Gaui X2 rebuild

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door JacobsT, 19 jan 2013.

  1. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ik had recent een kleine crash doordat ik de mast mount omgekeerd had vastgezet waardoor een bearing losgekomen is.

    Gevolg: de main shaft is tijdens idle up gewoon geknikt en aangezien de swashplate boven de knik in de as zat is de rotorkop abrupt gestopt door te trekken aan de swash en dus aan de servo horns. De heli hing gelukkig in hover positie op slechts een meter boven de grond (net naar idle up 2 geswitcht) en is recht op zijn skids neergekomen.

    Heb altijd al last gehad van de overdosis draden en heb besloten dan het toestel maar eens te rebuilden zoals ik het echt wil door alle kabeltjes mooi te sleeven ed...

    Aangezien ik regelmatig vragen krijg over de Gaui X2 leek het me wel nuttig om enkele foto's en ervaring te delen met de Gaui X2 terwijl ik updates post over de rebuild.

    Setup van men X2 is als volgt:
    - Stock Scorpion motor vd FES kit
    - YGE 30A LV ESC
    - MKS DS92 cyclic
    - MKS DS95i tail
    - BeastX 3.0.12
    - Spektrum TM-1100 telemetrie voor voltage, evt later RPM sensor.

    Voor het spijtige voorval naast de T-rex 550 van een mede-clublid:
    [​IMG]

    Helaas geen foto's van de directe crash schade maar ik heb voorlopig volgende schade gemeten:
    - Bovenste bearing mast collar moet vervangen worden
    - Ga preventief alle bearings vervangen die de main shaft geleiden
    - nieuwe main shaft
    - nieuwe swashservo pushrods
    - nieuwe tailboom supports
    - nieuwe carbon landingskid
    - preventief nieuwe gears voor de MKS cyclic servo's
    - preventief nieuwe servo horns voor de cyclic servo's

    Meteen ook besloten voor enkele andere upgrades te gaan doen en andere dingen te perfectioneren zoals de kabel lengte van de servo's, alles mooi te sleeven, ...

    Dan maar beginnen met de beschadigde onderdelen te verwijderen:
    [​IMG]

    Enkele van de kapotte onderdelen. Zoals je ziet heeft de main shaft een serieuze knik gekregen. Erg vreemd want het komt NIET van de impact op de grond:
    [​IMG]

    Rotorkop is gestopt door te trekken aan de servo's en bijgevolg zijn de rodjes ook aan vervanging toe:
    [​IMG]

    Erg duidelijk is het niet, maar dit is de bovenste mast collar die ik omgekeerd had gemonteerd waardoor de bearing is losgekomen (ja echt domme fout). Verbaast me dat het geCNCd aluminium(?) echt open gewrongen is. Misschien zat ik toch met een kleine onbalans in de kop dat daardoor de as geknikt is toen de bearing eruit ging. Ik ben echter wel niet zo tevreden dat ik de maingear nooit wobble free heb gekregen maar blijkbaar krijgen X2 piloten op helifreak de main gear ook nooit wobble free. Vertaalt zich gelukkig niet in vibraties tijdens het vliegen maar ik denk dat het toch iets in de hand gewerkt heeft dat de as in volle vlucht ineens knikt, ook al kwam de bearing los:
    [​IMG]

    Tot zover de schade aan het airframe zelf. Ik vrees wel dat de servo tandwielen, die alle kracht hebben opgevangen van de roterende kop, dat ik toch best de gears ga veranderen dus ik heb deze op bestelling staan. Eveneens wil ik niet het risico lopen dat de servo horns onder zware stress van tandjes zouden verschuiven dus ik ga ook meteen nieuwe servo horns plaatsen. Better to be safe than sorry! Een crash op zich vind ik nog niet zo erg maar zou niet willen dat men heli onbestuurbaar wordt en iemand verwond.

    Gelukkig hebben we een hoopje spares op voorraad thuis dus we kunnen meteen beginnen met knutselen!
    [​IMG]

    Als we dan toch meteen bezig zijn met de heli opnieuw te bouwen en af te stellen, kunnen we maar meteen de nieuwe blades erop gooien. Nieuw speelgoed is altijd leuk ;)
    [​IMG]

    Heli dan maar demonteren. Zoals je kan zien is het een gigantische kabelboel. Ik kom zelf een beetje slecht als ik zie hoe verschrikkelijk het eruit ziet dus we gaan het meteen doen zoals het hoort. Op zoek gaan om ergens een servo krimptang te bestellen en dan meteen mooie rode sleeves over de ingekorte kabels. (als iemand weet waar ik de tang en sleeves kan vinden, feel free to share). Rood gaat mooi passen bij de stock canopy.
    [​IMG]

    Nadat de hoofddelen van het frame uit elkaar waren, meteen de nieuwe skids op de onderkant van het frame gezet en oa de bekabeling van de DSMX satelliet en de telemetrie zodanig weggewerkt dat ze mooi in het frame vastzitten daar ze voorheen aan de buitenkant liepen. (kan je zien op foto hierboven) Is nogal nipt met de motor en dergelijke maar heb de draden mooi kunnen bevestigen met stripjes en een klein druppeltje hotglue deed de rest. Meteen ook maar gepimpt met een stoere beastx sticker ;)
    [​IMG]

    Aangezien ik besloten had de motor achteraan te plaatsen mbt tot de center of gravity aangezien ik vlieg met zware 1300mA Gens ace lipo's, had ik wat problemen voor de ESC bekabeling mooi weggewerkt te krijgen. De lipo draden van de ESC heb ik ingekort maar van die van de motor blijf ik sowieso af. Heb de bekabeling langs onder gedaan en ga wss nog de kabels herschikken maar ik kan best er mee leven als de kabels aan de onderkant lopen. Binnen het frame is echt geen plaats om de 3 motorkabels weg te werken zonder dat het een boeltje wordt. Ik wil graag nog aan de potmeters vd Beast kunnen zonder veel geknoei.
    [​IMG]

    Voor vandaag dan maar de werkzaamheden stil gelegd dus rest zal voor in de loop van de week zijn. Wacht onder andere nog op de mast collar voor het frame bovenaan maar ik zal men best doen de thread hier zo snel mogelijk up to date te maken.

    Meer binnenkort!
     
  2. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Hey,
    Dat begint er goed uit te zien.
    Die kabels, het is op zo'n klein monstertje niet vanzelfsprekend om ze mooi weg te werken.

    Wat bedoel je met een servo krimptang?

    Mvg,
    Niki
     
  3. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Dat ik de servo kabels kan afknippen, inkorten en er nieuwe connectoren op kan gaan knijpen :)
     
  4. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    :p bestaat dat ook al ;).

    Ik gebruik een reeks kleine tangetjes ;).

    Zeker een foto posten moest je er eentje aanschaffen, ik volg je topic :lol:

    Mvg,
    Niki
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hij @JacobsT:

    wat een mooi draadje met rebuild Gaui X2,
    dat is wat voor de winter,
    denk meteen aan mijn 250er's en 450er,
    en mooi gemaakt, prima, ga het volgen,

    groetjes van Heli-Uwe
     
  6. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    0,7 mm imbusjes, spoort niet.
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    klein gefrutsel is dat wel, hm
     
  8. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Thx Heli-Uwe!
    Hopelijk snel de gearset & krimptang binnen want in principe kan ik de heli op een dagje weer afbouwen. Met het indoorseizoen aan de gang vind ik het spijtig dat hij momenteel op de werktafel blijft staan daar ik deze specifiek gekocht had om bij ons in de zaal mee te gaan raggen...
    Net iets groter dan een T-rex 250 maar toch beduidend kleiner dan een 450 dus was ideaal voor me. Blijft wel natuurlijk enorm prutswerk op dit formaat om alle kabeltjes mooi weg te werken en erg handig in dat kleine prutswerk ben ik niet echt... ;)

    Ondertussen toch besloten eens te proberen om de ESC anders te plaatsen en nu lopen er geen kabels aan de onderkant van de heli. Probleem was ook dat ik de batterij niet kon plaatsen maar daarvoor heb ik al een andere oplossing gevonden. Ga de battery mount verplaatsen door zelf 2 gaatjes te maken in het carbon frame. Morgen rustig eens kijken of alles mooi gaat passen, anders ga ik gewoon terug naar de vorige oplossing.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben best nog tevreden met het resultaat. Ben benieuwd hoe het er gaat uitzien als alle kabeltjes mooi ingekort zijn.
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    @JacobsT:

    citaat: Ben benieuwd hoe het er gaat uitzien als alle kabeltjes mooi ingekort zijn

    .. en hoe die dan vliegt, hhh a hha , toch weer mooi.

    groetjes van Uwe
     
  10. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ja dat ding vliegt echt top. Iemand in de club vloog een 250. Heeft 1 keer gevlogen met de X2 en kreeg de volgende dag telefoontje: "Tim, heb me ook een kit besteld!" Haha :)

    Is wel duurder dan een 250 maar vliegt wel een pak beter (voelt eerder als een 450 - 500) en heeft echt enorm veel power. Komt standaard ook met scorpion motor enz, alles mooi carbon,... Paar kleine minpuntjes zoals wobble in de main gear, de standaard tailboom supports die makkelijk breken aan de hechtingspunten en de manual kan een pak beter. Voor de rest is het werkelijk een aanrader. Staart is echt wel een verademing tov de trex 250!
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik denk dat probleem zou blijven,
    250er is zwaar, en het is moeilijk de staart goed te krijgen,
    even :offtopic:::::
    ik had Walkera en kwam dan snel naar Gaui (200 ..)
    en nu zit ik op Align en Vario, maar zie nog stets Gaui,
    die X7 is wel wat een ding, phhhhh,
    maar de X5 is toch nog wat "voor de gewoone vlieger of?"

    Heeft iemand dit apparatje

    groetjes van Uwe
     
  12. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Staart van de X2 is anders opgebouwd. Ik heb hem gebouwd en de staart was onmiddellijk muurvast in de lucht. Probleem bij de 250 komt door de speling die erin zit.

    Ja Gaui X5 is een hele mooie 500 heli. De FES is de hardcore versie en dan heb je nog een light versie maar die ken ik niet. Denk dat die echt teveel een budget heli is. Ik vind enkel de FES reeks de moeite waard. Kijk anders eens naar een Compass Atom 500! Heb nog nooit iemand tegengekomen die een Compass 500 of 6HV kocht en er spijt van had. Niet veel duurder dan een T-rex 500 en sowieso één van de beste 500 sizes die er zijn. Weinig onderdelen in de heli, heel eenvoudige en efficiënte techniek en de parts zijn ENORM duurzaam & niet duur. Oa Gevaho op dit forum heeft al dik over de 250 vluchten met zijn Atom 6HV en nog niet eens de main gear moeten vervangen.

    Gaui is een topheli maar ik vind de Gaui's geen 'casual flying' heli. Je moet vaak dingen tweaken tijdens de bouw voor je ze goed krijgt en de manual is niet duidelijk. Zelfde bij de X2. Heb 4 gaatjes moeten uitvergroten in de carbon frame voor de main shaft mooi te kunnen uitlijnen enz. In de X7 thread zie je ook dat de bouwer vindingrijk moet zijn met sommige dingen.

    500 size: koop je een Atom 500 (met de stretchkit evt naar 515 blades) of een Logo 400 SE. Zijn de heli's die ik altijd ga aanraden. Verschil in vliegeigenschappen tussen een Trex500 en een Atom 500 zijn bv wereld van verschil. Trex voelt veel logger en zwaarder in de lucht.

    Zou zeggen dat de Logo betere manual heeft, bij beide merken ga je lang spares kunnen blijven kopen (mikado zelfs tot 10 jaar heb ik me laten vertellen? kan ik wel niet bevestigen), spares van de atom zijn wel stuk goedkoper dan die van mikado daar die best prijzig zijn, ... Ik zou kiezen tussen die 2 met een lichte voorkeur voor de Atom door de duurzaamheid en de prijs/kwaliteit. Die is echt onklopbaar in mijn ogen.
     
  13. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    /edit; zeg maar gerust dik 400 !!!!! vluchten ;)
     
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik doe al 2jaar met hetzelfde main gear... Zullen iets van 1500vluchten zijn haha!
     
  15. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Had weer even wat tijd dus weer tijd voor een kleine update.

    Niets speciaal gedaan maar vele kleintjes maken één groot. Perfectie is onmogelijk maar hoop toch een build te doen die deze kan benaderen.

    Dit is het achterste gedeelte van de bovenkant van het frame. (Airframe bestaat eigenlijk uit 3 'grote' componenten)
    Doordat ik de ESC heb verplaats naar het midden van de heli ging ik toch wat aanpassingen moeten doen voor de heli in evenwicht te houden en de balans goed te verdelen. Ik heb de telemetrie module aan de linkse zijde (op onderste stuk van het frame, zie bovenstaande fotos), elevator servo links en de staartservo die hangt uiteindelijk ook links dus daar moest wat op gevonden worden.
    [​IMG]

    Een perfecte balans hoeft voor mij niet maar zonder de ESC aan de rechter zijde zou het toch een beetje veel worden. Daarmee besloten om snel even de elevator servo te verplaatsen naar de rechter zijde...

    [​IMG]

    Ziet er toch al een stuk beter uit en balanceert vrij goed dus ik ben tevreden.

    [​IMG]

    Paar kleine prulletjes zoals een spektrum DSMX sticker op de satelliet geplakt en DX8 logo op de tailboom. Het oog wil ook wel wat.

    Heb eveneens de swashplate guide die standaard van plastic was vervangen door de originele Gaui CNC upgrade...

    [​IMG]


    Meteen even een vraagje voor de experts onder ons daar de Gaui manual best onduidelijk is. (Sorry voor de onduidelijke foto, allemaal met GSM gemaakt)
    Dit is één van de bearings voor de main shaft. Aan de ene zijde zie je de kogeltjes zitten, dus één kant is open, de andere gesloten. Nu rust de bearing op een randje in de bearing blocks. Mijn vraag is nu, dient de kant met de kogeltjes op het randje in de block te rusten of dienen deze aan de bovenkant te komen?
    [​IMG]
     
  16. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ok het is al even geleden maar ik zal de rest van de update zo goed mogelijk neerpennen.

    Tijd om te beginnen met het 'lastige' werk, het vernieuwen van de servo gears op de cyclic. Ik weet niet of het effectief nodig was maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ik wil dat alles mooi draait en werkt zonder enige wrijving of geratel. Moet als een gloeiend mes door boter gaan.

    Eerste keer dat ik gearsets moest vervangen dus dan maar even nadere inspectie van de gears! Even ter info voor de MKS gebruikers: gearsets voor MKS DS92 en DS92A+ zijn hetzelfde.
    [​IMG]

    De frame van de X2 bestaat eigenlijk uit 3 'hoofddelen' die je bij elkaar moet gaan schroeven. De onderkant van het frame met landing gear, bovenkant achter (met elevator servo en de staart) en dan bovenkant voor waarin de pitch en aileron servo verwerkt zitten met de battery tray.
    [​IMG]

    Dan maar snel uit elkaar gaan halen
    [​IMG]

    Het is de allereerste keer dat ik ooit servo gears vervangen had dus ik was best wel nieuwsgierig. Het moet gezegd zijn, op zo'n micro servo en dan al die fijne tandwieltjes, best wel indrukwekkende techniek.
    [​IMG]

    De bouw had even stilgelegen toen ik men gears had ontvangen daar ik helaas vergeten was om vet te kopen. Dan maar een tube Futaba gear grease bestelt en lekker verder knutselen en prullen. Had verwacht dat het moeilijker ging gaan om alles netjes te vervangen maar het ging best vlot. Gewoon veel geduld nodig om alle gears mooi en netjes in te vetten zonder er teveel te gaan opsmeren.
    [​IMG]

    Eenmaal de gears vervangen waren dan maar men nieuwe bearing oil van scorpion ook meteen eens boven gehaald en ze raden zelfs aan bij die kleine motoren om iedere 6 vluchten opnieuw te smeren omdat de olie van de lagers 'gegooid' wordt door de snelle omwentelingen.
    [​IMG]

    Hier sla ik wel wat kleine detailfoto's over maar goed... Iedereen weet hoe je een mainshaft moet gaan erin stoppen en de maingear plaatsen.

    We gaan verder...

    Nadat het frame in grote lijnen in elkaar zat en de main shaft & main gear geplaatst waren, beetje kleine details proberen afwerken.
    Heb ook nieuwe servo horns gemaakt aangezien ik de vorige na de crash niet meer betrouwde. Heb ze een beetje afgevijld zodoende ze mooi passen. De standaard horns van Gaui passen niet op de MKS servo's...
    [​IMG]

    Doordat mijn ESC nu binnen in de canopy geplaatst zit krijg ik normaal men lipo's niet meer in de canopy. Daarom heb ik de battery 'tray' in andere gaatjes geplaatst en in plaats van de lipo's eronder te gaan hangen komen ze nu mooi erboven. Gewoon een velcro'tje errond en het ding zit muurvast. Ook de canopy spant enorm dus gaat helemaal goed gaan.
    [​IMG]

    Waar ik me vroeger ENORM aan stoorde was de overdosis kabels die zichtbaar waren. Het plan was om de kabels in te korten en nieuwe connector op te knijpen, en is dit nog steeds eigenlijk, maar ik heb helaas nog geen tang gevonden. Dan maar anders proberen.... Na veel gepriemel en gepruts heb ik ze toch enigszins mooi vastgestript gekregen. Het is niet helemaal naar men zin maar de batterij past mooi en er is geen kabeltje meer te zien als de canopy erop staat! Best wel tevreden met het resultaat!
    [​IMG]

    Dan maar snel de beastX setup induiken, swash level en de kop erop met men nieuwe Edge blades. Wat zijn ze mooi!
    [​IMG]

    Manual erbij op de computer, hoewel we hem ondertussen al ver uit het hoofd kennen, vervolgens alles nog eens mooi overlopen
    [​IMG]

    Swash level, linkjes aan de kop aanpassen en hop.. perfect 0.0 graden. Dat zien we graag :)
    [​IMG]

    BeastX setup afgerond met 12 negatief & 12 postieve pitch. Dan maar even een detailfoto voor de echte liefhebbers. Best wel een mooie head en absoluut geen speling op de swash. Vind het wel vreemd dat ik die swashplate guide niet meteen in alu erbij gekregen heb en dat dit als een losse upgrade verkocht wordt maar goed...
    [​IMG]

    Zelfde voor de staart: volledig speling vrij en en tegenstelling tot de T-rex250 is deze zonder uren geknoei echt muurvast in de lucht. Knap werk van Gaui! Vliegt echt als een groter toestel.
    [​IMG]

    Zoals ik zei... werkelijk geen kabeltje te zien. Ben enorm tevreden met hoe het eruit ziet! Dit toestel is altijd al een eyecatcher geweest daar je de X2 niet zo vaak ziet verschijnen maar nu ziet hij er nog stukken beter uit.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gewoon nog even de 2 tailboom support struts erop zetten en klaar voor de re-maiden!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mooi verslag en de heli ziet er ook kwalitatief goed uit!
    Zal een aardig monster zijn :thumbup:
     
  18. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Hey Waxweazle, bedankt voor je reactie.

    Ja de X2 is echt een absolute aanrader. De power/weight ratio van dit ding is echt waanzin. Bij pitch pumps schiet het ding als een raket omhoog en ik heb voorheen enkel gevlogen op 68% throttle zonder governor... Echt een verademing in vergelijking met een T-rex 250.

    Heb hem daarnet ook even in de lucht gelaten en vliegt alweer geweldig. Enorm tevreden en de Edge blades doen hem veel meer locked-in en meer precies voelen in de lucht. Ze zijn prijzig maar het echt wel waard.

    Omdat ik zo enthousiast was besloten om maar meteen de Gaui X2 een nieuwe jasje te bestellen en heb bij Canomod de volgende besteld:

    [​IMG]

    Er zit wat geel, oranje maar ook zwart, grijs en wit in de canopy dus gaat ook mooi passen met de Edge blades.

    Ook meteen uitkijken om 47mm gele lynx tailblades erop te gaan zetten.

    [​IMG]


    Het oog wil ook wat! ;)
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Nice! Mooie heli, volgende keer filmpje? ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  20. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ja zal zeker wel eens filmpje van komen.

    Echt een gaaf heli'tje. Heel leuk om mee op een voetbalveld of pleintje te raggen.
     

Deel Deze Pagina