Futuba FC-16 pitch curve

Beste mede vliegers,

Ik had al een vraag gepost in het electronica forum, de 2e vraag in die post kan beter hier worden gesteld. [87810] futaba-fc-16-maximale-servo-uitslag

Ik heb dus een oude FC-16, en even geen mogelijkheid om naar een geavanceerdere zender toe te gaan. Op de FC-16 kan je geen 5 punts pitch curve instellen. Ik heb mijn CopterX 450 se V2 zo mechanisch afgesteld dat in + en - een pitch van 10 graden heb. Omdat ik nog niet ervaren genoeg ben wil ik de negatieve pitch tot max -2 graden instellen. Maar omdat de FC-16 dus geen pitch curve heeft vraag ik mij af hoe ik dit dan het beste kan instellen. Dus een vrij vlakke pitch tot center stick, en na center een liniare pitch curve.

Overigens heb ik wel een idle-up switch geinstalleerd, en de vraag is of met -idle-up ik wel naar -10 pitch kan?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Je kunt bij de FC 16 gewoon minimum pitch, hooverpitch en max pitch naar believen instellen. Je hebt wel een pitchcurve, hij is alleen maar driepunts.
Ik ken je heli niet, maar als je een 120 graden tuimelschijf aansturing hebt, zit hier wel een addertje onder het gras. Er zit namelijk een klein programmafoutje in de FC 16, waardoor in deze 120 graden configuratie de drie tuimelschijfservo's niet helemaal synchroon lopen bij pitchcommando's.
Heb je een set-up met mechanische collective/cyclic mixer, dan heb je hier geen last van.
Het probleem wat ontstaat is als volgt: Minimum en maximum pitch heeft invloed op alle drie de servo's. Hoover pitch heeft alleen invloed op de servo op kanaal 6. Hierdoor krijg je als hooverpitch niet op nul staat, een lichte "wiebel" op de tuimelschijf als je pitch geeft.
Je kunt dit redelijk vermijden, als je de heli zo goed mogelijk mechanisch instelt op die -2 tot +10 graden, in plaats van alles electronisch in te stellen, OF je moet een volledig symmetrische en lineaire pitchcurve gebruiken van -10 tot +10 graden.
Overigens kun je er ook mee om leren gaan, met die wiebel, maar het is dan later erg wennen als je wel een goede zender hebt.

De FC16 is per definitie bijna ongeschikt voor heli's die evenveel negatief als positief hebben, als je gebruik maakt van een gascurve.
Met een snelheidsregelaar die zelf het toerental constant houd, kun je beter die idle-up vergeten, en het motorkanaal op een schuif zetten of zo, dan kun je wel naar -10 gaan omdat de ESC het toerental constant houd. Ben je ook gelijk van die wiebel in de tuimelschijf af....:)

Groet, Bert

Back