Gaten voor de rolroer servo's te groot wat te doen ??

• Topicstarter Topicstarter loekm
  • Startdatum Startdatum
L

loekm

Guest
Hallo

Ik heb een wat oudere motorzwever gekocht , heeft nog nooit gevlogen, toch maar alles gecontroleerd en bij verwijdering van de vleugelbespanning op een beplankte styropor vleugel, bleken de gaten voor de rolroeren niet alleen slordig uitgesneden te zijn maar ook veel te groot te zijn.
Na het aanbrengen van een servohouder van vol balsa blijven er nog lege
ruimtes over en voor het verder opvullen met vol balsa is het gat gewoon te grillig van vorm.
Waarmee kan ik dit gat verder opvullen ??

groetjes loekm

Heb je misschien een foto?

Is het een diep gat? Denk dat epoxy met microballoons wel een oplossing is (of lijm met balsastof) als het een smal/ondiep gat is.

Maar je kunt misschien het gat ook zo maken, dat het niet meer grillig van vorm is, en zo als nog een stukje balsa erin maken.

idd, een foto zou helpen. Als je gaat lijmen, zorg er dan wel voor dat je een lijm gebruikt die je piep niet opvreet :roll: (epoxy gaat sowieso goed, en er schijnt ook speciale secondelijm te zijn die piepvriendelijk is... iig geen contactlijm gebruiken 8O )

Ik zou TIX Contact lijm gebruiken het is EP PP Piepschuimvriendelijk en blijft flexibel , het is van het merk bizon en verkrijgbaar bij de betere doe-het-zelf zaken.

mvg bas

Hoi
Hier dan mijn eerste poging om een foto te plaatsen hij is niet al te duidelijk maar je kunt zien dat het gat te groot is
De andere vleugel heeft een nog groter en grilliger gat maar deze zat nu vol met lijm klemmen van daar deze
normal_Afb051.jpg

Foto is niet echt gelukt precies

B.T.W. al eens gedacht om het eerst terug op te vullen met PU-schuim?

daarna kan je terug snijden en bewerken

Werner Wuyts zei:
Foto is niet echt gelukt precies

hopelijk nu wel .
Zou dan het gat vierkantig moeten maken dus nog iets groter maar hoe zit het dan met de stevigheid tussen het oude en het nieuwe stuk.
En is de vrije ruimte niet te groot voor alleen lijm aan te brengen?

groetjes loekm

Met PU-schuim hoef je toch niets te veranderen aan het huidige gat?

Je spuit het hele gat vol,
laat het uitharden,
snij het overtollige weg,
snij het balsa mooi recht af,
plaats en lijm een nieuw plankje er op,
Snij vervolgens de vorm van de servohouder er terug uit en klaar is het

het PU-schuim vult alle oneffenheden op
en dat plakt....dat het niet gewoon is.

Loek, je had veel beter het gat vierkant kunnen maken om het dan op te vullen met piepschuim en balsa waarna je nieuwe gaten had kunnen frezen voor de servo ophanging.

Als je inmiddels alles al verlijmd hebt kun je de gaten toch nog recht proberen te maken en dan alles opvullen met piepschuim en afwerken met balsa, of helemaal opvullen met balsa en dan netjes gelijk schuren met het vleugel oppervlak.

Werner Wuyts zei:
Met PU-schuim hoef je toch niets te veranderen aan het huidige gat?.

Hoi werner
bedoel je hier nu normale bij de gamma verkrijgbare schuim of iets anders ?
ik heb namelijk de servo houders al verlijmt :oops:

groetjes loekm

Inderdaad het opvul- en montageschuim van het type POLY-URETHAAN.

maar dat had je eerst moeten doen.

Je kan ook rond de houder, zoals reeds vermeld door
Theo Coenen, verder wegsnijden en opvullen met piepschuim

hoi
Ga proberen om het gat te fatsoeneren door het rond of vierkant te maken en daarna op tevullen met pu schuim.
zal nog eens een foto van het resultaat maken, maar eerst helaas een weekje zonder modelbouw :( op vakantie .

alvast bedankt loekm :lol:

Back