FW 190A-7 van T2M

Gisteren een vliegerke gehaald.
FW 190A-7.

http://
Twee vijsjes en het ganse ding staat in elkaar.
Ontvanger inpluggen en klaar is Kees.
Vandaag de maiden.

[URL="
190A-7 - YouTube[/URL]
1é vlucht oke!
2é vlucht oke!
3é vlucht ESC in de fik, gelukkig is er aan het toestel minimale schade.
Morgen terug naar de winkel, zal wel een garantie gevalletje zijn, hoop ik tenminste.

Hoeveel A de ESC heeft staat nergens vermeld, maar als ik nog eens iets koop van T2M word voortaan de ESC vervangen door minimaal 40A.

Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou ik eerst wel meten hoeveel ampere hij verbruikt anders is 40Amp misschien nog te weinig en gelijk een apart becje erin kun je altijd nog sturen
waar heb je hem gekocht wel leuk toestel

gr Andre

Hoi Andre.

Komt van de modelwinkel in Herselt:Homeflyer.
Nogal ver van Putten.
Was trouwens de laatste in de winkel.

Johan.

3é vlucht ESC in de fik, gelukkig is er aan het toestel minimale schade.
Morgen terug naar de winkel, zal wel een garantie gevalletje zijn, hoop ik tenminste.
Hoeveel A de ESC heeft staat nergens vermeld, maar als ik nog eens iets koop van T2M word voortaan de ESC vervangen door minimaal 40A.

Johan.
Ik heb ergens gelezen dat dit vaker voor komt.
Schijnt een 25A budget regelaar te zijn die dan ook onder bemeten blijkt te zijn voor het model.
Met een goede 40A regelaar was men toch wel blij met deze kist.

Heb zelf deze van Hype Johan, met adelaar

Landingsgestel is ook gewoon prut en vervangen door E flights

hype-kyosho-fw-190-a

En E flights in actie :

[URL="
[/URL]

Originele Prop lag in brokken toen ik door de originele maingear heen ging en werd vervangen door een Graupner 9 x7 3 bladprop (oorspronkelijk voor verbrandingsmotoren).

ESC doet het gewoon goed (reeds 30+ vluchten)

Stevo

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Stevo.

Hoe prut het landingsgestel is mochten we vandaag ook ondervinden bij de Jamara.
Gewoon 1 poot gebroken en prop naar de duivel.
Op het vliegen heb ik verder niets aan te merken, het is nu ook geen race monster, gewoon rustig vliegen.

Johan.

Johan,

Idd, landingsgestel is een holle carbonbuis met buitendiameter 4 mm en daarin komt een veer van 2,5 mm. Hou je dus een dikte van 0,75 mm op de straal over, komt gewoon niet goed.

Die Graupner nylon drieblad prop die ik aangaf is een goeie vervanger en heel wat sterker ook (en het is ook het onderdeel dat bij die toestellen niet courant te krijgen is mogelijks omdat er zoveel gebroken worden).

Ik heb er alles aan gedaan om het landingsgestel operationeel te houden, carbon vervangen door 4 mm messingbuis maar dan brak weer een ander onderdeel. Ik was het spuugzat en heb er die E flights in gestoken want zoals je zelf zegt het toestel vliegt gewoon zalig en heel schaalgetrouw.

Hou ook de aansturing voor de flaps en ailerons in de gaten! Voor de 90° hevels in de vleugels hebben ze geen lijm gebruikt, enkel een triplexplaatje in een piepschuimen houder geduwd waar dan de 90° hevel op gevezen wordt....Er zijn toestellen gekend die opeens zonder ailerons kwamen te zitten terwijl de servo wel zijn werk deed....

Op mijn filmpje is duidelijk de hatch te zien (achter het landingsgestel) die ik gemaakt heb om dit euvel voor de flaps op te lossen.

Stevo

Ik heb het eergisteren ook mogen ervaren.
Een fonkelnieuwe FW190 van Hype met een zo fragile landingsgear dat afbrak bij de landing van de derde vlucht.
Het toestel is zeker geen racemonster maar dat had er ook niet van verwacht en gewenst maar dat de poten zo snel zouden afbreken daar had ik al een sterk vermoeden in.
Om zoiets te lijmen is ondoenbaar dat is ook weer wachten op komende problemen bij toekomstige landingen.
Weer zo een taakje dat bij modelbouw komt een aanpassing zoeken om nieuwe andere retracts zo goed mogelijk in te werken.
Een mogelijke oplossing is de retracts van Eflite 10-15 voor 69 euro ter waarde van de helft van het vliegtuigje is mss een beetje overkill maar het geeft wel een betere garantie niet meer afbreken in de toekomst.
Alle andere ideën zijn welkom.

Tribal,

Ja qua prijs zijn die E flights inderdaad overkill maar dan weer, dit toestel verdient best meer dan een tjaka maka landingsgestel waar al deze FW's over de merken heen worden mee uitgerust.

Ik dacht dat het 54 Euro was by the way voor die E flights.

Ik heb inmiddels een 60 tal vluchten gedaan zonder dat deze ook maar een krimp geven. Voordien was de fun er snel af als je voor de zoveelste keer door de poten ging, voor die 54 Euro heb ik nu gewoon plezier zonder dat ik me moet zorgen maken wanneer ze de volgende keer zullen afknappen.

HK heeft ze ook, misschien een budgetvriendelijkere oplossing dan de E flights maar ik had geen zin om op het pakketje te wachten.

Bekijk ook de stabilo eens, deze heb ik vastgezet met CA aangezien die normaal met een vijsje wordt vastgemaakt aan de romp doch dit is op lange termijn onvoldoende om de stab op zijn plaats te houden (hoogte roer kwam tussen de uitsparing in de romp te zitten bij mij dit tijdens een rugvlucht maar toch veilig aan de grond kunnen zetten:cool:)

Stevo

Een aardappelveld is ookl geen opty op zulks toestel op te langen, prop stuk enmotor los gekomen.
Gelukkig te herstellen.
Van de ESC nog geen nieuws, maar dat had ik van de Franse mentaliteid ook niet verwagt.
Elke middag een lunchpouze van 2 uur brengt in de namiddag niet ze veel meer op.
Heb er meerdere malen stilgestaan om mijn lading te bekomen.
En dan maar je boekje tebuiten rijden om je waar aan de man te brengen.

Johan.

Alweer tegen de grond.
Raar toestel deze FW, opeens geen up meer, bleef gewoon duiken.
Gelukkig enkel alweer de propeller stuk, het venijn zit hem inderdaad in de staart, bij testen bewoog gewoon alles, zal maar net als Stevo de ganse boel gaan verlijmen.

Johan.

Alweer tegen de grond.
Raar toestel deze FW, opeens geen up meer, bleef gewoon duiken.
Gelukkig enkel alweer de propeller stuk, het venijn zit hem inderdaad in de staart, bij testen bewoog gewoon alles,

Johan,

idd, die vijs houdt nooit de boel lang genoeg op zijn plaats en aangezien de stabilo gewoon kan blijven zitten is het beste gewoon de boel verlijmen.

De originele props lijken wel van glas te zijn:rolleyes: werden vervangen door een graupner 3 blad van 9x7 en ik heb inmiddels meer dan 40 vluchten met deze éne prop.

Hou ook de aansturing van de ailerons en flaps in de gaten, eigenlijk moet je dit ook onder handen nemen.

Bij mij (en al de rest eigenlijk) zaten de triplex plaatjes (waar die 90° hevel op geschroefd worden) gewoon zonder lijm in de vleugel geduwd. Bij het betere stunt en vliegwerk (en bij het upgraden van de motor/esc) komen deze gewoon los met speling van hier tot in China....... Je dient dan wel een uitsparing te maken aan de onderzijde van de vleugel (4 keer) maar je kan er een vliegtuig mee redden.....

Ik kan bij gelegenheid wel even de nodige pics opsnorren waar je juist de insnijding moet maken moest je daar behoefte aan hebben.

Eigenlijk is hij verder gewoon gemaakt als een tank, wat ik daar al allemaal mee uitgestoken heb inmiddels :-)

Stevo

Dat zou fijn zijn Stevo dat je een paar fotootjes kan maken hoe je de boel deftig opgelapt hebt want ik heb ondertussen nieuwe retracts toe gekregen maar heb geen flauw benul hoe ik die vleugels moet open snijden om de nieuwe erin te bouwen zonder de boel helemaal omzeep te helpen.

Damn tribal, heb ik je helemaal vergeten ook!:rolleyes:

Via RC groups voor de ailerons, je kan netjes langs de panel line snijden:

a4184333-155-P8010102.jpg

Voor de flap :
Flapfix2.jpg

Dan komt de hevel te voorschijn :

Flapfix3.jpg

Verwijderen van de poot van het landingsgestel :

http://www.rc-network.de/forum/show...190-von-Hype?p=2603767&viewfull=1#post2603767

Ik maak deze week nog wat pics van mijn FW ( ligt nog in de club)

Hier nog wat leesvoer (65 paginae) via RC groups met mijn post en foto's:

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=21743064&postcount=997

Mijn E flights van bovenaan gezien :

Je ziet ook de insnijding voor het hevelprobleem:

a4898879-178-2012-05-29%2018.59.03.jpg

Vanaf de andere kant :

a4898878-154-2012-05-29%2018.58.47.jpg

Het originele deurtje hergebruikt, is nu bevestigd met stukjes brandstofslang uit een vorig leven, dit zorgt dat het deurtje wat kan "flexen" , aan de andere zijde van het deurtje zit een klein staafje om de brandstofslang heen:

a4898880-233-2012-05-29%2018.59.24.jpg

Er is weinig wetenschap aan het verwijderen van het originele landingsgestel het komt neer op het betere sloopwerk jammer genoeg, als je het een beetje zorgvuldig en doordacht doet hoeft dit geen ramp te zijn zoals je kunt zien.

Stevo

Laatst bewerkt:
Mooi om lezen Stevo.

Word Tribal69 toch nog verder op weg geholpen, kon op zijn vraag niet antwoorden omdat ik gezien de omstandigheden waarin ik moet vliegen, helemaal geen behoefte heb aan een landingsgestel.
Kost mij wel al eens een schroef, maar eens gaan proberen met een 2 blads, F4F Wildkat van Parkzone moest landen ook gebeuren met op de buik te landen.

Johan.

Bedankt voor de massa info waar ik mijn tanden kan gaan inzetten om iets wat eigenlijk bij aankoop toch zou heel moeten blijven moet gaan herstellen en een halve vleugel open snijden ;)

Back