GA250 MEMS Gyro failure

Hoi allemaal,

Ik heb laatstleden een nieuwe Assan GA-250 Mini MEMS Gyro geplaatst op mijn heli. En nu merk ik dat ik op sommige momenten de staart helemaal kwijt ben... Terwijl de cyclic servo's wel werken. En dan een beetje later reageert de staart terug. In het begin twijfelde ik, maar ik heb nu weer een crash gehad daardoor. De heli vloog iets verder (30m) en de staart was ik weer kwijt.

Met mijn vorige GA250 gyro heb ik dit nog nooit voorgehad.
Zijn er nog andere die dit probleem hebben voorgehad ?

Als je bij Hobbyking bij dit product bij de reviews kijkt zie je best een hele lijst klachten. Nu is dit niet altijd representatief natuurlijk want tevreden mensen plaatsen minder reacties dan ontevreden mensen..
Er loopt overigens op rcgroups een lange draad over deze gyro. De ontwikkelaar neemt zelf deel aan de draad.

Of een spartan quark die ze er voor $120,- verkopen. Klein ding in een klein doosje waardoor je waarschijnlijk toch geen extra kosten hebt en dus voor minder dan 100,- in huis kan zijn :)

Of een spartan quark die ze er voor $120,- verkopen. Klein ding in een klein doosje waardoor je waarschijnlijk toch geen extra kosten hebt en dus voor minder dan 100,- in huis kan zijn :)

Ik dacht het niet, ze zijn op het moment weer erg hebberig bij de TNT post,
ook voor kleine pakketjes een dikke btw-afhandelings-rekening.
Of je moet onder de echte waarde gaan zitten, maar das niet eerlijk he.

TNT werkt aan z'n kerstbonus denk ik :smile:
Zou kunnen, de stretchkit voor m'n atom 500 is onlangs nog zonder extra kosten afgeleverd. 51.5cm bladen en een tailboom waren de grootste onderdelen die goed waren verpakt in bubble-wrap en papier. Eigenlijk het eerste grotere pakket waarmee ik nu eens mazzel had. Andere grote dingen laat ik als het kan wel via dhl bezorgen, gaat de inklaring wel snel, of beter nog binnen europa bestellen zodat je dat hele gezeur niet hebt.

Maar ontopic @nowis, is het mogelijk de gyro in te stellen op digitaal of analoog? Mocht je wel een digitale servo gebruiken dan kan die sowieso op analoog maar als je 'm op digitaal zet moet je eigenlijk alsnog de juiste instellingen programmeren indien dit mogelijk is.
Gebruik je een analoge servo dan moet de gyro niet op digitaal staan omdat de analoge-servo dan kan doorbranden.

Hoi allemaal,

Ik ben erachter gekomen dat het probleem niet ligt aan de MEMS gyro.
Het probleem zit ergens in de zender/ontvanger. Wat hier juis mis is ben ik
nog aan het uitzoeken.

Heb je een belt heli? Dan kan het evt statische ontlading zijn.
Komt het sporadisch voor of met enige regelmaat dat de gyro raar doet?

Hallo allemaal,

Na overleg met een andere heli collega zijn we erachter gekomen dat het niet de zender is en ook niet de gyro. Want op zijn pc (Phoenix) werkt alles prima met mijn zender.
En nu met de oude gyro heb ik het probleem nog steeds...
Het blijkt dat ik het fenomeen van LTE (Loss of Tail Effectiveness) heb !
Want ik verlies de staart (meestal) bij het dalen van heli en dan het draaien. Daardoor heeft de hoofdrotor een lage snelheid met als gevolg dat het toerental van de staartrotor ook aanzienlijk afgenomen is. Het resultaat is dat de staart wel de juiste sturing geeft maar geen toerental heeft om de hoofdrotor te compenseren. Dit leidt dan tot ongecontroleerd roteren van de heli met crash als gevolg.
Meer info hierover is te vinden op:
Loss of Tail Rotor Effectiveness

De oplossing hiervoor is het hoofdrotortoerental op te drijven.

zomaar je gehele throttle hoger zetten is niet de oplossing.
Vlieg je in idle up of normal mode?

In normal mode zou je dan het onderste deel van de curve moeten verhogen.
In idle up zou het niet mogen gebeuren of je hebt een hele vreemde throttle curve.
Het gedrag wat jij beschrijft is meer van toepassing op een fixed pitch heli (of slechte setup bij CP)

Dat iets werkt op de sim, heeft geen fluit te maken met wat de zender op jouw heli doet...
Enige wat je in de sim kan testen, is of de potmeters de juiste waardes geven.
Verder kunnen alle waardes 100% fout staan, en hoef je daar niets van te merken in de pc

daarnaast, als jouw probleem inderdaad is wat jij zegt wat het is, zou het punt waarop hij gaat draaien perfect opgezocht kunnen worden
oftewel, iets minder hard dalen en het gaat wel goed.

En normaal, als het toerental inderdaad te laag is, heb je daar last van tijdens OPtoeren.
Niet aftoeren, wat tijdens dalen een beetje voor kan komen
Normaal bij aftoeren hoeft de motor (bijna) niets te doen, er wordt bijna geen vermogen aan de rotor gegeven, dus wordt er weinig koppel gecreeerd, dus hoeft de staart ook niet veel te doen.. (tijdens autoroteren doet de motor ook niets, en zakt het toerental ook zonder dat de staart out of control gaat)

Dan zou je heli echt op het randje van technisch kunnen vliegen qua toerental, iedere verloren rpm is reden om gekke dingen te gaan doen..

Persoonlijk ben ik niet overtuigd dat je de oorzaak hebt gevonden.
Het is altijd mogelijk dat er gewoon wat meer vermogen nodig is en dat je toerental omhoog moet, maar de andere zaken passen logischerwijs even niet in het beeld

zomaar je gehele throttle hoger zetten is niet de oplossing.
Vlieg je in idle up of normal mode?

In normal mode zou je dan het onderste deel van de curve moeten verhogen.
In idle up zou het niet mogen gebeuren of je hebt een hele vreemde throttle curve.
Het gedrag wat jij beschrijft is meer van toepassing op een fixed pitch heli (of slechte setup bij CP)

Hoi DannyvG,

Het kan wel zijn dat mijn CP geen goede setup heeft. Ik ben ook niet
zo lang bezig met heli's. Kan je mij goede settings geven ?

Verschilt per heli en piloot, misschien vlieg jij wat "enthousiaster" dan mij, dan moet de curve wat omhoog..

Dus, wat je nu gaat doen:
- in normal zet je punt 1 op 0, alle andere punten op bijv. 75. Wel even opletten dat je regelaar softstart heeft, zo ja deze ook aanzetten. (softstart houd in dat je vanaf 0 toeren in 1 keer volgas kunt geven, de heli zal op zn gemakkie optoeren. Gaat het toerental meteen mee met de stick, staat de softstart dus niet aan..)
Stel je hebt geen softstart, het 2e punt op bijv. 35 zetten, dun kun je nog een beetje rustig optoeren.

Wat je nu gedaan hebt:
toerental is lager in de stick hoger. Dus als je nu naar beneden komt, zou het toerental niet mogen zakken, dus kun je meteen zien of het lage toerental je probleem heeft veroorzaakt.
Heb je nog steeds hetzelfde probleem, ligt het echt ergens anders in de heli..

Probeer anders even ergens bij wat gevorderde mensen langs te gaan
scheelt erg veel tijd, omdat men met de heli in de handen in 5 minuten meer ziet als 3 weken via een forum blind gokken
Staarten zijn wat dat betreft redelijk gevoelsdingen, bij gekke dingen lastig via het forum op te lossen

Ik ben erachter gekomen dat het probleem niet ligt aan de MEMS gyro.
Het probleem zit ergens in de zender/ontvanger. Wat hier juis mis is ben ik
nog aan het uitzoeken.

Bij mijn GA250 was het net het zelfde, gyrootje bleef in calibratiemode steken:( Na veel vijven en zessen een reset van de zender gedaan voor dit model, Tx en Rx opnieuw gebonden en probleem opgelost.

Het is op zich geen slechte gyro, alleen bij het instellen van de vele toeters en bellen en de hele argaische manier van programmeren zijn fouten snel gemaakt.

Staat op je gyro het servotype goed ingesteld? Er zit nogal wat verschil tussen verschillende digitale servos en hun frequentie, de ene servo vind het lekker de andere houdt er gewoon mee op.

Wanneer heb je dit probleem, bij welke rate?

Gebruik je een analoge servo dan moet de gyro niet op digitaal staan omdat de analoge-servo dan kan doorbranden.

De ASSAN GA 250 is digital only. Je kan enkel het type kiezen binnen het gamma digitale servo's (bv 1528 µS- 333Hz etc) en niet tussen analoog/digitaal.

Staat duidelijk in de handleiding dat je geen analoge servos mag gebruiken.

Stevo

Laatst bewerkt:
Back