G Krachten in modelvliegen

Misschien maar eens een echte G-meter in een model monteren? ;-)
Erik (F2B hier op het forum) heeft dat al gedaan. De drieassige G-sensor wordt in eerste instantie gebruikt om de centrifugaal versnelling te meten en daarmee de motor controller aan te sturen.
Waarmee voor een deel het gedrag van de verbrandingsmotor -zoals in mijn filmpje- wordt geimiteerd en het snelheidsverlies in de figuren gecompenseerd.
Sterker, het gaat nog veel beter dan we ooit met verbrandingsmotoren bereikten.
Ik heb juryleden horen beweren dat het model versnelde in de figuren, zo gewend was men aan het beeld van een model dat op die punten vertraagt.
De sensor in de verticale as kan uiteraard de belasting op de draagvlakken meten.
Volgens mij had Erik daar ook een grafiekje van, zal wel eens vragen.

Voor het g-getal moet nog gedeeld worden door de valversnelling g ( = 9,8m/s², een andere g)

g-getal = 4π²r/9,8T²(een dimensieloos verhoudingsgetal)

Ik herhaal post #9 nog maar even: r volgt uit V en T (r= V x T/2Pi)

dus r is een onhandige factor in bovenstaande formule, omdat V te meten is, r véél moeilijker....

Tenzij ik een fout in de herleiding maak, is g gelijk aan (V x 2Pi)/9.8T.

qua dimensie klopt dat in ieder geval: boven de streep m/sec, en beneden de streep ook (want (m/s2 x s)=m/s)

Groet, Bert

Toen ik e.e.a. opschreef, zat ik te denken aan een waarnemer op bekende afstand die met wat stokjes voor zijn ogen de diameter van de looping bepaalt.

Omdat bij ons de lijnlengte bekend is (21,5 m), volgt daar uit dat de grootte van een looping, passend tussen horizontale vlucht (0 graden) en 45 graden elevatie vrij nauwkeurig (genoeg) te berekenen is.
Voor de draaistralen van hoeken is video een prima hulpmiddel.
Hier is de (bekende) grootte van het model de referentiefactor.
Ook vliegsnelheid en de variaties daarvan zijn met video goed te bepalen.
Tijdens horizontale vlucht is het natuurlijk 2 x pi x 21,5 gedeeld door de tijd over 1 ronde, kan weer als referentie voor de video dienen.

@ Ron: In dat geval heb je twee waarnemers nodig: een met de stokjes, en een die de afstand van het model tot de eerste waarnemer bepaalt.

Een afwijking van 1 cm tussen de afstand "stokjes-oog van waarnemer #1" levert al een ontzettende (en wat erger is, onbekende) afwijking op.

Een meting van de snelheid van het model in vlakke vlucht levert ook een afwijking op (het model verliest snelheid in de looping) maar die afwijking is in elk geval qua richting bekend (V word kleiner, dus r word kleiner, dus g word kleiner, en allemaal lineair) dus de uitkomst is in elk geval een "theoretische max-waarde".

Voorts zou je (als je gegevens hebt van het gebruikte vleugelprofiel) de snelheidsafname vermoedelijk ook redelijk realistisch kunnen inschatten door met de eerste uitkomst van g een waarde op te stellen van de weerstands-toename, en dus de snelheids-afname, en de berekening nogmaals te doen met de gecorrigeerde snelheid.

Groet, Bert

Ik had helemaal buiten de waard gerekend Bert, tegenwoordig kun je met een eenvoudige Doppler analyse app al snelheid bepalen, formule met snelheid erin is praktischer.

Voor de andere methode had ik één meet-persoon in gedachten, die met de stokjes, en één ja/nee persoon. Die hoeft alleen maar te kijken of de looping op de juiste vaste afstand is gemaakt. Enfin, niet zo relevant meer.

Nou, dan is het tamelijk simpel om de max g te bepalen: Snelheid in vlakke vlucht zo goed mogelijk meten, en met een stopwatch de tijdsduur van de looping opnemen. Zakjapanner er bij, en presto: die waarde is wat er maximaal op kan treden (als de looping uit vlakke vlucht aangevlogen wordt).

Groet, Bert

Maximum haalbare G-kracht is maximum vliegsnelheid/minimum vliegsnelheid in het kwadraat.
Dat is net voor de zogenaamde High Speed Stall.

Grtz Rene

Dat mag je eens nader uit gaan leggen.... want waar die formule vandaan komt is mij volkomen duister. (wat niet wil zeggen dat het niet zou kloppen)

Groet, Bert

Bij minimum vliegsnelheid levert de vleugel maximale lift bij die snelheid.
De lift neemt kwadraties toe met de snelheid, dus bij maximale vliegsnelheid en maximale lift (instelhoek) van het vliegtuig, heb je de maximale G-kracht.
Dit gebeurt bij hard optrekken uit een duikvlucht.

Grtz Rene

Back