Futaba versus Spektrum?

Discussie in 'Electronica' gestart door JPV, 27 jul 2012.

  1. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Hallo.

    Omdat ik binnenkort toch eens een zender moet kopen: is er een (duidelijk) niveauverschil in kwaliteit tussen Futaba en Spektrum? Ik realiseer me dat het lastig is om een dergelijke vraag te stellen zonder dat Futaba- en Spektrumbezitters elkaar hier nu virtueel in de haren gaan vliegen, maar het gaat me alleen even om de algemene indruk.
    Uiteraard heb ik zelf ook al links en rechts op het internet gekeken om een beeld te krijgen, en het valt mij daar bij op dat er bij die hand-held zenders een redelijk prijsverschil zit tussen de twee merken bij vergelijkbare (voor zover ik dat kan beoordelen) types, maar, omdat ik al een oude man ben kijk ik eigenlijk voornamelijk naar de pult-types, en dan zit de DX10T van Spektrum plotseling weer in dezelfde prijsklasse als bijvoorbeeld de Futaba FX20.
    Ook heb ik hier en daar op een meeting wat rondgevraagd, en zo zei iemand me bijvoorbeeld "geen Spektrum nemen, alle heli's vallen uit de lucht met dat merk". Ik bedoel maar, dat is aan de ene kant wel een érg duidelijke uitspraak, maar het lijkt me anderzijds toch geen informatie waar je ál te veel mee kunt ;).
    Trouwens, Spektrum, is dat Chinees? Ik las namelijk ergens dat het Amerikaans is, en als gevolg van mijn ervaring op het gebied van gitaren wordt ik dan redelijk achterdochtig. Je weet wel, het hele ding is in China in elkaar gezet, en in Amerika zetten ze de laatste schakelaar er in, dat soort werk?

    Bij voorbaat dank, groet, Jan.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    O jee....ik zal alles wat volgt vast samen vatten.

    - De ene helft zegt JA!
    - Van die helft zegt de helft dat Spectrum beter is, de andere dat Futaba beter is
    - De andere helft zegt NEE!
    (die twee, of zo je wilt drie, groepen gaan elkaar in de haren vliegen)
    - Er gaan nog andere mensen roepen dat Multiplex/Graupner/Hitec/Weatronic beter is.

    Uiteindelijk weet je nog niks. Denk goed na wat jij wilt met je zender, kijk bij de genoemde gerenomeerde merken welke zender het best past bij jouw wensen tegen een voor jou aanvaardbare prijs.
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Volgens mij zijn het allebei goede zenders
    Ik ben nu eenmaal Futaba man,dus over Spectrum ga ik zeker niet speculeren.
    JE moet gewoon aanschaffen wat in je budget ligt en welke natuurlijk het lekkerst in de hand ligt.

    ieder zal zo zijn mening kunnen geven maar volgens mij worden er geen slechte zenders meer gemaakt

    S6 met je onderzoek/aankoop

    Greetz,

    Jeroen
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

    Mijn suggestie: koop zender merk/type waar de mensen/club waar jij mee vliegt de meeste en goede ervaring mee hebben Jan. Kunnen ze jou ook makkelijk helpen met instellen/leren van je nieuwe zender.

    Verder is er ook nog een sticky/belangrijk/vastgepind/faq draadje, tips voor en overwegingen bij keuze van nieuwe zender:
    Een zender kiezen
     
  5. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Nou, dat is het makkelijke gedeelte, want, dát weet ik; ik zou er een helicopter mee aan willen sturen, en dacht daarbij aan links/rechts met de staart, links/rechts/vooruit/achteruit met de hoofdrotor, en dan omhoog en omlaag, ook weer met de hoofdrotor. Alhoewel, ik moet zeggen dat ik ook eens een heli aan de grond "gezet" heb terwijl op dat moment de hoofdrotor opzij van de heli zat, dus echt nodig heb je 'm daarvoor niet :D.

    Groet, Jan.
     
  6. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Hartelijk dank. Ik vlieg eigenlijk alleen, bij een boer in de wei. Er is wel een club in de buurt, maar die hadden destijds (15 jaar terug) geen helivliegers, ik weet niet hoe dat nu is, zal eens informeren.

    Groet, Jan.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En nog een forumtipje:
    Geef ook woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
     
  8. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Volgens mij wil Horizon hobby [e-flite, spektrum] producten vaak wat te snel op de markt brengen waardoor er soms productiefouten zijn. Daarnaast toch wel populair dus ook als er een kleine foutmarge is zal er relatief veel mis gaan.
    Castle Creations die verder volgens mij toch goede ESC's maakt werd op een gegeven moment ook wel Castle Cremetions genoemd vanwege uitfikkende regelaars; zo zal er wel meer zijn..

    Onlangs had ik eens zo'n futaba t8fg in m'n handen en hoewel ik 'm op zich wel mooi vind was net wat zo'n hard-plastic bakje als de dx6i ;)
    Gebruik je een handzender in een pult dan is die behuizing wellicht niet zo relevant.
    Dus net wat boven al wordt gezegd, vergelijk op functies/prijs en probeer verschillende uit.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja dat snap ik. Maar:
    hoeveel kanalen (een kleine elektroheli kan prima op 6 kanalen; vlieg je grote schaalbakken dan zul je er meer nodig hebben), wil je veel vrije mixers tot je beschikking hebben, pult- of handzender, wil je telemetrie of niet, heb je veel modelgeheugens nodig, is de prijs van belang, wat is je budget, wat wil je uitgeven voor ontvangers?

    Als je dat op een rijtje zet wordt het lijstje met kandidaten steeds kleiner. Ik snap niet helemaal dat je naar een DX10T kijkt als je met een DX6 ook uit zou kunnen komen. Je zult er dus wel een reden voor hebben, dat je juist in dat segment kijkt.
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :cool: ik vlieg alles met futaba,
    heb ik gekocht omdat de dealer zegt, dat die goed is,
    en inderdaad nooit problemen met gehad,
    zelfs niet met 4 gemixte en gedraaide swashservos,
    of met fbl systemen,
    kan alles, en voor mij betrouwbaar.:yes:
     
  11. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ik heb een Futaba T10CP en een Spektrum DX7s. De laatste heeft een paar voordelen tov de Futaba:
    SD card slot voor firmware updates
    Ingebouwde telemetrie
    Kogellagers op alle assen
    Veel BNF modellen voor te verkrijgen
    Makkelijker te programmeren

    Ik vind mijn Futaba er beter uitzien (minder goedkoop) en vlieg hier al veel langer mee. De uitwisselbare module van de Futaba is voor mij een grote plus. Het geeft je de vrijheid andere systemen te gebruiken. De nieuwste Futaba modellen hebben dat inmiddels ook niet meer. Het programmeren van de T8FG zou ook een stuk beter moeten zijn. Zou ik nu een zender moeten kopen dan zou dat of een DX8s of een T8FG worden.

    Beide merken zijn gewoon goed en zowel FASST als DSMX zijn zeer betrouwbaar.
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.


    Klinkt als mijn Graupner, of als mijn buurmans Spectrum, of als mijn ko-propo van de buurjongen, en niet te vergeten de turnigy 9x van een kennis van me., maar ken ook iemand de zegt dat dat op zijn Walkere evo zender slaat ;)
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Dat bedoel ik ook zo,
    maar als je goed kijkt, zeg ik ook dat ik sinds 3 jaren geen probleem met deze merk heb en 7 verschillene helis met vlieg, van Rex 250, tot scale 1:4, betrouwbar zeg ik, waar ik bij sommige andere merken lez, zender uitgevallen enzv.

    Die vraag was toch futaba versus spektrum,
    of kijk jij alleen, wat de zender kan of wat niet?
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nee, om kort te gaan komt het hier op neer:

     
  15. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Emil misschien eens een pol opzetten kunnen we zien waar de meest prettigste ervaringen mee zijn. ik denk het merendeel futaba of spectrum maar he meten is weten.
     
  16. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ook de reden waarom ik een Hitec Aurora heb, ben zowat de enige in de omtrek van waar ik vlieg, moet ik nooit deelnemen aan dit soort discussies:D

    Stevo
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou...ik heb nooit anders dan Graupner gehad en ook nooit problemen :)

    En daarmee zijn al mijn voorspellingen uitgekomen :banana:
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    @ psygho (Emil)

    .. nu snap ik wat je bedoelte
     
  19. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Nou, dat zit zo: toen ik nog vloog had je (onder andere uiteraard) de pultzenders Graupner MC20 (had ik) en de Futaba FC28 (had ik graag gehad, met zo'n grafiekje voor de pitchcurve, ik ben dol op grafische dingen). Die handheld zenders kwamen nét toen ik gestopt was, had ze dus nog nooit in het echt gezien. En nu ik opnieuw wat rondkijk zie je die dingen overal, met van alles erop en eraan (even als leek gezien) en helemaal niet duur. Ik weet dat je ze ook in een zenderpult kunt doen, maar, ik durf het bijna niet te zeggen, toen ik dat voor het eerst zag (laatst op de scale-meeting in Eibergen) dacht ik werkelijk dat dat eigenbouw dingen waren :oops:, twee van die plaatjes "printplaatmateriaal" met wat ijzeren staven ertussen voor de afstand / dikte. Pas later zag ik op internet dat dat zo hoort.
    Maar goed, als ik dan kijk naar wat er dan aan pult-zenders is vind ik die van Spektrum, de DX10T wel aardig om te zien, je hebt er zelfs geen pult voor nodig, en die van Futaba doen (tenminste op de foto) wat "plastic" aan, maar dat wil uiteraard niets zeggen, terwijl me ook opvalt dat die dingen t.o.v. een hand-held tamelijk duur zijn, neem je bijvoorbeeld de FX30 dan ga je toch aardig naar de 1000 euro toe. Dat vond ik ook een beetje merkwaardig, zijn die dingen echt zoveel anders dan een hand-held zender? Maar, ik zie wel, hoe meer antwoorden hoe beter, ik kijk wel wat het zal worden.

    Alvast bedankt, groet, Jan.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je ooit de manuel van de FX 30 gezien ? die doet denken aan een telefoonboek ! Als "ouwe zak" wil je vliegen, en niet op cursus om je (te) dure zender te bedienen.

    Spektrum, Graupner, Futaba, Multiplex, het is vandaag de dag allemaal goed.
    Ik vlieg ook met een handzender in een pult,(futaba) en de originele pult ziet er toch netjes uit vind ik.
     

Deel Deze Pagina