fx-18 met 3s lipo?

• Topicstarter Topicstarter David Wielemaker
  • Startdatum Startdatum
Die posting ken ik niet, maar bij een hogere spanning (of bij het 'opvoeren' van het hoogfrequent module op een andere manier) neemt het zendvermogen niet spectaculair toe. Wat wél aanzienlijk toeneemt is de afstraling op zijbanden en harmonischen. Men heeft er zelf dus geen of weinig nut van, maar men bezorgt wel storing aan anderen.

Corrien,
Dan kan er dus maar best een vrijwilliger komen die eens uitlegt, hoe je best een spannings verlaginkje bouwt. :D

Dat met die diodes en een condensator is eigenlijk niet zo geschikt zeker? omdat je daarmee tot op het eind de spanning naar beneden trekt. Terwijl je eigenlijk liever bij zo'n 9 volt bat spanning nog minstens 8,5 over houdt.

Dus wie heeft de kennis of een schematje voor een niet lineare spanningsverlaging :?:

:idea: Misschien iets met een potmetertje zodat je gewoon zelf de spanningsverlaging in kan stellen...?
Dan zet je de verlaging maximaal als je accu vers van de lader komt, en naarmate de accu leeg raakt kun je de verlaging minder zetten 8)

Hallo

het Zou in principe moeten werken met een
voltage regulator L7809CV , Deze lijkt op een transistor, en kost 75 Eu,cent (doe er nog wat draadjes een veiligheids ledje en een krimpkous omheen en je kan het verkopen vr 10 euri) :D

Op het eerste beentje als je het ding voor je legt moet je de + van je Batterij aansluiten, op het middenste de massa, en op het 3de beentje krijg je dan een uitgangs-spanning van 9 Volt.

Dit toestelletje zal het overschot aan spanning welliswaar gaan disiperen maar dit is mischien te verwaarlozen.

Deze reg is gemaakt voor 500 Mamp en zou tot 1500 kunnen gaan met een alu koellichaampje erop geschroefd.

iemand een mening of vraag

Groeten

ik heb deze week eens rond gevraagd : hoe kan ik het beste en niet lineaire spanningsverlager bouwen.

Nadat ik naar een paar elektro techneuten was gegaan.
En er een uitgebreid gesprek over had gevoerd.
Heb ik er toch maar voor gekozen om 2 zener diode's met een verlaging van 0.7 volt per stuk te gaan gebruiken samen met een schakelaartje
afb20012.jpg

om een lang verhaal kort te maken:
afb20011.gif

mijn onderdelen waren net binnen dus ik aan de slag.
Ik was bang dat ik moest gaan solderen aan mijn fx-18 om het stuk electronica aan te sluiten.
Maar gelukkig zag ik dat er op de voeding ingang pressies dit contactje paste:
afb20013.jpg

elektronica aan elkaar gesoldeerd en nagemeten met de multie-meter, alles werkte.
dus maar even een krimpkous eromheen

alles keurig aangesloten op men zender en ja :D het werkt!

Jammer genoeg kon de lipo er net niet in. Dus ik heb een stukje van de batterijhouder in mijn fx-18 er uitgezaagd.
afb20014.jpg

Ook moest ik nog een gaatje boren voor het schakelaartje:
afb20015.jpg

maar het resultaat was geweldig :D
afb20016.jpg

afb20017.jpg

afb20018.jpg

afb20019.jpg

conclusie: door de schakelaar kun je kiezen of je de stroom over de diodes laat gaan.
Als de stroom door de diodes loopt, zal voltage ongeveer 1,4 volt naar beneden gaan.
Als de zender dan op ongeveer 9.7 volt staat (als de stroom dus door de diodes loopt) kun je door middel van het schakelaartje de zender van de diodes afhalen.
Hierdoor zal dus de zender weer aangeven dat hij 1,4 volt omhoog gaat.
Zo kun je mooi je lipo geheel leegtrekken tot de 9 volt :D

Deze oplossing verdient geen schoonheidsprijs en is zelfs gevaarlijk. Er moet over de dioden op z'n minst een condensator worden geplaatst om hoogfrequent-instraling te voorkomen. Neem er eentje van 1 à 4,7nF en sluit deze parallel aan over beide dioden. Wanneer deze hoogfrequent-instraling roet in het eten gaat gooien is onvoorspelbaar. Deze is in ieder geval aanwezig als servo's bewegen als je de uitgeschoven zenderantenne met de hand beetpakt. Als dit nog niet het geval is moet je niet denken dat alles oké is. Hoogfrequent-instraling is namelijk onvoorspelbaar en kan dus een volgende keer wél problemen geven!!!

Even terzijde: waarom ze je zenerdioden hebben aangeraden is een goede vraag. Ze worden hier als gewone dioden gebruikt en die zijn veel goedkoper. Dit maakt verder niet uit voor de toepassing.

Verder is de bedrading van de accu veel te lang. Dit heeft invloed op het afstralingspatroon. Met name zo'n schakelaartje levert een aardige verlenging van de accu-plusdraad op. Hou die draden zo kort mogelijk en probeer of dat schakelaartje ergens een plaatsje op het middenconsole kan krijgen.

Een elegantere oplossing was het gebruik van een spanningsstabilisator geweest, zoals Val al voorstelde. Er zijn ook 10 Volt typen ( bijv. 78S10). Het voordeel van deze (zgn. floating-)regulators is, dat ze de spanning begrenzen en bij te lage spanningen zonder noemenswaardig verlies doorgeven wat ze binnen krijgen.

:) haa fijn dat er mensen zo al jouw zijn :)
ik ga morgen meteen ff om een condensator en zal de draden zo kort mogelijk maken.

nogmaals bedankt voor je snelle raad :)

Zenerdiodes gebruiken als gewone diodes in niet verstandig. Deze diodes zijn gemaakt om "de andere kant op" te gebruiken. Samen met een serie weerstand werken ze dan als een spanningsstabilisator. Dat zal ook wel de bedoeling van de mensen die je dit aangeraden hebben zijn geweest. De zeners gebruiken zoals je nu doet is een beetje gevaarlijk want ze kunnen vrij makkelijk kapot gaan en dan ben je veel verder van huis want dan werkt je zender plotseling niet meer.
Het is veel beter om het advies van Jan (Corrien) te volgen en een echte spanningsstabilisator te gebruiken. Dat kost een paar euro meer maar is veel veiliger en werkt beter.
Als je toch zenerdiodes wilt gebruiken dan moet je de zenerdiodes vervangen door een weerstand. De twee zeners moet je dan in serie zetten en NA de serieweerstand tussen de plus en de min van de zender aansluiten.
Wil je de methode gebruiken zoals je het nu hebt dan moet je de zenerdiodes vervangen door twee gewone diodes bijvoorbeeld de 1N4001. Deze diodes zijn gemaakt om op dit soort manieren gebruikt te worden.

ik ben daarnet naar de electronicawinkel geweest en heb een condensatortje gevraagt van 4,7 nf maar er een gekregen van 4,7 uf :S deze zijn niet uitwisselbaar neem ik aan..?
ook heb ik 2 gewone diodes gehaald.

Back