ground (common) <--------------------> 2. Shield (common)
    3. PPM Out <--------------------> 3. PPM In
    5. V+ Switched <--------------------> 1. V+
    6. PPM In <--------------------> 2. PPM Out
    (bron: http://users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/english/tx2txgb7.htm)

    Ik wil de kans minimaliseren dat ik een niet werkende kabel maak of erger dat ik het e.e.a. opblaas door een onjuiste kabel. Wie weet of de aansluitingen voor een van de (of beide) kabels correct zijn?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ook passende 6 polige rechthoekstekkers te kopen is moeilijk.

    De goedkope gaan heel schlecht in en uit de zender .

    Mvg Johan
     
  4. olivier

    olivier

    Lid geworden:
    26 okt 2002
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Antwerp-Brussel-Charleroi
    Hallo,

    Voor een schema van vierkant naar rond verwijs ik naar hoofdstuk 7, fig 7-11 en 7-12 van mijn website. En ik heb er zo enkele geknutseld volgens mijn eigen schema, en wonder boven wonder, het werkt ! ;-)

    Voor vierkant naar vierkant klopt jouw beschrijving. Op mijn website heb ik er inderdaad geen tekening voor.

    Wat je reeds weet : die vierkante plugs zijn moeilijk te vinden. Wat je misschien niet weet, is dat die plugs echt delicaat zijn om te solderen, zelfs voor iemand met veel soldeerervaring. Het gevaar van kortsluitingen door de vorm zelf van de 90° aansluiting is reëel. Ik raad iedereen af om die plugjes zelf te solderen. Anderzijds is de Futaba kabel met vierkante plugs allesbehalve goedkoop, dat weet ik ook.
    Wat ik zowieso altijd doe als zo'n plugje gesoldeerd is (vierkant of din of jack) : plugje vullen met warme lijm. Mocht er dan toch een draadje loskomen, dan zal er al tenminste geen kortsluiting van komen.

    Olivier
    mijn videos : YouTube - pilotonboard1
     
  5. JanD

    JanD

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Woerden
    @olivier: Bedankt voor de reactie en bevestiging van de connecties.

    De vierkant-rond pinning is zoals vermeld afgeleid van hoofdstuk 7, fig 7-11 (alleen de shield heeft ten onrechte een pin nummer (2) gekregen).

    Ik heb ruime ervaring met solderen en beschik over goed soldeer gereedschap. (Voor m'n tiende levensjaar soldeerde ik al:). Ik heb jarenlang een bijbaan in audio/tv reparatie gehad en vervolgens meer dan 10 jaar als elektronica product ontwikkelaar gewerkt.)
    Ondertussen heb ik 1 gebruikte (waarschijnlijk een 'niet originele kopie') vierkante plug gekregen (waarvoor hartelijk dank aan de gever!).

    Inderdaad dient deze plug met zorg gesoldeerd te worden. Met een soldeerbout heb ik enkele soldeertin resten verwijderd en ontdekte dat het plastic al snel 'week' word. Hierdoor zouden de pinnen uit positie kunnen raken. Het is dus gewenst deze plug in een contraplug te doen (niet degene in de zender) tijdens het solderen. De soldeerlippen zijn relatief groot, een sluiting is snel gemaakt. Bij onvoldoende trekontlasting is er ook kans op sluiting. Hierom ben ik van plan om, na het solderen, krimpkous om elke verbinding te doen. Jouw idee met hete lijm is ook goed.

    De reden waarom ik de kabels zelf wil maken is niet alleen kostenbesparing maar ook flexibiliteit. Indien ik begrijp hoe en waarom het aangesloten zit kan ik voor vrijwel elke configuratie een oplossing maken. Futaba bied 3 typen kabels met vierkante plug aan. Met deze kabels kunnen niet alle functioneel mogelijke configuraties verbonden worden. Bijvoorbeeld: een equivalent van de FUTM4405 (vierkant naar vierkant met 'voltage converter') maar dan met vierkant naar rond is niet beschikbaar; en deze kabel wil ik ook gaan maken:?.
     
  6. olivier

    olivier

    Lid geworden:
    26 okt 2002
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Antwerp-Brussel-Charleroi
    Hallo opnieuw,
    Inderdaad, krimpkous over elk pennetje (gebruikt of niet) doe ik ook.

    Wat betreft "over elke configuratie van kabel beschikken" heb ik nu het volgend systeem :

    Voor zowat elk merk zender maak ik een adaptorstuk naar een vrouwelijke jack mono. Dus bv vierkant leerling naar jack mono vrouwelijk.
    Verder heb ik dan een adaptorkabel van leraarzender naar jack mono vrouwelijk.

    Deze 2 kabels worden dan onderling verbonden door een jack mannelijk naar jack mannelijk.

    Olivier
     
  7. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Even een vraagje tussendoor:
    de 4EX, 6EX, 7C, 9C en 10C worden allemaal gevoed door een 8sNiCd (mogelijkheid tot 3s lipo)
    de 12FG en 14mz hebben een lagere spanning (6s NiCd en 2s Li-ion)
    De leeraar zender voed de leerling zender, dus zolang ze in de zelfde 'groep' zitten maakt het niet uit.
    Maar als je bijvb een 6EX aan een 12FG hangt krijgt de 6EX te weinig spanning van de 12FG, en andersom zou de 12FG misschien wel doorbranden.
    Ik heb ooit is opgevangen dat hier iets op verzonnen is, maar wat?

    grt Ron
     
  8. olivier

    olivier

    Lid geworden:
    26 okt 2002
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Antwerp-Brussel-Charleroi
  9. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Allemaal wel leuk, maar 39 euro voor nóg een kabel vind ik een beetje té.
    Wat doet dat 'bobbeltje' in de kabel precies? Als ik dat weet kan ik de kabel open knippen en dr een printje tussen zetten met een schakelaar, 2 in 1!
     
  10. JanD

    JanD

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Woerden
    @olivier
    Bedankt voor de tip!
    Via de Jack mono plug kan je echter alleen signaal (en GND) doorgeven, geen voeding. De leerling zender word dan dus niet vanuit de instructeur zender gevoed, en moet dus aanstaan (en zenden?). Functioneel OK maar ik wil als het even kan ook de voeding meegeven. (En voeding is via een (stereo) Jack doorgeven is af te raken vanwege het risico op kortsluiting tijdens het in en uit pluggen.)
    Ik heb erover gedacht 2 stekers bijvoorbeeld de ronde en vierkante parallel aan een kabel uiteinde aan te sluiten (via een T split in de kabel). Degene die ik nodig heb sluit ik aan, de ander blijf ongebruikt.
    Maar eerst wil ik de ook genoemde spanningsomzetter maken, daarna zal ik weleens bedenken hoe alles er uiteindelijk optimaal samengesteld kan worden.
    (Ik heb trouwens de vierkante stekers besteld via de link die jij mij gaf en Conrad.nl heeft de 6 polige DIN steker beschikbaar.)

    @Ron (& Olivier): Over de spanning probleemantiek had ik een ander topic gestart, zie futaba-t8fg-t12fg-trainer-kabel-met-voltage-drop-circuit-futm4405
    (De vragen in dit draadje heb ik verplaatst vanuit dat topic in de hoop reactie op de overgebleven vraag te krijgen.)
    Helaas nog geen reactie in dat topic, maar ondertussen denk ik dat ik eruit ben (op basis van wat info uit een Robbe-Futaba FX30 manual en enkele mijns inziens logische aannames). Ik zal mijn bevindingen, om dit topic niet te bevuilen, aan het eerder genoemde topic toevoegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Heren,

    Bedankt voor de nuttige info in dit draadje. Ik heb een Futaba 4EX met zo'n vierkante 6-polige aansluiting. Omdat ik geen zin had om de moeilijk verkrijgbare stekker te bestellen heb ik gewoon een 3.5mm jack vrouwtje ingebouwd. De leerling zender moet dan z'n eigen voeding hebben en eigenlijk vind ik dat wel best. In mijn geval is de leerling een simpele 4-kanaals zender met alleen een 3.5mm jack uitgang. Het kabeltje 3.5mm mannetje-mannetje had ik al t.b.v. de simulator, dus ik ben gelijk klaar. Nu kan ik eindelijk eens iemand laten meevliegen zonder bij paniek de zender te moeten doorgeven. Of ik kan mezelf als leerling door een ander laten begeleiden. Super hoor!

    Martin
     

Deel Deze Pagina