gear ratio vraagje

Discussie in 'Electro onroad' gestart door viel9, 8 mrt 2016.

  1. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    kan iemand mij in gewone taal uitleggen wat het verschil is bij dezelfde FDR en verschillende spurs? Om de vraag even wat overzichtelijker te maken: Ik ga tamiya TW rijden met een TA06 (gearratio 2.19) De FDR mag 4.5 zijn (met een tamiya brushless motor 15.5). Ik kan 64/31 dan krijg ik 4.52, maar ook 77/37..dan krijg ik 4.56
    Wanneer kies je voor het eerste en wanneer voor het laatste voorbeeld? Of maakt het geen fluit uit? (even los van het verschil van 0.04
     
  2. rsterren

    rsterren

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Boxtel
    maakt niets uit...
     
  3. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Dan zou ik voor de combi 64/31. Minder massa, minder middelpuntvliegende kracht. Verschil is natuurlijk minimaal, maar wil je op papier de beste keus hebben, dan de combi 64/31.

    Voor de rest bestaan er wel verschillende theorieën over wat een grote spur doet tov een kleine spur, maar die neem ik zelf, net als vele anderen, niet serieus genoeg.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Maakt wel iets uit maar of jij het merkt is de vraag. Inderdaad misschien minder roterende massa en een minder gyroscopisch effect met kleine tandwielen maar waar het mest voor gebruikt is is het verschuiven van de motor en dus de gewichtsverdeling.
     
  5. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    Helder. Bedankt heren
     
  6. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Je kan toch best wel wat winnen hoor, door hiermee te experimenteren, niet iedereen neemt hier de moeite voor en doet het dan af met de mededeling dat het niets uitmaakt! Uit mijn tests op een rollerbank bleek bijvoorbeeld dat een sensorless BL hier veel minder gevoelig voor is, tozv een sensored BL, ik vermoedt dat de bandbreedte mbt het koppel veel breder is bij een sensorless BL tozv een sensored!! Wat je doet is in principe het koppel zo efficiënt mogelijk omzetten naar snelheid, de snelheid in toename rpm van een motor zal hierdoor verbeteren, en aangezien deze evenwijdig loopt aan de toename in acceleratie en topsnelheid, valt daar soms winst te halen! Topsnelheid kan soms in enkele gevallen een paar km/u variëren bij een motor die op z’n tenen moet lopen, heb je vermogen over of is de FDR zo vastgelegen dat de top van de motor toch niet aangesproken hoef te worden, dan worden de verschillen ook weer verwaarloosbaar!


    BL motoren houden over het algemeen meer van een grote pinion en een kleine spur tozv de oude brushed motoren, dit komt omdat het optimale koppel van een BL bij een lager rpm ligt!! Een simpel advies dat de ene combinatie per definitie een beter resultaat zou moeten geven tozv een ander, valt eenvoudig niet te geven, dit omdat andere factoren zoals de samenstelling van de rest van de aandrijflijn + een evt balonneren van een band, in combinatie met de koppelcurve van de motor, meetellen in het uiteindelijke resultaat!!


    Heb je sterk balonnerende banden, of rij je offroad, dan is het ook aantrekkelijk om met verschillende spur/pinion combinaties te experimenteren, hier valt ook wat te halen!!


    Rij je op een uitgestrekte baan dan zal je weinig verschil merken van een efficiëntere omzetting van het koppel, op kortere banen of een indoorcircuit, daar kan het lonen om hier mee te experimenteren, dit omdat daar een optimale acceleratie veel belangrijker is!!


    Verschil in roterende massa??, daar is de spur/pinion massa te klein voor, of het verschuiven van een paar gram gewicht in een tijd dat men volop lood moet bijplakken???, allemaal verwaarloosbaar!!!


    Opgesomd; gezien mijn goede ervaringen hiermee, vindt ik dat het de moeite loont om ermee te experimenteren, maar verwacht niet daarmee “extreem grote stappen” te maken, andere rijders hebben daar misschien andere gedachten over, en knallen weer iedere wedstrijd "nieuwe ceramische lagers" in hun auto, tja dat is weer iets waar “ik” zo mijn bedenkingen bij heb!!
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2016
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Per, heb jij het nu over verschillende tandwielen met het behoud van een dezelfde FDR? Want daar ging de vraag over....
     
  8. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Het maakt in principe niet uit of er een vastgestelde FDR is of niet, (beperkt “gelukkig” wel de mogelijkheden), bij een vastgestelde FDR moet je jezelf ook niet vastpinnen/blindstaren op het precieze getal, stel dat de FDR op 4,50 is vastgesteld, dan wil het nog niet zeggen dat de uiteindelijke topsnelheid bij een FDR van 4,53 (of iets meer), per definitie langzamer is!! De oorzaak hiervan ligt in het volgende, het motorkoppel heeft een bepaalde bandbreedte, als deze te laag zit, verlies de motor teveel kracht bij high rpm onder belasting, waardoor oa de topsnelheid een beetje inzakt, en de stijgsnelheid bij high rpm afneemt! Breng je bandbreedte iets omhoog waardoor er meer kracht komt in relatie naar het high rpm van de wielen, dan stijgt het rpm van de motor onder belasting soms aanzienlijk (efficiënter), waardoor het theoretisch verlies van 0,03 op de FDR, te niet wordt gedaan!! Ga je nog verder met de bandbreedte om hoog te schuiven, dan verlies je teveel acceleratie snelheid onderin (bocht uit)! Het eerste streven is een zo'n groot mogelijk pinion te rijden zonder rpm motor, acceleratie of snelheidverlies vanaf 25km/u (bocht uit), de spur komt op de 2de plaats, wanneer je denkt dat je weer 1pinion tandje kleiner moet gaan rijden, dat is het punt dat je moet gaan spelen met verschillenden pinion/spur combinaties om te zien of er toch geen betere opties zijn!! De test verloopt realistischer bij het gebruik van een accu waar de spanningpiek van het laden af is!


    Sommige rijders experimenteren met verschillende motoren, maar vergeten daarnaast verschillende combinaties te maken met hun tandwielen, waardoor de eerste testresultaten soms verkeerd beoordeeld worden, omdat 1 of beide mogelijk niet de juiste combi wbt de tandwielen heeft toebedeeld gekregen!!


    Ik heb wel eens voor iemand destijds de SP met de Tamiya motor vergeleken/getest, die gebruikt werden in de Tamiyacup (vastgestelde FDR)! De tandwielcombinatie was optimaal afgesteld op de SP motor waarmee hij reed, toen ik de Tamiya motor er zo inzette, liep deze ongv 2 a 3 km/u sneller, maar na wat andere combi’s geprobeerd te hebben, wist ik er een topsnelheidverschil van min 7 a 8 km/u in het voordeel van de Tamiya eruit te trekken, (meen ik mij te herinneren), dat is echt wel zichtbaar te merken op een lange baan!!!


    PS, motoren met minder vermogen zijn een stuk makkelijker te manipuleren, het draaid tenslotte allemaal om efficentie!!
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2016

Deel Deze Pagina