Gangster 63 met OS Max diesel

Beton

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Ik ben een Gangster 63 van Mick Reeves aan het bouwen.



Als motor wil ik een nieuwe OS Max 50 SX Heli gebruiken omgebouwd tot diesel met een Davis cilinderkop.



Nu heb ik nog geen ervaring met een diesel motor.
Ik begon in 1975 met een Cox 0.8 motortje. Toen werd er nog met Webra 1.5 dieseltjes gevlogen.
Ik heb er andere brandstof slang voor omdat siliconen slang er niet tegen kan.
Hebben jullie nog meer tips? Waar moet ik rekening mee houden.
Welk mengsel moet ik gebruiken?
Davis raad onderstaande aan.


Dit is echter een motor met zuigerveer.
Ik heb overigens ook nog een nieuwe OS Max 46 FX liggen (ABN) waar de diesel kop ook op past. Dat is dus ook nog een optie.
Ik hoor graag jullie ideeën.

Jan
 
Leuk model Jan, de Gangster.
Model van vroeger. Ga je er ook een bouwverslag van maken ?

Met diesel motoren heb ik geen ervaring en kan ik je dus niet helpen. Misschien iemand anders.
Heel aardig idee om er een diesel in te bouwen. Het maakt de kist wat unieker.

Succes met bouwen en de diesel !

Grt,

Arnoud.
 
Het gaat in elk geval verukkelijk zuinig vliegen (vergelijkbaar met benzine)
 
Hmmm... heel mooi oud doosje. Oef! (of is ie niet meer zo netjes?)
Mick Reeves verkoopt ook een modernere lichtere versie daarvan? Lasercut?

FX tot diesel? Zou die wand niet gaan peelen? Haha... Kan er je er voor de 'start' een echt ABC setje van een ASP in zetten? En dat past pies-per-sas!

50SX Heli. Mooi met dat koppie! Komt dat uit lekker met de porting? FX heli en standaard FX vergeleken... zie je behoorlijke verschillen in de timing. De heliversies meer een konstant-koppel motoren in mijn beleving?
Gangster dit formaat... zou je sneller een 10cc op mikken?
Gr Bas
 
Er zijn al heel wat OSFX-en omgebouwd tot diesel, maar ik ken niemand die de heliversie heeft gebruikt. Zelf heb ik enkel originele OS diesels, dus geen omgebouwde. Ik heb wel nog enkele Davis Diesel conversiekits maar die blijven mooi in de verpakking. Zelf zou ik voor een originele Irvine .40 diesel gekozen hebben. Die reageert super op throttle en start zowel koud als warm na de eerste mep. Als brandstof zou ik een veilig 50/30/20 mengsel gebruiken en trachten zo vet mogelijk en met zo weinig mogelijk compressie te starten. Als je er ooit een electrische starter tefen gaat houden komen we met het voltallige dieselleger de motor bij je ophalen, dat begrijp je toch wel? :)

Jo
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga er geen bouwverslag van maken. Het gaat mij vooral om het motoren verhaal.
Alhoewel ik het model ook erg leuk vindt.
Ik hou wel van dit soort vintage modellen.
De bouwdoos is nog in zeer nette staat. Heb ik een paar maanden geleden voor 45 Euro gekocht.
De keuze op de helimotor is eigenlijk heel simpel. Ik heb hem gratis gekregen en er zit natuurlijk een heli kop op.
Daar ben ik door het ombouwen dan gelijk vanaf. En deze kop is ook voor de 46 FX geschikt dus dat geeft weer wat meer mogelijkheden.
Of het wat betreft de timing goed zal werken weet ik niet. Ik heb begrepen dat er grotere props gebruik kunnen worden op diesel.
De kop was nog best duur. 65 dollar en dan nog verzend kosten en natuurlijk invoerrechten (USA). De huidige koers van de dollar helpt ook niet.
Maar zoals gezegd de motor was gratis en een hobby kost nu eenmaal geld dus ik had het er voor over.
Zou de cilinderwand met diesel zwaarder (thermisch of mechanisch) belast worden?

Jo, Gebruik je geen Cetaan booster?

Jan
 
Laatst bewerkt:
Jan, ik gebruik voor mijn wedstrijdmotoren nog steeds amylnitraat. voor al de rest gebruik ik "diesel ignition improver" (dii) waarvan ik de juiste samenstelling niet ken... Ik ben er zeer zuinig op, al verbruik ik gemiddeld toch zo'n 1,5l dieselbrandstof per week. Tijdens de warmere maanden loopt dit soms op tot 2,5l per week...
 
Jo, ik ga hem wel helpen. Alleen niet volgende zondag want dan hebben we Indoor. Daar wil je geen diesels....
 
Heren dieselspecialisten,

Ik ben ondertussen met de romp bezig en daar moet natuurlijk ook een tankje in.
Nog dingen waar ik op moet letten?
Ik weet dat ik geen siliconen slang moet gebruiken omdat dit niet tegen de diesel brandstof kan maar zijn er nog andere valkuilen?
Ik hoor het graag.

Jan
 
Ineens schiet me te binnen, dat we voor diesels eigenlijk altijd metalen tanks gebruiken. Op de een of andere manier ging plastic steeds een beetje raar doen.
Clunktank kun je maken door de schroefdop van een blikje in het geheel te integreren. Ontluchtingen gewoon messingpijp vast insolderen. Of, als je heel sjiek wilt, een tweede, iets kortere clunk bij maken.
Uitlaatdruk heb je echt niet nodig ( kijk maar eens naar de inlaatdiameter van een diesel).
 
Bedankt Bruno.
Ik probeer tijd te vinden om te bouwen maar ben ondertussen ook naar de dieselbrandstof aan het kijken.
Volgens de info van Davis gebruikt hij kerosine. Ik lees op het forum en weet uit het verleden dat er petroleum gebruikt wordt.
Ik ben geen chemicus maar ik heb wel van beide vloeistoffen gehoord dus maar even op internet zoeken.
Nu blijkt dat petroleum en kerosine niet zo heel ver van elkaar liggen. Van wat ik gevonden heb is kerosine min of meer zuivere petroleum.
Ik vind ik dat er blijkbaar verschil in petroleum zit want je hebt ook zuivere petroleum. Is dat dan gelijk aan Kerosine of is dat nog weer zuiverder?
Wat dan ook naar voren komt op internet is Zibro brandstof. Ik kom vervolgen ook weer tegen dat lampen olie van de Action hetzelfde is als Zibro.
Wat zijn jullie ervaringen?
Wat kan ik wel gebruiken en wat absoluut niet?

Jan
 
Jan,
in de action in België verkopen ze de lampenolie niet meer. IMG_20160207_172917.jpg Ik had 24 flessen gekocht en de laatste is net op. Ik gebruik de standaard petroleum en ik heb een bus van 5l kerosine mogen tanken op ons lokaal vliegveld. Eigenlijk is elke kachelbrandstof bruikbaar voor een standaard diesel, maar ontgeurde petroleum is minder geschikt.

mvg,

Jo
 
Bedankt Jo,

Ik vond alleen deze lampolie bij de Action maar die is dus niet zo geschikt als ik het goed begrijp.

In Amsterdam kan ik ook kerosine kopen dus dat is ook een optie. Kost 14 Euro voor 5 liter.
Ik zoek ondertussen nog wat verder.

De vleugel schiet ondertussen ook aardig op.

Jan
 
Hallo Jan, ik denk niet da die lampenolie geschikt is. Als er 99% parrafin op staat kan je hem gebruiken.

Kero is heel goed, dat is 100% parrafin.

Jo
 
Ik vermoedde dat al gezien je vorige antwoord. Ik heb het dan ook laten staan. Alleen even een foto gemaakt:).
 
Voor het eerst in mijn leven een dieseltje laten lopen.
Ik heb een Webra 1.5 diesel gekregen van een clubgenoot.
Deze even op de testbok gezet om wat ervaring op te doen.



Vandaag een litertje brandstof gemengd en zowaar het oude motortje startte heel makkelijk en was makkelijk af te stellen.
Heerlijk die oude bekende geur van vroeger.
Nooit geweten wat nou precies die geur veroorzaakte maar toen ik de fles ether openmaakt wist ik het gelijk.

Binnenkort de OS testen en natuurlijk doorgaan met bouwen.

Het is trouwens wel erg stil op dit brandstof gedeelte van het forum.
Toch niet overgestapt op elektro hoop ik.

Jan
 
Waren er al heli's in jouw grootvaders tijd?
Mijn grootvader zei "Hefschroef vliegtuig".... Ofwel, bladen....
 
Back
Top