Futuba t10cg of t8j ?

Hallo allemaal,
Vermits ik jaren uit de modelbouw ben en nu terug wil beginnen zijn al die nieuwe types zenders voor mij nogal moeilijk te begrijpen, ik was gewoon om een 40mhz zender te gebruiken zonder al die schermpjes en toeters en bellen.

Nu waarvoor moet ik de zender gebruiken? Ik heb enkel boten dus geen heli of vliegtuig, de kanalen moeten dus enkel dienen om snelheid, sturen, boegschroef en dan wat spullen die op en af geschakeld dienen te worden.
De voorkeur gaat dus uit naar een 8 kanaals zender.

Nu mijn vraag, ik heb zo een beetje zitten rondkijken en kwam de futuba T8J tegen aan 209€, ik kan ook een zgan T10cg van iemand overnemen aan 150€

Iemand die me een duwtje in de goede richting kan geven?

Groeten,
Johan

Voor je toepassingsgebruik maakt het weinig uit welke van de twee zenders je kiest. Er zijn echter wel enige dingen, die je vooraf moet bedenken:

- de T10CG werkt uitsluitend met het Futaba FASST protocol, dus je kunt hiermee uitsluitend FASST ontvangers aansturen.
- de T8J werkt met het FHSS protocol. Hiermee kun je uitsluitend FHSS en S-FHSS ontvangers aansturen.
- FHSS ontvangers zijn goedkoper dan FASST ontvangers. Er zijn echter ook goedkope FASST ontvangers te koop, die door andere fabrikanten worden gemaakt.
- de T8J is de modernere zender, maar heeft een kleiner display dan de T10CG.

Hey Corrien,
Dank voor je reactie. Inderdaad ik zit in de boten en heb dus al die ingewikkelde dingen niet nodig.
Nu heb ik ook maar twee boten (vroeger veel weggedaan) dus als ik nog eens een ontvanger moet bijkopen is dit geen drama, ik ben niet van zin om
er een 10 tal boten op na te houden.
Ik las hier op forum wel dat bij de meeste mensen de FASST de voorkeur heeft.
De T8J zou ik nieuw aanschaffen, nu in promo voor 210€ zonder batterij en ontvanger.
De T10CG kan ik overnemen van eerste eigenaar, is dus gebruikt, 2j oud maar als nieuw, incl goede batterij, 6008 ontvanger, originele doos en handleiding voor 170€
Ik begreep dat de laatste niet meer in produktie is.
Kan u als hersteller (heb ik hier gelezen) mij mss een tip geven? Ik weet ook wel nieuw is nieuw en gebruikt blijft gebruikt maar goed ;-)

Mvg,
Johan

FASST is het betrouwbaarder systeem, maar FHSS is meer dan betrouwbaar genoeg. Daarvan hoeft je keuze dus niet af te hangen.

Zelf zou ik kiezen voor de T10CG omdat ik die mooier vind, maar met een T8J zou ik ook zeer tevreden zijn.

Ok dank voor je eerlijke mening.
Zelf vind ik de t10ook wel mooi en hij ziet er echt nieuw uit, geen krasje op en de man is er ook heel zuinig mee.
Hij heeft uiteraard ook nog twee kanalen extra tov de t8. De futuba zenders zijn volgens mij toch van een goede kwaliteit met weinig problemen denk ik.
Ik heb hier zelfs nog een FM Mars op 72mhz die perfect werkt.

Denk dus dat ik voor de T10 zal gaan, ik denk dat ik nog net dat extra duwtje nodig had :-)

Mvg,
Johan

Zuinig zijn op die Mars FM! In België werd tot in de 80er jaren 72 MHz apparatuur op de markt gebracht en dat begint nu uitermate schaars te worden.

Hey Jan,
Ja ik ben hier heel zuinig op, hij ziet er ook nog steeds nieuw uit, het is de versie met de geborstelde aluminium bovenzijde en de blauwe paneeltjes bovenin, toen al met mixfunctie :-)
Ik heb hem in 1982 nieuw gekocht en kostte toen 22000 bfr, zeg maar 550 euro.

Intussen heb ik de T10CG gekocht voor uiteindelijk 165euro ;-)

Mvg,
Johan

Back