Gardan GY20 Minicab bouwverslag

max z

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Ongeveer 2 jaar geleden was ik in Frankrijk op vakantie. Ik kocht het juni nummer van het blad RC Pilot, met daarin een tekening van de Minicab. Ik besloot vrijwel onmiddelijk om dit leuke vliegtuigje te gaan bouwen, zeker nadat ik ontdekte dat de onderdelen als frees-bestanden (.dwg) op CD beschikbaar waren. Flux de CD bij de ontwerper, Laurent Buissyne, besteld, en enkele dagen daarna lag 'ie in de bus. Ook was er een zeer uitgebreide bouwbeschrijving met talloze foto's in .pdf formaat op de CD te vinden (in het frans weliswaar).
Door persoonlijke omstandigheden is de bouw tot nu toe steeds uitgesteld, maar nu moet het er maar van komen.
Tekening en CD kun je via deze website kopen:
GY 20 Minicab | Boutique | RC Pilot Webzine
een shortkit is ook beschikbaar, maar ik koos ervoor om de onderdelen door RBCkits te laten frezen.
Edit: Ik vind nu alleen nog maar de shortkit, geen tekening of CD meer:?

Laatst bewerkt:
Een paar foto's van de ontwerper:
minicab1.jpg

minicab2.jpg

minicab3.jpg

Na berichten op een frans modelbouwforum dat de het toestelletje gevoelig was voor overtrekken heb ik besloten om een ander vleugelprofiel te gebruiken, dat ik al eerder met succes op eigen ontwerpen toegepast heb, een HL80*** (exacte nummer weet ik niet meer), inplaats van het NACA 23015 van het origineel. Ik moest wel de hele vleugel en delen van de romp omtekenen:(

Hier een foto van de uitgefreesde onderdelen (minus de vleugelribben):
dsc02457y.jpg

En de triplex delen, nog los te maken:
dsc02458hd.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Max,

Prima keuze heb dit ook altijd al een leuke kist gevonden kom je niet zo vaak tegen en dat maakt het nog leuker, ga je zeker volgen.

Ton

Hé Max,

Leuk kissie van dezelfde ontwerper als mijn Bugatti (ook gevonden in RC-Pilot tijdens een vakantie :yes:).

Ga ik volgen!

Ik heb een beetje mijn twijfels over de motorophanging van deze kist. Volgens de tekening zit het motorspantje met 4 M3 draadeinden van ongeveer 80 mm lang opgehangen aan de eigenlijke motorbok, zie het 3D plaatje in post #2 hierboven. Dat heeft volgens mij het voordeel dat er flexibiliteit genoeg is om eventuele klappen bij een neusstandje op te vangen, maar die flexibiliteit zou ook wel eens vervelende trillingen kunnen genereren.
Het is opvallend dat de ontwerper er in de plaatjes van de bouwbeschrijving voor gekozen heeft om de motor om te draaien, en met veel kortere draadeindjes op te hangen. Op die manier moet de motor dan wel zelf alle klappen opvangen.
Wat is wijsheid?

Max.

Ik heb niet het idee dat de gekozen oplossing zo flexibel is.
Het enige is dat de 'can' bij een klap iets naar achteren kan bewegen (tot de spinner tegen het motorschot komt).
Je kan natuurlijk het gewoon proberen: geeft het trillingen dan kort je de draadeinden in en draai je de motor om.

Max, volgens mij valt het best wel mee met vervelende trillingen.
Blijkt het in de praktijk toch niet naar tevredenheid te werken kun je altijd nog extra trillingdempers aanbrengen met het behoud van voldoende flexibiliteit bij een neusstandje.

Johannes

Ik ben niet zozeer bang voor een klap naar achteren. Mijn recente ervaring met mijn Gemini leerde mij dat bij een ogenschijnlijk onschuldige noseover bij de start waarbij de prop de grond raakt de motoras zomaar krom kan buigen door het moment wat op de motor komt. In mijn geval kon ik de motor weggooien omdat de kromme as niet meer te verwijderen was, doordat de rotor zich vastgevreten had op de as (doorslippen vanwege ontbreken van een platte kant onder het inbusboutje- weer een lesje geleerd :?).
Maar goed, het blijkt dus dat er meer krachten dan alleen recht van voren op de motor terechtkomen.

Laatst bewerkt:
Dat klopt, maar of zo'n kromme as in het voorval dat je beschrijft te voorkomen is? Met een spinner tegen het motorschot gedrukt is het moment op de as kleiner, maar of het afdoende is?
Dan zou ik denk ik voor rubbers kiezen.

Overigens zo'n doorslippende as heeft pas mijn motor van de Sparrowhawk gered van de vernieling, doordat ik pas 0,5 sec na de crash doorhad dat mijn gas nog vol open stond.
(Dat slippen was denk ik wel een van de oorzaken van de crash :???:).

Wat een ongelovelijk lief modeletje
echt een schatje
Zou een leuk modeletje zijn om is in een groter vormaat te bouwen
en dan nog op electro

Tot nu toe geen grote fouten in de onderdelen gevonden, wel een paar kleine. Zo was het "vloertje" waaraan de accu opgehangen wordt 2 mm te kort, en aangezien het aan beide kanten in een ander deel schuift, moest ik dat wel corrigeren. En de gaten voor de inslagmoeren waarmee de vleugel vastgezet word waren te groot.
Ik vond trouwens die M6 inslagmoeren veel te zwaar en groot, en ik heb besloten om dit te veranderen naar M5, de moeren helemaal weg te laten, en de draad direct in een nieuw gezaagd 4mm triplex deeltje te tappen. Draad tappen, verzadigen met dunne CA lijm, nog een keer tappen en klaar. (en M5 was mijn grootste tap, vandaar:))

De handleiding van meneer Buissyne mag dan uitgebreid zijn, sommige dingen worden toch niet goed of helemaal niet verteld. Zo is er bijvoorbeeld helemaal geen melding van de verstevigingsblokjes waarmee voorspant en zijkanten verbonden worden, evenals het spant waaraan de vleugel-voorkant bevestigd wordt. Op de tekening staan ze wel, maar je ziet het makkelijk over het hoofd. Nu zullen de ervaren bouwers toch wel opmerken dat de verbinding anders te zwak wordt (2mm triplex haaks op 3mm balsa).

Genoemde probleempjes komen mij bekend voor.
Daarbij had ik ook nog het probleem dat ik een shortkit had besteld en het triplex van een andere dikte was als zou moeten...

Ik ben wel niet heel veel opgeschoten, maar toch maar weer een paar plaatjes:
dsc02464tx.jpg

dsc02465m.jpg

Voornaamste reden van de vertraging is dat ik de zijkanten op een eigengemaakte werktekening heb gebouwd, omdat de oorspronkelijke tekening nogal fragiel was, en bovendien aan twee kanten bedrukt (tijdschrift bijlage). Ik heb me vergist door te denken dat de onderste achterlijsten recht waren, en deze moeten gekromd zijn. En ik kwam daar pas achter toen de romp al grotendeels in elkaar zat! Nu moest ik de achterkanten "in de lucht" verbouwen, en zie dat maar eens gelijk en (de bovenkant) recht te houden!

Ik heb ook het één na achterste spantje verbouwd. Dat zit in een nogal ongebruikelijke en ongelukkige methode tussen twee staanders gelijmd, waardoor het hele spant kromgetrokken werd. Ik heb het onderste deel eraf gesneden en door een nieuw stuk met de vezel dwars vervangen.

Het frans van de instructies kan ik redelijk volgen, maar soms mis je toch wat. Zo gaf het plaatje aan dat de middelste stringer het eerst geplaatst moet worden om de spantjes mooi op hun plaats te houden, maar ik miste even de toevoeging "sans coller" (niet lijmen)..... Blijkt dat de achterkant nog ingekort moet worden om met het staartvlak te integreren :mad: Nou ja, vinden we wel wat op.

Stringers geplaatst:

dsc02466fy.jpg

dsc02467sa.jpg

inclusief een versteviging voor een staartwiel. De ontwerper koos voor een staartwiel dat aan het richtingroer vastgemaakt wordt. Ik ben daar geen voorstander van. Als het gewicht het toelaat komt er een bestuurbaar staartwieltje aan dat apart in een (verende?) steun aan de romp draait, en met veertjes aan de besturingshevels vastgemaakt wordt, net als mijn Bird Dog.

Het richtingroer wordt aangestuurd met een pull-pull installatie. ik wil alleen de spanning van de trekdraden niet op de servo hebben. Ik herinnerde mij dat ik in een ver verleden eens een keer een setje daarvoor aangeschaft had, zoeken, en hey presto! Draadjes worden van kevlar (uit het setje):
dsc02468ta.jpg

dsc02471r.jpg

Het is alweer dik 3 maanden geleden dat ik iets liet zien van mijn voortgang. Nou is die ook wel héél erg langzaam :rolleyes:
Maar goed, hier weer twee plaatjes. Richting en hoogteroer gemaakt, anders dan volgens de tekening (ik kan het niet laten...).
En de romprug is "ingedekt" (met veel gaten..).

dsc02553zp.jpg

dsc02554we.jpg

Back