Gebakken printplaat - Duo lader werkt niet?

Ik heb van RC timer een duo ladertje besteld, in principe gewoon een 6 naar 2x3 cell adaptertje..
Twin Pack Charge Lead (2 x 3S)6S 16awg RC8059 - Charging Lead - RCTimer Online R/C Hobby Store:
Althans zo leek het.. nou mooi niet dus.

Het resultaat, een gebakken balanceer printplaatje:

http://sven.rc-madmen.com/wp-content/gallery/random-pictures/charger-oops-01.jpg

Alle stekkers kunnen er maar op 1 manier in, dus snapt iemand wat er hier nu verkeerd gegaan is?
Je zou zeggen verkeerde polariteit of kortsluiting, maar dat kan toch eigenlijk niet?

Zo heb ik het iig aangesloten gehad:
http://sven.rc-madmen.com/wp-content/gallery/random-pictures/charger-oops-02.jpg
Toch niks mis mee zou je zeggen?

Ik snap niet wat er gebeurd is.. Wie wel?

Dus de 2x3s pakketten wou je als 6s aan de lader koppelen? Dus via die gele adapter er 6s van maken en dan in de balance board? Hoe had je de voeding stekkers aangesloten?

Yup, de adapter behoord van twee 3s packs een 6s pack te maken in principe.
Ik had eerst alle balans stekkers in elkaar gestoken en wilde toen de powerlead erin doen,
maar toen had het ding zijn sigaret al op gestoken. :roll:
Het ding was nog niet eens begonnen met laden..
Had de powerlead soms eerst gemoeten ofzo?

Zoals ik het kan zien klopte de polariteit ook helemaal,
alle leads lopen in een rechte lijn naar hun daarvoor bestemde pin op de lader.
En in de gele adapter zit ook niets vreemds, gewoon 2 stuks 3s balans contraplugjes.

Laatst bewerkt:
Je moet opletten dat je de plus en min van de lipo goed koppelt, en of de balancer kabels niet verwisselt, want doe je dat wel, dan idd, pfffrt kortsluiting.

Normaal gebruik ej bij deze adapter ENKEL de balancer aansluitingen.
De hoofd aansluiting gaat van de adapter naar de LADER.

Dus niet stiekem een serieel kabeltje maken, en die op de lader drukken zodat je meer dan 2 amps kan laden! (zodat je het aangehechte powerkabeltje niet gebruikt, enkel de balancer leads)

Dit kan wel, maar dan moet je goed opletten dat je de balancer kabel in de juiste volgorde op je boardje prikt! Want als je hem loshaalt zie je dat de balancerkabel de vinnenste 2 draaadjes van ieder balncer kabeltje aan elkaar verbind! Dus als je dan je seriele kabel dan aansluit moe tje goed oppassaen dat de min van de accu ook de min van de balancer is, als je de 2 omdraaite klopt het dus niet....

Je linkt een andere adaptor kabel dan degene op de gebakken foto, dat is nl een verloop voor verschillende accu types(merken)...?

Ik snap je verhaaltje niet goed, Emil. :oops:

Dus wat ik deed, eerst de accus aan de adapter en dan de adapter aan de balancer, dat is niet goed?
Wat is de juiste volgorde om dit spul aan te sluiten dan precies?
Er zat geen enkele handleiding bij die dingen dus ik dacht gewoon pluggen en gaan met die banaan,
maar ik zat er dus goed naast. :(

@ Anko: Door de adapter is mijn balans stekkerbordje opgestookt.
Die adapter heeft blijkbaar nergens last van gehad.
Lader zelf ook niet trouwens.

Ik neem aan dat je de hoofdstroom stekkers ook al in serie hebt geschakeld?
Want op dat moment is het een 50/50 gok, afhankelijk van hoe je deze stekkers in serie schakelt kan je de hele bende kortsluiten.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Laatst bewerkt door een moderator:
Even snel een foto van een tekeningentje. De bovenste is zoals het goed gaat, de onderste gaat al fout bij het aanpluggen van de "hoofdstroom" seriekabel.

seriekabel.jpg

Vriendelijke groeten,
Aldert

Als ik het goed zie, is de adapter zoals het eerste tekeningetje, Aldert.
Dan moet het toch goed zijn?

Ik heb in de naam der wetenschap maar even een van mijn twee adapters open geknipt en er een fototje van gemaakt. Zie hier:

http://sven.rc-madmen.com/wp-content/gallery/random-pictures/charger-oops-03.jpg
http://sven.rc-madmen.com/wp-content/gallery/random-pictures/charger-oops-04.jpg
http://sven.rc-madmen.com/wp-content/gallery/random-pictures/charger-oops-05.jpg

Het zaakje begon al te bakken nog voordat de "hoofd voeding" aangesloten was,
enkel de balans stekkers waren ingeplugd toen et gebeurde..

Laatst bewerkt:
Gezien de schade aan slechts twee sporen op de print denk ik dat het opgerookte balanceerprintje al niet 100% was. Ook de LiPo zal nu wel één of twee cellen verder ontladen hebben dan die overige cellen.

Ik zeg: Sluiting in het balanceerprintje. :teacher:

Overigens is er geen noodzaak om de individuele accu's in serie te zetten, zie ook de bovenste schets van Aaalie. Opladen doe je via de balancer-aansluitingen. De Deans op de 2x3S verloop sluit je aan op de lader. De hoofdaansluiting van de accu's blijven onaangesloten. Enige beperking is dat je maar maximaal zo'n 1A laadstroom kunt gebruiken. Meer vinden de dunne draadjes niet zo leuk.

Laatst bewerkt:
Ron, de 2x3S is wel goed. Je ziet op deze foto duidelijk dat die ene draad niet aangesloten is. Hiermee wordt een "aardlus" voorkomen. Tevens zie je daar ook de koppeling tussen accu 1 en accu 2. Dat verloopje is niets mis mee want die gebruik ik ook al bijna twee jaar.

Omdat de rook al ontsnapte voordat die hoofdlaadkabels aangesloten waren en het wel heel specifiek bij accu 2 de middelste cel was, moet het wel een productieprobleempje zijn geweest.

Laatst bewerkt:
Zie eerste vraag tadango:
Waren de accu-aansluitkabels (de dikke draden rood en zwart) al wel met elkaar doorverbonden?

Wat je in het bovenste plaatje van Aalie kunt zien, is dat de "binnenste" + en - van de 2 accu's met elkaar doorverbonden worden op je verdeelstekker (op de stekker onderin het bovenste plaatje).
Verbind je nu de "buitenste" plus en min hoofdkabel met elkaar door om op die manier 6s te kunnen laden, maak je dus via de balancer kabeltjes klink klare sluiting. Maar dat had in je gele stekker moeten gebeuren.

Enige verklaring voor de plaats van de doorgebrandde printspoortjes (+ van de 4 en 5e cel), is dat een van je deans-stekkers de pennetjes in de witte blokjes op je balansboardje geraakt heeft tijdens aansluiten.

Groet,
Gerben

Ik had op dat balans stekker bordje ook nog nooit 6s aangesloten gehad,
dus een productie fout zou ik niet vreemd vinden als die nu pas opduikt.
Maar ik ben er nu alleen wel wat onzeker van of ik dit nu nog een keer moet gaan proberen..
Alles wijst erop dat dit gewoon moet werken, het ding maakt er gewoon een 6s accu van in principe.
Maar dat er niet meer dan 1A doorheen kan, snap ik eigenlijk niet.
Ik heb jaren lang 3s 2200mAh packs op 1C geladen via de balancer plugs.

@ Gerben: Absoluut onmogelijk.
De accus hebben de vrouwlijke connector, en de laadkabel was nog niet in de lader geprikt.

Maar dat er niet meer dan 1A doorheen kan, snap ik eigenlijk niet.
Ik heb jaren lang 3s 2200mAh packs op 1C geladen via de balancer plugs.
Door de dunne draadjes heb je een redelijk hoge weerstand. Een deel van je laadstroom wordt omgezet in warmte en je accu wordt niet goed geladen door meetfouten/verliezen. Vormt dus een veiligheidsrisico. Toch maar laden in een zinken emmer? ;)

Zoals Sleur al opgeeft moet het probleem wel in het opgerookte balanceerprintje hebben gezeten en dan ook nog eens vlakbij de connector, die naar de acculader gaat. Je hebt zelfs veel kans, dat je op deze connector nog steeds een sluiting kunt meten over de aansluitingen van cel 5.

Een kortsluitstroom loopt nu eenmaal vanaf de plaats waar de stroomleverancier zit tot aan de plaats waar de sluiting aanwezig is. Cel 5 is het slachtoffer geweest en de sluiting loopt tot aan de connector. Dat de printsporen alleen aan de rechterzijde zijn gaan gloeien komt omdat ze daar een stuk langer zijn en dus sneller opwarmen.

Door de dunne draadjes heb je een redelijk hoge weerstand. Een deel van je laadstroom wordt omgezet in warmte en je accu wordt niet goed geladen door meetfouten/verliezen. Vormt dus een veiligheidsrisico. Toch maar laden in een zinken emmer? ;)
Ik weet niet waar die warmte dan al die jaren heen gegaan is,
maar alles behalve de lader zelf is altijd netjes koel gebleven hoor. ;)
Door de JST stekkertjes en draadjes jagen we ook tot 10A veilig doorheen,
dan zal 2A op een zelfde silicone multicore draadje dat minstens 75% zo dik is ook wel lukken.
Misschien is het bij die flinterdunne kokam dingen een ander verhaal, maar bij turnigy zijn ze niet zo zuinig. ;)

En helaas kan ik het niet meer meten.
Dat ding ligt al tussen de oude spaghetti van gisteren (de lucht van verbrandde PCB, misselijkmakend! :mad:).

Laatst bewerkt:
Sven, we weten dat je een beetje eigenwijs bent. ;) Het is/was maar een tip maar er komt misschien een dag dat er meer wegbrandt dan een printspoortje. :? :(

Dat van die maximum stroom is nu eenmaal geen fabeltje maar een veiligheidsnorm. Mazzel als het tot nog toe goed gegaan is. Maar ik heb zat JST-BEC's bij 5A continu weg zien smelten. :teacher:

Ik heb JST stekkers bij 8 ampere continue gebruikt,
en ze waren niet warm en dus beslist niet gesmolten na 10 minuten vliegen.
Dus tsja, theorie is niet altijd praktijk blijkbaar?

Back