Gear Ratio's HPI Savage

Beste Nitro vrienden,

Een vraagje betreffende spur en clutch tandwielverhoudingen op een Savage met een Force .28

Momenteel rij ik met een tandwielverhouding van 47/15, op zich niet verkeerd op zand (driften), gras (af en toe wheelies)en asfalt (beetje wielspin geen wheelies), maar er moet veel meer uit die 5.24cc te halen zijn.
Wie rijdt er met een .28/5.24cc en met welke verhoudingen om ook op asfalt wheelies te kunnen maken?

Groet,

Edwin

Een .28 is niet 5.2cc maar 4.6. Als je meer wheelies wil betekent het dat je naar een kleinere pinion of grotere spur moet gaan.

Zorg ervoor dat je je spur helemaal vast draait op de slipper en niet een halve slag terug. Je zou met een goedafgestelde .28 heel makkelijk een wheelie kunnen trekken. Zoniet kun je er een 49t spur op doen. succes ermee

Ik heb er ook een .28 opzitten met een 47/17. Die van jou is lichter betand en zou meer trekkracht moeten leveren. Ik moet zelf uitkijken om mijn Savage niet op zijn dak te krijgen met optrekken. Dit op alle soorten ondergrond. Wellicht dat er iets in je afstelling niet lekker zit.

Edit; RBS heeft een heel goed punt.

Op www.pkracing.nl maar ook op de HPI site staat iets over tandwielen voor welke motor, het kan je helpen. Wheelies is meer een kwestie van een lichtere vertanding met een goed werkende koppeling.

Ik rij met mijn savage met een Force 36 (5,9cc) en tandwielverhouding is 14/52 en gaat doorschakelen naar zijn 3 op de achterwielen :D

Is echt een geweldige hobby :p

Groet, Gerrit

Ik rij met mijn savage met een Force 36 (5,9cc) en tandwielverhouding is 14/52 en gaat doorschakelen naar zijn 3 op de achterwielen :D

Is echt een geweldige hobby :p

Groet, Gerrit

hoi

met deze verhouding zal je niet veel van je auto overhouden.
14/52 is puur op acceleratie en trekkracht en zal met die motor alles kappot trekken.
ik heb een lrp .28 spec 3 op mijn savage met een 3 bak en die trekt met 17/47 ook wheely's en schakeld ook door op zijn achterwielen, tot speed gemeten met gun 107 per uur, jou top zal niet hoog zijn met die verhouding.

mvg Hans

Ik vind het geweldig zoals de auto dan optrekt en elke hindernis kan nemen zonder moeite.:D
Uitelkaar trekken van de auto valt wel wat mee alles is aangepast.
Snelheid zegt me niet zoveel met dit soort auto.

Ik vind het geweldig zoals de auto dan optrekt en elke hindernis kan nemen zonder moeite.:D
Uitelkaar trekken van de auto valt wel wat mee alles is aangepast.
Snelheid zegt me niet zoveel met dit soort auto.

ja maar je slaat de plank eigenlijk mis

6cc motor maakt minder toeren dan een 4.6 of een 3.5
de motor heeft veel meer tork (kracht) en minder toeren dus moet je de auto zwaarder vertanden.
een motor die veel toeren maakt heeft de kracht niet op zware vertanding rond te gooien,
dus moet je lichtere vertanding rijden.
dus je kan met een zwaardere vertanding het zelfde berijken met een 6cc qua trekkracht dan met een lichtere motor die veel toeren maakt.
ik denk zelfs dat je met jou vertanding , met een 4,6cc harder weggaat dan met een 6cc omdat er veel meer toeren beschikbaar zijn.

mvg Hans

hoi

met deze verhouding zal je niet veel van je auto overhouden.
14/52 is puur op acceleratie en trekkracht en zal met die motor alles kappot trekken.
ik heb een lrp .28 spec 3 op mijn savage met een 3 bak en die trekt met 17/47 ook wheely's en schakeld ook door op zijn achterwielen, tot speed gemeten met gun 107 per uur, jou top zal niet hoog zijn met die verhouding.

mvg Hans

De top vind ik onwaarschijnlijk hoog. Mag ik vragen hoe je dat bereikt heb, want met de setup zoals die hier staat lukt dat naar mijn idee niet. Ik zit je niet af te kraken, dat voorop. Interesse dus.

Goed, ik heb dezelfde setup als jou. Ik heb het nooit gemeten hoe hard het gaat, maar 60 lijkt mij haalbaar. 100+ totaal niet.

Edit; we kapen een topic. Weer terug naar de oorspronkelijke vraag.

Laatst bewerkt:
Goed, ik heb dezelfde setup als jou. Ik heb het nooit gemeten hoe hard het gaat, maar 60 lijkt mij haalbaar. 100+ totaal niet.

Edit; we kapen een topic. Weer terug naar de oorspronkelijke vraag.

dan doe je iets niet goed denk ik.

standard motor 3,5cc met 2bak rijd al tegen de 60 km/hr

mvg Hans

Hallo nitro vrienden,

Euhhhh, foutje in mijn type werk, ik heb een Force .32 5.24cc H2O motor, met een 47t spur en 16t clutch. Ik denk dat mijn probleem verschroeide teflon koppelingsschoentjes zijn geweest. Vandaag heb ik een Force Tuning Koppeling Cool binnen gekregen, met alu schoenen.Ben de hele avond aan het sleutelen geweest om schoentjes en veertjes geplaatst te krijgen, morgen proberen. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de reacties

force32h2overbrandingsm.jpg
forcetuningkoppelingcoo.jpg

dsc09930e.jpg

met die setup moet hij wheelys op commando trekken.
houd de temp in de gate van je motor niet hoger dan 110c

mvg Hans

Hallo
Ik rijdt zelf met een .28 picco motortje en hen 18/47 en het trekt nog te gemakkelijk wheely's.
nou denk ik dat het bij jou of in de slipper zit of koppeling.
ik heb zelf een jvd op mijn savage maar dat vergt wel het 1 en ander te modificeren.
ik Denk nu met nieuwe schoentjes moet het zeker lukken.

Back