Gasregeling op schuif Futaba FF-9

OK, nu voel ik me een beetje lomp maar ik moet een vraag voor de tweede keer stellen omdat ik het antwoord op dit forum niet meer terug kan vinden (zit gelukkig wel een hele lange periode tussen). :oops:

Ik heb dus een Futaba FF-9 zender.
Leuk ding maar waarschijnlijk uit de tijd dat er nog niet veel E-zwevers waren of meer mensen die de gebruikshandleiding hadden doorgrond :confused:

Ik wil dus mijn gas op de linker schuif krijgen en de kraaistand op mijn gasknuppel.
Het is me al eens gelukt maar ik weet niet meer hoe ik dat ooit geleden heb gedaan?

Onvangerbezetting is:
1)rolroer
2)hoogteroer
3)gas
4)richtingsroer
5)flap
6)flap
7)rolroer
8.)vario
(of hoogte en richting andersom, ik weet het even niet precies zo uit mijn hoofd)

Bij de FF-9 zijn kanalen 1 t/m 4 fixed (afhankelijk van mode 1 of 2).
Kanalen 5 t/m 9 zijn vrij in te delen.

In de Glider2 setting van Futaba komt automatisch en fixed de butterfly op de gasknuppel.
Is mooi maar op kanaal 3 heb ik dus ook de regelaar en dat geeft een 'ongewenst neveneffect' om het zo maar te noemen :rolling:.

Hoe krijg ik dus het gas op de linkerschuif ( VR(D) )?
Ik kan was vrij simpel als je het wist maar ik kan het me gewoon niet meer herinneren :oops:

Denk dat je hier wel een oplossing vindt:
futaba FF9 programming - RC Groups

Via je "AUX" menu de 'throttle' toekennen aan een gewenste schakelaar of slider.

Hallo Danny,

Bedankt voor je antwoord.
Echter vermoed ik dat deze persoon een FF-9 Super heeft.
Bij deze kun je de throttle wel op een knop zetten via de Airbrake functie.
Dit is iets wat op een 9C niet gaat.
Op de 9C kun je m.b.v. Aux-channels enkel kanaal 5-9 veranderen.
Als het niet lukt koop ik een 10 kanaals ontvanger in en pak dan kanaal 9 als throttle.
Punt is nl. dat ik nu een 8 kanaals ontvanger heb.
Ik ga zelf ook eens kijken of ik via Gigacontrol iets aan de in- en uitgaande kanalen kan wijzigen.

De vario op je kanaal 8 van de ontvanger, gebruikt deze plus en min of ook een signaal?
Als deze geen signaal gebruikt kan je hem ook aansluiten op het gaskanaal.
Dan is kanaal 8 vrij voor de moterregeling.
slider rechtsstreeks programeren naar kanaal 8 of via mixer?

gr Richard

De vario op je kanaal 8 van de ontvanger, gebruikt deze plus en min of ook een signaal?
Als deze geen signaal gebruikt kan je hem ook aansluiten op het gaskanaal.
Dan is kanaal 8 vrij voor de moterregeling.
slider rechtsstreeks programeren naar kanaal 8 of via mixer?

gr Richard

Deze heb ik met een Y-kabel (ontvangeraccu en vario) idd op kanaal 8.
Dit kanaal van/op de Vario kan ik via Gigacontrol verzetten naar elk willekeurig kanaal.
Het makkelijkste is weliswaar om deze op een 3-standen schakelaar (-100%,0% en +100%)te zetten voor de diverse vluchtmodi.
Weet even niet zo 1-2-3 uit mijn hoofd of dit gaat lukken met de gasstick omdat deze lineair werkt 0%-100%.
En daarbij loopt volgens mij ook tijdens de butterfly-mix kanaal 3 op de achtergrond mee. Maar goed, dan zou het enkel bij landingen of op hoogte zijn dat de vario vanalles wat je niet wil begint aan te geven.

Ik ga het eens proberen.

Merci !

Back