Het maakt in principe niet uit of er een vastgestelde FDR is of niet, (beperkt “gelukkig” wel de mogelijkheden), bij een vastgestelde FDR moet je jezelf ook niet vastpinnen/blindstaren op het precieze getal, stel dat de FDR op 4,50 is vastgesteld, dan wil het nog niet zeggen dat de uiteindelijke topsnelheid bij een FDR van 4,53 (of iets meer), per definitie langzamer is!! De oorzaak hiervan ligt in het volgende, het motorkoppel heeft een bepaalde bandbreedte, als deze te laag zit, verlies de motor teveel kracht bij high rpm onder belasting, waardoor oa de topsnelheid een beetje inzakt, en de stijgsnelheid bij high rpm afneemt! Breng je bandbreedte iets omhoog waardoor er meer kracht komt in relatie naar het high rpm van de wielen, dan stijgt het rpm van de motor onder belasting soms aanzienlijk (efficiënter), waardoor het theoretisch verlies van 0,03 op de FDR, te niet wordt gedaan!! Ga je nog verder met de bandbreedte om hoog te schuiven, dan verlies je teveel acceleratie snelheid onderin (bocht uit)! Het eerste streven is een zo'n groot mogelijk pinion te rijden zonder rpm motor, acceleratie of snelheidverlies vanaf 25km/u (bocht uit), de spur komt op de 2de plaats, wanneer je denkt dat je weer 1pinion tandje kleiner moet gaan rijden, dat is het punt dat je moet gaan spelen met verschillenden pinion/spur combinaties om te zien of er toch geen betere opties zijn!! De test verloopt realistischer bij het gebruik van een accu waar de spanningpiek van het laden af is!
Sommige rijders experimenteren met verschillende motoren, maar vergeten daarnaast verschillende combinaties te maken met hun tandwielen, waardoor de eerste testresultaten soms verkeerd beoordeeld worden, omdat 1 of beide mogelijk niet de juiste combi wbt de tandwielen heeft toebedeeld gekregen!!
Ik heb wel eens voor iemand destijds de SP met de Tamiya motor vergeleken/getest, die gebruikt werden in de Tamiyacup (vastgestelde FDR)! De tandwielcombinatie was optimaal afgesteld op de SP motor waarmee hij reed, toen ik de Tamiya motor er zo inzette, liep deze ongv 2 a 3 km/u sneller, maar na wat andere combi’s geprobeerd te hebben, wist ik er een topsnelheidverschil van min 7 a 8 km/u in het voordeel van de Tamiya eruit te trekken, (meen ik mij te herinneren), dat is echt wel zichtbaar te merken op een lange baan!!!
PS, motoren met minder vermogen zijn een stuk makkelijker te manipuleren, het draaid tenslotte allemaal om efficentie!!