Futaba Vario

Discussie in 'Model elektronica' gestart door SomethingExtra, 13 jan 2015.

  1. SomethingExtra

    SomethingExtra

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Someren
    Hallo,

    Ik heb op de website van Robbe/Futaba 2 vario's gevonden die werken met mijn zender de Futaba T14SG. Maar nu heb ik een vraag aan alle ervaren zweefvliegers die vliegen met een vario systeem.

    Robbe/Futaba kent namelijk 2 vario systemen. Een wat oudere versie namelijk de robbe / Futaba Vario- und Höhensensor Artikel-Nr.: 1-F1712 en de nieuwer versie de robbe / Futaba Vario+Höhensensor SBS01A.
    Als ik naar de specificaties kijk van beide vario's valt mij 1 ding op, namelijk de gevoeligheid van de vario. Bij de oude versie is deze 10cm per seconde en bij de nieuwere versie is dit 100cm per seconde.
    Ik had verwacht dat de nieuwere versie juist gevoeliger zou zijn maar dit blijkt niet zo te zijn.

    Mijn vraag is of iemand mij kan en wil vertellen wat nu de beste keuze is. Gezien de gevoeligheid van de vario. Is 100 cm/ps ruim voldoende of is 10 cm/ps fijner?

    Ik heb al enkele zweefvliegers benadert bij ons in de club alleen er is helaas niemand die mij hier voldoende info over kan geven.

    Alvast hartelijk dank.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Hoe hoger de gevoeligheid van de vario hoe beter je het stijgen en dalen van het vliegtuig kunt volgen. Hele goede vario's als de Robbe TEC Vario- und Höhensensor (TEK) en de vario'van b.v. wstech, (nog) niet geschikt voor FASTTest, hebben een gevoeligheid van 1 cm/sec.

    Wat met een gevoelige vario mogelijk is, wordt hier getoond: http://youtu.be/v99lqkyl8o4
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2015
  3. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Nog altijd is een grote traagheid en hysteresis zichtbaar als van dalen naar stijgen of van stijgen naar dalen wordt overgegaan. Dit wordt soms gemaskerd door de variometer even op een constante hoogte stil te houden, zie de video in het voorgaande bericht

    Alhoewel analoge elektronica nu niet bepaald écht met enthousiasme ontvangen wordt op MBF, is er toch nog steeds een variometer mee te maken waaraan de fabrikanten schijnbaar niet kunnen tippen.

    [media=youtube]t4eTsN8VHp0[/media]

    Taurus Flyer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Eelco

    Eelco

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    179
    Ik heb deze winter 2x de F1672 aangeschaft om mijn Skymelody te vervangen. De gevoeligheid van deze sensor is net zo goed als de goede niet telemetrie vario's zoals de SkyMelody, WS-tech of Picolario.

    Het aardige is dat de gevoeligheid waarmee de toon reageert en de vertraging op de zender worden ingesteld.

    Ik moet er nog mee vliegen, dus kan helaas nog niets over de praktijk zeggen.

    De goedkopere hoogte en vario sensor en GPS sensor zijn 10x minder gevoelig en daardoor als vario in een zwever naar mijn idee minder goed bruikbaar. Misschien wel voor andere toepassingen, maar niet in een zwever.

    Voor uitleg over Thermiek en het nut van een vario bij het modelzweven kan ik je het boek 'Das Thermikbuch für Modellflieger' van Markus Lisken aanraden. Is al wat jaartjes geleden geschreven maar nog altijd heel leerzaam.
    :p
     
  5. SomethingExtra

    SomethingExtra

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Someren
    Vario

    Dus als ik het goed begrijp gaat de voorkeur uit naar een vario die zo gevoelig mogelijk is. Het liefste 1 cm/sec?
    Maar waarom gaat Robbe/Futaba dan bij een nieuwere versie naar een minder gevoeligheid. Ik vind 10 cm/s naar 100 cm/sec nog al een groot verschil dan.
     
  6. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb de F1672 in twee van mijn zwevers. Over de gevoeligheid heb ik geen klachten.
    Wat ik storend vind is de traagheid van het systeem. Wat je ziet en hoort, komt door de traagheid niet overeen.
    Het hangt een beetje van de vliegstyle af. Hoog met de wat luie Epsilon is het minder storend dan laag in de bel met de levendiger reagerende Mandarin.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Beide vario's zijn niet te vergelijken. De een wordt gemaakt door Futaba, de andere door Robbe.
     
  8. Eelco

    Eelco

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    179
    @SomethingExtra. Klopt, je wil een zo gevoelig mogelijke vario. De vario gebruik je voor het vinden en gebruiken van zwakke thermiek. Als het als een raket omhoog gaat kun je het ook wel met je ogen zien en is een vario alleen een bevestiging van wat je ziet. Daar heb je hem niet voor. Je wil thermiek vinden/voelen die je niet kunt zien. (En als dat goed gelukt is en je zit op 400 meter ofzo, dan is het ook fijn om te weten dat je model daalt ;) )

    @FansvH. Is de F1672 ook traag als je in de zender de telemetrie frequentie voor verversen op bijvoorbeeld 0,1 sekonde zet en ook in het telemetrie vario menu aangepast hebt? Ik ben gewend aan het vliegen met een vertraing van 0,5 tot 1 sekonde van de vario.
     
  9. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Precies die vertraging van .5 tot 1sec vind ik storend als ik met de Mandarin op geringe hoogte belletjes aan het zoeken ben. Gelukkig kan gepiep het ook uit.
    Maar je brengt me wel op het idee om even de de range van de vario (tabblad 3) te gaan spelen.
     
  10. SomethingExtra

    SomethingExtra

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Someren
    Thnx

    Oke Hartelijk dank ik ben weer een stuk wijzer geworden. Ik dank jullie allemaal hartelijk!
     

Deel Deze Pagina