G4 en epoxy

• Topicstarter Topicstarter babske
  • Startdatum Startdatum
Nee, dat kan niet.

Detail uit de verwerkingsfiche G4 van Vosschemie:

1 Beschrijving

Als hechtings- en beschermingslaag kan een 1-component oplosmiddelhoudend PU hars gebruikt worden. Het PU hars reageert op luchtvochtigheid en is beperkt UV-bestendig (dit betekent dat het vergeelt met de tijd). Het is een uiterst krasvast, hoogglanzend vernis dat goed bestand is tegen oplosmiddelen en chemicaliën. Het middel hardt kleefvrij uit.

2 Toepassingen

► Als primer voor alle koudhardende kunststoffen met uitzondering van epoxy en voor ondergronden als hout, beton en steen

► Als bindmiddel voor mortels van kurk, zand of steen of als hoogglanzend vernis

► Als waterdichting tegen opstijgend vocht in een kelder en op muren

► Als verzegeling van schouwen, zodat het roet er niet meer doorkomt

dag allemaal ,

mijn leverancier heeft mij verzekerd dat epoxyhars op G4 aangebracht kan worden , zonder geen enkel probleem .

"Vosschemie" raadt het af , omdat zij een "primer" , special om epoxy nadien op te verwerken , verkopen

maar deze speciaal primer ( op basis van epoxy ) kost dubbel zoveel dan G4

dit verklaart dat ...

de groetjes ,

Laurent

Zonder in dicussie te willen treden...

Mijn jarenlange ervaring met de mensen van Vosschemie is dat ze echt wel heel degelijk advies geven, op maat van de klant zijn noden.

Ze ben ik al meermaals goedkoper buiten gekomen door hun advies, dan wat ik aanvankelijk zelf in gedachten had, maar dat zij mij in het kader van mijn project beter in de juiste richting stuurden, van zelfs goedkopere producten die voor mijn project ruimschoots voldoende waren!

Ik heb wel enkel ervaring met de winkel in Lier/Belgie, dus verder weet ik het niet. Maar ik heb er zeker nog nooit het gevoel gehad dat men mij hun duurdere producten wilden aansmeren, integendeel zelfs.

Nu goed - de info uit mijn vorige post komt uit hun algemene technische steekfiches van hun producten. Als epoxy idd op G4 kan gebruikt worden, dan ben ik er bijna zeker van dat de verkopers in de winkel zelf dit ook alsdus zullen bevestigen, en je niet iets veel duurders gaan proberen aan te smeren (mijn ervaring!)

Waarom zou op G4 geen epoxy kunnen? Als regel behandel ik alle houten modelbouwonderdelen voor ze gekleefd worden met 2K-lijm, dat is tenslotte ook epoxy. Wel eerst wat opruwen met fijn schuurpapier.
En, sorry, de luitjes van Voss weten ook niet op alles een antwoord, dat heb ik vanmorgen nog mogen ondervinden. Ik ben voor alle polyesterprodukten overgestapt, naar Polyesterland.

Uit recente ervaring kan ik vertellen dat G4 een zekere uitwerking heeft op epoxy. Ik heb namenlijk het lood wat als ballast dienst voor het verkrijgen van een juist zwaartepunt verlijmd in de neus van mijn Spitfire. De romp van de Spitfire bestaat uit een epox/glas combinatie versterkt met koolstof 'hoepels'.

Ik stond gisteren op het veld en bemerkte een klein deukje in de neus vlak achter de spinner daar waar het lood met G4 is verlijmd. Na verdere controle is daar waar de G4 is uitgevloeid enkele lichte welvingen in de epoxy te zien. Het is niet veel maar wel jammer dat dat een lichte vervorming van de neus tot gevolg heeft gehad.

Hierbij dus een bevestiging dat G4 vrijwel zeker volledig uitgeharde epoxy aantast. :|

Groetjes,

Tjen il-vec

@Tjen il-Vec, dan heb je G4 in de romp aangebracnt na de epoxy aan de buitenkant? Normaal werk je wel andersom, G4 is tenslotte een basislaag in de modelbouw.

zinnia zei:
@Tjen il-Vec, dan heb je G4 in de romp aangebracnt na de epoxy aan de buitenkant? Normaal werk je wel andersom, G4 is tenslotte een basislaag in de modelbouw.

klopt inderdaad. Nooit te oud om te leren dus :wink: De 'schade' valt mee. Het is alleen iets vervormd maar niet dusdanig dat het als schade aangenomen mag worden.

Groeten,

Tjen il-vec

Back