
In dit topic wordt een bouw en vlieg verslag bijgehouden van een Gaui X5 FBL kit.
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een grotere/fellere heli. Ik vlieg met een 450 Sport en een 500 ESP. Het groter formaat bevalt zeker, maar de 500 ESP is bekend als wat logger.
Het ging uit eindelijk tussen een Protos FBL Stretch en de fonkel nieuwe Gaui X5 FBL. De eerst genoemde is bekend en betrouwbaar, de tweede wat minder. Op de internationale fora wordt er niets dan lovend over gesproken en dat wekte zeker de aandacht. De Flybar versie van de X5 is er al een paar maanden, maar de FBL update is net uit en ook de FBL Kit is nu verkrijgbaar in Europa.
De keuze is uiteindelijk gevallen op X5 omdat deze toch nog wat groter is, ontworpen is voor dit formaat, een strak ontwerp heeft en de bejubelde vlieg kwaliteiten.
Dit is het reclame plaatje van Gaui zelf :
Newly designed Main Rotor Head and Swashplate which produce quick control response and the best stability.
New layout for Direct-Drive CCPM servos which results in a precisely control to Swashplate.
CF main frame combine with integrated CNC servo / motor mounts result in a high rigidity frame cage to withstand the ultimate power output.
Equipped with heavy-duty torque tube driven tail.
Overall length: 1000mm (including cabin & canopy)
Main rotor diameter: 1120mm
Tail rotor diameter: 235mm
Flybar paddle: 64*40*5mm
Tail blade length: 82mm
Overall height: 343 mm
Overall width: 160 mm
Motor: SCORPION 1820w/kv910 BL motor
ESC: 100A ESC
Total weight: 1900g (Equipped with Blades and all electronic gears except Battery).
Main rotor blades: 500mm to 530mm
Flying duration: 4~5 minutes with 6S1P(22.2v/4200mah)

De setup is ben ik nog aan het puzzelen. Maar het volgende is al zeker: De kit zelf komt een SCORPION 910KV(1820W) motor en een GAUI/Hobbywing 100A Regelaar. De FBL regelaar wordt een Mini V-BAR Blueline met 5.0 Pro software en twee Spektrum satellieten.
Over de Servo's ben ik nog aan het twijfelen, maar BLS451 voor de Cyclics en een BLS251 voor de staart maken een kans. Echter kan het ook nog MKS of JR worden.
De kit zelf is nu onderweg en de de rest van de setup wordt volgende week besteld. De daadwerkelijk bouw begint in September. Ik kan in ieder geval niet wachten, deze heli wordt dan ook de "mooie".
Laatst bewerkt: