Gas en pitch apart T-rex 450 futaba T9CP

• Topicstarter Topicstarter trexbeginner
  • Startdatum Startdatum
T

trexbeginner

Guest
Ik heb een nieuwe T-rex 450 sport gekocht en ben nu bezig met afstellen
en inregelen op mijn zender (Futaba T9CP).
Hoe kan ik het gas en de pitch apart regelen?
Ik heb nu het gas en de pitch op mijn linker pook en wil graag het gas met een draaiknopje regelen zodat ik kan beginnen met oefenen van het hoveren.

Heeft iemand enig idee hoe ik dat in kan stellen op mijn zender?

Met alvast een dankbare groet,

Martijn

Niet doen.

Veel zenders hebben in normal vliegmode standaard al een draaiknop om het toerental of pitch te verhogen, geen idee of dat bij de jouwe ook is.

Verder zul je moeten wennen aan de heli, maar 1 ding tegelijk is wel prettig
Zet het toerental op een toerental wat jij prettig aan vind voelen (throttlecurve)

Toegegeven, het is eng zo'n cp die even voluit optoert...
Maar het went vanzelf
Bij een crash zal een lager toerental best helpen, maar schade hou je toch

Kwestie van eerst vlieguren maken, zorgen dat je hem in de hand krijgt
Komt het vanzelf goed

Ik weet dat je bij de t9cps 3 potmeters hebt, die standaard ingesteld staan dat je met de buitenste 2 het throttle en de pitch nog apart van elkaar kan regelen, zodat je wat kleine verschillen kan aanbrengen, en voor de rest, zoals Student al zei, gewoon een throttle curve instellen op een aantal toeren dat je fijn vind, en het eerste punt wel op 0% zetten, als je dan crashed, is die potmeter eerder naar benenden, dan dat je de throttle hold reflex in werking zet. Die moet je wel oefenen, maar gewoon als backup, punt 1 van de curve op 0%

In normal ALTIJD eerste punt op 0, geen uitzondering
meestal verander je met die draaiknoppen alleen het midden van de curve

Zeker beginners moeten zowieso het reflex aanleren om met gas dicht te crashen...
En zo snel mogelijk van de throttle hold gebruik gaan maken, het heeft weinig nut om je gas omlaag te gooien als je in idle up vliegt :mrgreen:

Met gas dicht crashen lijkt me niet zo'n strak plan. Als je de pitch curve goed ingesteld hebt, begin je met negatieve pitch. En dat betekent dat, wanneer je bij een crash meteen je gas dicht gooit, je met negatieve pitch tegen de grond gaat. En dat gaat hard...
Met een FP gaat dat wel, maar niet met een CP.

Willem.

Als je dicht bij de grond zit, zoals de meeste beginners, maakt dat beetje negatief niet zoveel verschil.

De heli zal vast wat harder de grond raken, maar dat weegt niet op tegen het feit dat je regelaar niet doorbrand, en er minder krachten op de kop staan tijdens de inslag. ook de gevreesde gronddans zul je dan ontlopen.

Mooiste is om de throttle hold om te gooien, maar we hadden het er juist over dat dat nog geen automatisme was bij de topicstarter

Thanks

Bedankt voor jullie reaties,
Nadat ik nu mijn zender geod heb ingesteld ga ik vanavond mijn
rpm afregelen, 2300 moet genoeg zijn om te hoveren.
En dan morgen maar eens maiden die rex.
Ik laat hier nog wel horen of ie na morgen nog heel is.

Thanks

Bedankt voor jullie reaties,
Nadat ik nu mijn zender geod heb ingesteld ga ik vanavond mijn
rpm afregelen, 2300 moet genoeg zijn om te hoveren.
En dan morgen maar eens maiden die rex.
Ik laat hier nog wel horen of ie na morgen nog heel is.

Thanks

Als je nog moet leren hooveren, zou ik eerdr richtig de 1800 tot 2000 gaan.
Ten eerste verbruik je dan minder stroom en kun je dus langer oefenen op een pakketje, ten tweede reageert je heli dan iets beginnersvriendelijker (de scherpe kantjes gaan dan van de stuurreacties en pitchreacties af),
en de kinetische energie in je rotorsysteem is lager, wat gewoon de schade beperkt in geval van crash (en denk niet dat die paar toeren niet veel uitmaken, kinetische energie neemt kwadratisch toe met de snelheid).

En een 450 vliegt nog prima met 1800 toeren hoor, het is geen raket meer maar dat wil je als beginner ook helemaal niet.

Groet, Bert

Back