FXD raging monster draait al bij aansluiten accu :S

• Topicstarter Topicstarter BAMLokoo
  • Startdatum Startdatum
B

BAMLokoo

Guest
Hallo,

Ik ben Loek, vlieg al een tijdje met een micro helie, maar heb nu een grote gekocht. Puur voor de lol, koste me 25 euro op marktplaats en ik verwachte er niet te veel van. Nou kreeg ik hem binnen, doet ie het niet. Ik eerst de accu maar eens doorgemeten. Die was niet veel meer waard. Een goede LiPo accu 11.1V geleend van een vriend, aangesloten, toen draaide alleen de bovenste wieken, zonder dat de helie nog maar aan stond (dus de knop stond letterlijk nog op off, en de leds brandde nog niet eens) hij stijgt niet echt op zo, en het maakt niet uit of ik het aan of uit zet, en de afstands bediening haalt al helemaal weinig uit.

Om het probleem op te lossen heb ik het volgende geprobeerd:

printplaatje schoon spuiten met luchtdruk
printplaatje schoon maken met ontvetter (heel licht)
alle leds los gehaald (maakte niks uit)
de motortjes, van de bovenste en onderste props omgedraaid, dit zorgde er alleen maar voor dat de onderste props gingen draaien ipv de bovenste

Nou was ik eigenlijk niet van plan er echt geld aan uit te gaan geven dus ik dacht laat ik een nieuw printplaatje bestellen (lijkt me niet dat het probleem in de motortjes of accu zit?!

nou heb ik deze op ebay gevonden:

FXD Flame Strike A68690 RC Helicopter Circuit Board PCB 40 Mhz UK | eBay

de afstandsbediening is ook 40 Mhz dus dat zal wel goed zitten, mijn vraag is alleen:

gaat het helpen als ik het printplaatje vervang, of jaag ik mezelf dan alleen maar op (onnodige/overbodige) kosten? of kan ik deze helie maar beter weg gooien en voor een paar extra tientjes nog een keer heel marktplaats afzoeken?

ik hoor graag van jullie!
Mvg Loek

Les 1 bij op afstand bestuurbaar spul: nooit het toestel aanzetten voor de zender aanstaat..

Sommige modellen gaan er volgas vandoor zonder de zender om ze te begeleiden.

2e, je zal het misschien niet zo graag willen horen (;-)) maar om lol te hebben met een heli, is het doorgaans prettig als deze het blijft doen. Een heli van een meer bekend merk is doorgaans makkelijker te repareren, en blijft het vaak ook (veel) langer doen.
Kijk bv eens voor blade, zij hebben veel typen en soorten heli's.

Maar, als je deze eerst toch aan de praat wilt krijgen, waar niet echt een garantie voor is..
Als de heli ook met zender aan niets doet, behalve 1 motor een beetje laten draaien, is er waarschijnlijk iets met het printplaatje aan de hand.
Heb je wel de stekkers van de motoren omgewisseld toen je de 2 wisselde? Dus de onderste ook de stekker van de onderste gegeven?

Beste Student,

bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat ik beter een duurder merk had kunnen kopen, maar ik had gewoon het idee om een helicopterje voor 25 euro te kopen, en wel te zien hoe lang ie het gaat doen. Ik heb met de vorige eigenaar besproken dat als ik hem niet meer aan de praat krijg, ik mijn geld terug krijg.
Maar ik vind het ook zo zonde om hem weg te gooien! ik vind het een super leuk ding, het merk doet me niet zo veel..

Maar als ik het goed begrijp, is het dus zo dat als ik het printplaatje vervang, hij het (in principe) weer zou moeten doen? kan het niet aan de accu liggen? en iemand enig idee hoe hij kapot is kunnen gaan?

bedankt, Mvg Loek

Als de accu niet goed is, draaien beide motoren niet, of niet voldoende.
Je hebt al een accu gewisseld (die van je vriend) en dat werkte niet.

Dan kan het nog in de motoren zitten, of in de aansturing.
De motoren kun je testen door de stekker van de motoren om te wisselen op de printplaat.
De heli zal niet vliegen als je gas geeft, maat de motoren zullen wel draaien.
Als dezelfde motor te langzaam blijft draaien, zit daar je probleem (die motor dus)

Blijft het probleem zich bij 1 motorpoort van de printplaat voordoen, zit het probleem daar.

Bij de weg, ik wil je totaal niet ontmoedigen je met deze heli bezig te houden ;-)
Alleen ervaring leert dat je makkelijk 50 of meer euro's kwijt bent om het te laten vliegen.
Als het al gaat vliegen. En soms is dat dan weer van korte duur
Als je alles optelt, had je meteen een goede heli kunnen halen. Maar nogmaals, ik zeg het alleen even om je ervan op de hoogte te brengen ;-)

Wat je trouwens ook even in de peiling moet hóuden, is dat een dergelijke heli zijn staart verdraait door de bovenste of onderste motor een beetje af te remmen of op te toeren.
Soms zie je wel eens dat een heli pas de staart gaat corrigeren als hij een beweging "ziet"
Zet hem dus ff op de grond als je hem optoert

Back