garage brand uit.... :nooo:

Juist, velen zijn nu een beetje bang voor de lipo's, maar de andere accu's doen dat ook wel eens. Bij mij is ook al eens (meerdere keren) een nicad ontploft omdat er iets niet goed ging met laden. De meeste keren was er iets niet in orde bij de lader, ofwel was de timer stuk of wel sloeg de lader op hol en begon op volle kracht te laden terwijl dat niet gewenst was.

Bij dit akefietje gok ik op een kortsluiting in de lader of een verlengkabel of stekkerdoos die overbelast is geweest en daardoor spontaan in brand is gevlogen. In onze hobbyruimtes gebruiken wij veelvuldig verlengkabels en grote stekkerdozen omdat we overal stroom willen hebben. Dit kan wel eens leiden tot problemen en oververhitting van die kabels en stekkerdozen. Ga maar eens in jullie eigen hobbyruimte op zoek naar die verlengkabels en kijk eens wat je er allemaal op hebt aangesloten. Als ik alleen al bij mijzelf kijk dan staat er op een van die stekkerdozen met 6 aansluitingen al veel te veel aangesloten. 1 lintzaag, 1 figuurzaag, 1 cirkelzaag, soldeerstation, laadapperaat voor zender(s), verlengkabel met weer een of meer loodacculaders en noem maar op. Dit werkt natuurlijk niet allemaal tegelijk, maar het is toch teveel en alleen maar omdat ik te lui ben om steeds stekkers uit te trekken.

Niccads of nimh cellen gaan gewoon een beetje sissen als het mis gaat.
In het ergste geval knallen ze, verder gebeurt er niks.

Lipo`s zijn kwetsbaar, en zetten alles om zich heen in brand als het mis gaat.
Bij mij is ook een slecht pack heet geworden tijdens laden.

Nu heb ik een grote liposack, maar door de korte balancerkabel moet ik hem dus met lader en al in die zak proppen, zie maar eens een verlengkabeltje te vinden ! :(

Ik laad dus nu op de keukentafel.

Laatst iemand die in de auto, die in de garage stond zijn accu ging laden (12 volt) Gevolg : garage en auto in rook op.

Ik ben er bang van.

Gewoon verlengen met servokabel oid? Je kunt toch wel solderen zeker:D

Idd Alex, beetje hobby bobben :p

Ik laad mijn LiPo's ook met een verlengkabel, alleen dan in nabijheid van ikke.
Ik laat ze niet alleen in ieder geval, en laad ze zeker niet te hoog.

kleine tip gisteren gehoord;

uw lipo's laden onder een stenen bloempot met zo een gat onderin. pot ondersteboven over de lipo en op het gat een zak met zand, bij ontploffing smelt de zak en valt al het zand op de lipo...

uw lipo's laden onder een stenen bloempot met zo een gat onderin. pot ondersteboven over de lipo en op het gat een zak met zand, bij ontploffing smelt de zak en valt al het zand op de lipo...

Dat is een bekende inderdaad, gaat alleen wel een tikje ver vind ik, OF je moet en zal per sé je lipo's laden als je er niet bent. Gewoon erbij blijven, als het misgaat gewoon even de handel buiten leggen.

Grt.

@Raymon..

Heel veel succes!
Ik hoop voor je dat de verzekering nog iets kan doen;)

Ik heb verder nooit Lipo's gehad maar het lijkt me wel dat die dingen niet zomaar ontploffen.

dat filmpje is wel worst case scenario... tevens 1st generation lipos ook nog.

ik heb trouwens nimh cellen nog veel explosiever zien klappen!.... vooral in de rc speedboten wereld..

het nadeel van lipo is als ze gaan dan branden ze vaak ook, en dat is het hele gevaar...

maandag komt er weer een man van de verzekering..
En dan gaan we het wel zien.
ze beginnen maandag ook met opruimen dat hoeven wij ook allemaal niet te doen
Tevens komt de aannemer..

Mvg

Theo, ik had nog een paar oude cellen over,
maar krijg niet de spectaculaire resultaten zoals in dat youtube filmpje?

@niek dat is zoals ik al zei first gen lipos. Waar 30 - 40A in gepompt wordt met laden waarschijnlijk. dat filmpje is zwaar overdreven effect.

Moderne lipos zijn stabiel genoeg om mits normaal behandeld net zo veilig te zijn als NIMH misschien nog wel veiliger.

Enigste wat aangeraden kan worden is om het niet bij brandbare spullen neer te leggen maar dit geld voor elke accu...

Laatst ook een documentaire over moderne brandstoffen voor autos (alternatieve energie).

Mensen roepen dat waterstof gevaarlijk is. Echter het tegendeel is waar waterstof is veiliger dan brandstof.

Waterstof is lichter dan lucht en brand dus omhoog wat inhoudt dat het snel op is... Benzine / diesel is zwaarder dan lucht.. en valt op de grond. Reken de gevolgen maar uit. ik zou dan kiezen voor waterstof ;). Ook is waterstof veel slechter te ontbranden *meer druk nodig.

*raymon hopelijk een goede / redelijke taxeur.. het liefst nog een onpartijdige. Mocht je bewijzen hebben van aanschaf *vooral met duurdere modellen kan dit een hoop schelen.

Vandaag nog met Nando gepraat, 'douchen' is geen goede activiteit tijdens lipoladen ;)

Hij had gelukkig alle kassabonnetjes en webwinkel mailtjes met de div facturen nog,
en als je dat zo optelt, kom je al heel gauw op een erg aardig bedrag..

zucht...

Heb met je te doen. Hoop dat je vader je niet te veel op je huid zit.
Die zal ook wel ziek zijn...

Sterkte man.

b

voor me vader vind ik het eigelijk nog het ergste,, hij heeft helemaal niets meer!
Ik heb nog een pyranha staan.
naja geen zender e.d. meer maar nog wel wat.
We zijn vandaag prijsen aan het opzoeken geweest maar kunnen niet alles meer vinden.
Wie weet wat een mpx profi mc 3010 kost?
er zullen nog we meer dingen zijn maar dat zien we dan wel

owja voor de gene die het wilde weten,,,
Ik had als lader een schuldze 330D helemaal up to date
En lade een Rhino lipo 4900 mah.

Zo he daar word je gewoon stil van. strekte met alles.

tevens laat ik al mijn lipo's in de woonkamer zonder balancer. Het komt wel voor dat ik dan tussen door even naar de winkel ben.
lijkt me dus niet zo goed nu ik dit zo lees.
Zelf ben ik niet meteen bang dat er bij zoiets mis zal gaan door het laden maar je bent wel weer meteen gewaarschuwd wat er wel kan gebeuren als het ooit eens mis gaat.

Spullen zijn nog wel een beetje in geld te vergoeden maar emotionele waarde is niet te vergoeden

Zelf zou ik er nooit overheen komen en het me vergeven als mijn vriendin of huisdieren door zo iets er niet meer zouden zijn.

Nogmaals sterkte

Vraagje :

Dus altijd laden met een balancer en het liefst met zoon lipo zak?

Tjee wat moet dit een kl*** gevoel geven zeg...ik hoopje toch snel weer te zien bij de F3P (doe dit jaar ook mee).
Veel sterkte hiermee.

...en ik denk dat ik ondanks dat ik niet van die grote packs heb.....toch maar eens wat maatregelen ga nemen ipv op de vloer in mijn hobbykamer te laden....

Back