Gas servo slaat op hol ? Opgelost !

Alles werkt goed, ook de fail save.
Alleen slaat de fail save nu te ver uit op de servo.
Probeer steeds te her programmeren, met de stick op de juiste positie.
Maar helaas.
iemand daar ervaring mee ?
 
Opgelost !
Alles werkt en fail save getest met lege accu.
Fail save gaat nu naar de juiste trottle stand.
Er zitten trouwens twee fail save functies op.
Een voor te lage accu spanning, en een voor slecht zender bereik.

Bedankt voor jullie input !
 
Nu heb ik een FX18 en een FF10.. Misschien dat het daarin niet is opgenomen of gewoon een beetje verstopt zit.

Da's heel simpel, dat staat gewoon in de manual. daar staat welke van de twee (throttle reverse of throttle normal) voor getrokken gas of geduwd gas bedoeld is.
Die functie MOET bij een heli goed staan, niet alleen voor de battery failsafe, maar ook vanwege je throttle trim: in heli menu hoort de trim van het gas alleen bij stationair te werken, bij volgas hoort de trim niks te doen: zo niet, dan loop je het risico dat als je motor vandaag wat rottig stationair loopt en je dus de gastrim wat verder moet openen, bij vol gas de servo tegen de eindaanslag van de gasklep staat te brommen. M.a.w, dan zou je hele throttle curve verschuiven met de trim mee. En da's niet de bedoeling.
Dat kun je dus simpel controleren, door te kijken in welke stickpositie de gastrim werkt, en welke niet. Werkt hij aan beide kanten, dan moet je even in je basisinstellingen kijken bij "throttle trim" o.i.d. want dan staat daar iets fout.

Wil je een lage voedingsspanning simuleren, hoef je alleen maar OF even een 3 cellen pakketje te fabriceren, (of een 10 Ohm weerstand tussen 4 cel NiMH accu en ontvanger te zetten, geeft een spanningsval van 1 V bij 100 mA) en de servo's even belasten en dan gaat hij al
 
Ehh, ja dat klopt.
Bij vol gas werkt de trim niet.

Wbt accu spanning, ja dat kun je ook met weerstanden oplossen of minder cellen.
Maar ik had nog een lege liggen. Kan ook, toch.
Waarom moeilijk terwijl het makkelijk kan.
 
:D... als je een lege accu hebt... tuurlijk...

Maar het was eigenlijk een antwoord aan Student, wat ik gistermiddag rond de middag al ingeklopt had, maar omdat onze internet verbinding slecht was (zit hier op een boot, en we lagen een beetje ongelukkig onder de walkraan, die hield het satelietsignaal tegen), nu pas voor jullie te zien werd....

Hoe dan ook, als bij vol gas de trim niet werkt, kun je er nu van uitgaan dat in elk geval dat gedeelte goed staat. Weet niet of je Heading Hold of Rate mode gebruikt, bij Rate mode ook even de revo-mix controleren, of die wel de goede kant uit gaat.
 
Da's heel simpel, dat staat gewoon in de manual. daar staat welke van de twee (throttle reverse of throttle normal) voor getrokken gas of geduwd gas bedoeld is.
Die functie MOET bij een heli goed staan, niet alleen voor de battery failsafe, maar ook vanwege je throttle trim: in heli menu hoort de trim van het gas alleen bij stationair te werken, bij volgas hoort de trim niks te doen: zo niet, dan loop je het risico dat als je motor vandaag wat rottig stationair loopt en je dus de gastrim wat verder moet openen, bij vol gas de servo tegen de eindaanslag van de gasklep staat te brommen. M.a.w, dan zou je hele throttle curve verschuiven met de trim mee. En da's niet de bedoeling.
Dat kun je dus simpel controleren, door te kijken in welke stickpositie de gastrim werkt, en welke niet. Werkt hij aan beide kanten, dan moet je even in je basisinstellingen kijken bij "throttle trim" o.i.d. want dan staat daar iets fout.

Wil je een lage voedingsspanning simuleren, hoef je alleen maar OF even een 3 cellen pakketje te fabriceren, (of een 10 Ohm weerstand tussen 4 cel NiMH accu en ontvanger te zetten, geeft een spanningsval van 1 V bij 100 mA) en de servo's even belasten en dan gaat hij al

hm.
toch s ff testen.
Ben volledig bij dergelijke zaken vandaan gebleven.. en aangezien ik eigenlijk nooit hoef te trimmen op het gas, heb ik dat ooit eens vastgezet op de eindpunten (dus geen trim op de zender nodig)
vind die nulletjes bij de trimwaardes (waar mogelijk) altijd erg prettig..
 
Ik kom eigenlijk nooit een motor tegen waarbij ik het stationair niet moet trimmen naar de omstandigheden (niet alleen het weer, maar ook de motortemperatuur: een koude motor loopt anders als een warme motor, loopt anders als een heli die je bloedheet net neergezet hebt).
Ik heb een hekel aan hard draaiende rotors bij stationair, en bij sommige motoren/heli's is de grens tussen slepende koppeling en afslaande motor best wel dun....
 
tja. heb ik wel eens gemeld geloof ik..
die van mij liep op gloei heel netjes stationair. maar toerental week niet genoeg af per keer om er werkelijk iets aan te doen.

nu op vonk loopt hij koud lager stationair. maar door het gerommel met choke or not to choke is het maar goed dat ik mn linkerhand op de gasschuif heb zitten.
geef een klein peutje bij indien nodig.
in de tijd dat ik zou moeten trimmen, ben ik allang naar de plek van opstijgen gelopen.

eenmaal gevlogen, of als ik wat langer wacht met opstijgen nivelleert hij, en blijft iedere keer netjes op een toerental draaien. en iedere keer voor mij niet noemenswaardig afwijkend.
misschien af en toe een tik slepende koppeling. maar dat is vrij zeldzaam.

zodoende doe ik zelden iets met gas trim..
 
Back
Top