Gebroeders R & J ook aan de minimag...

Rob of Jeroen,
zouden jullie eens een foto van in de MM kunnen nemen ;)
Ben hem ook aan het bouwen en zo zie ik welke plaats jullie alles hebben gegeven :D
Bedankt

niet geheel gelukt met de foto's maar ze zijn te zien ! de ontvanger hebben we helemaal achter in de romp geplaatst in een stukje schuim zodat ie beschermd is en ook op z'n plaats blijft zitten
zwaartepunt bepaald met lipo en deze met klittenband onderin de romp geplaatst
en de regelaar ligt er los bovenop
 
Jep, die Jeroen is goed bezig... :D

Voor mijn gevoel gaat Jeroen nu een tikkie beter dan met de originele wielen, verschil is zeker niet groot...
Volgende update van het onderstel is al onderweg, een heel stuk radicaler dan Jeroens nieuwe wielen :mrgreen:


@ Wartex, gebruik al voor meerdere toepassingen magneten (sterk spul!), wil deze ook voor kap gaan gebruiken, maar moest destijds met opbouwen kiezen... vliegen of tijd in magneten steken (je kunt wel raden wat het geworden is). Komt dus nog, eerst weer ander projectje tussendoor :twisted:


@ Bruno, thanks! Nog een bevestiging 8) Inmiddels ben ik er zeker van dat remfunctie ook zinvol is voor zo'n toestel. Zou mooi zijn als prop ook nog iedere keer horizontaal eindigde (en dus niet in de grond kan happen, hoewel dat op huidige vliegstek geen probleem is).

@ Bas, bedankt voor aanbod! We vliegen nog steeds wild, maar hebben inderdaad een bijzonder strak grasveldje gevonden! Ben inmiddels al een paar keer bij de twee dichtstbij liggende clubs geweest (MVSB en de Sticks). Sterker nog, als jij geen "echt" dak op je auto hebt, kan het best zijn dat we nog hebben staan praten (anders heb ik de verkeerde voor). Laatst helaas ook mindere ervaring gehad bij jullie club, toen ik samen met m'n broer even was gaan kijken :-? Zijn toen met slecht gevoel vertrokken, niet ieder lid begrijpt dat ie voor bezoekers (en mogelijke toekomstige leden) het visite kaartje van z'n club is...
Ben zeker nog aan het overwegen lid te worden van een club, wellicht dit jaar nog... momenteel erg weinig vrije tijd (dit is de eerste keer op het forum deze week :oops:), betere tijden zijn in zicht :proost:



Had onbalans in m'n prop, alles begon gigantisch te resoneren op hogere toerentallen. Inmiddels (vanmiddag) is motor-as vervangen, nieuwe adaptor en uiteindelijk ook nog een nieuwe prop... :(
Nu loopt alles gelukkig weer goed :D


Ga zo verder met update van het landingsgestel, vanmiddag een pakketje ontvangen :zon:
 
Zo, de landingsgestel update 8)

Pakketje uit Duitsland ontvangen, eerste bestelling voor mij aan die kant van de grens (wel regelmatig zelf spullen daar gehaald). Positieve ervaring, binnen paar dagen was het spul binnen en prijs was erg goed :mrgreen:

Tijd voor drijvers dus... :zon:
Bouwverslag zal ik het niet noemen, toch wat plaatjes voor de buitenstaander om een beeld van het setje te geven.

Zoals altijd bij Multiplex goed verzorgde set, ijzeren staafjes, klein materiaal, stickers (hier reeds geplakt) en wat kunststof blokjes om op drijvers en romp van vliegtuig te plakken t.b.v. bevestiging draagarmen.
2008_0822_170349AA.jpg



Kunststof plaatjes op achterkant van de drijvers (lijmen met CA, eerst even schuurpapiertje over plaatje gehaald) voor de bevestiging van de achter ophanging. Schroefjes gingen er niet al te enthousiast in, na voorboren (1mm) was het geen enkel probleem meer. Hieronder is het plaatje met voorgeboorde gaatje te zien (twee gaatjes per plaatje, hier zit er nog maar 1 in dus).
2008_0822_175423AA.jpg




Twee kunststof plaatjes op elkaar lijmen en je hebt een blokje. Dat blokje lijm je vervolgens weer in de drijver (past zoals we van MPX gewend zijn). Daar schroef je vervolgens een kunststof beugeltje op, waar de voorwielophanging in past.

Het gat in de drijvers is iets dieper dan het blokje hoog is. Blokjes toch onderin gedrukt en later wat Elapor weggesneden om de bovenkant vlak te krijgen.
2008_0822_175405AA.jpg



Achter tweede gaatje erbij geprikt en beugels geplaatst.
2008_0822_181030AA.jpg



Tot slot het laatste kunststof plaatje, 4 gaatjes, twee beugeltjes. Dat plaatje komt boven de achterzijde van de drijvers weer tegen de onderkant van de Minimag romp.
2008_0822_182514AA.jpg


Het tweede setje is uiteraard voor die andere mijnheer ;)
Roer moet ik nog even afmaken, vooral de bevestiging tegen het richtingsroer moet ik nog even over nadenken :? Normaal komt er een stangetje door de romp omhoog, in het verlengde van de scharnierlijn van het richtingsroer, dat stangetje (loopt door buisje wat in romp geplakt moet worden) moet volgens tekening omgebogen worden en in richtingsroer geprikt worden. Vraag me af of ik dat er wel goed in zal krijgen :hammer:
Wordt vervolgd dus... :proost:
 
Zo, drijvers laten we even voor wat het is, dadelijk auto inladen en maar weer eens vliegen (gewoon op wielen) :mrgreen:

Heb filmpje in elkaar geplakt van vorige week. Mocht ie het nog niet doen, is Joetjoep aan het processen, zal niet lang duren 8)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
WATERVLIEG MAIDEN, met foto's en filmpje!

Zo, vervolg op het drijver verhaal... :D Zoals gebruikelijk met de nodige foto's en film :cool:
Het duurde wat langer, er moest even 4.5 kubieke meter beton tussendoor :rolleyes: (er komt meer hobbyruimte! :twisted:)

Gisteren drijvers onder mijn Minimag gezet. M'n broer kon pas later op de avond, maar met de ervaring van mijn drijvertjes, zaten die bij hem er in recordtijd onder!

Hieronder het asje voor het waterroer:
2008_0830_180515AA.jpg




Aansluiting op het richtingsroer. Ik heb een buisje in het roer geplakt met wat CA
2008_0830_180552AA.jpg



Extra bescherming van het asje, voor later, als ie weer op wielen staat.
2008_0830_181647AA.jpg



Het eindresultaat, minimag op drijvers :mrgreen:
2008_0830_190643AA.jpg



2008_0830_190701AA.jpg



Het waterroer. Ik had het moeten weten, maar Depron is niet zo'n goeie maatjes met CA, beetje ingevreten :oops:
2008_0830_190710AA.jpg



Bergingsvaartuig leek ons een goed idee. Zoals je ziet lang geleden dat deze tevoorschijn kwam...
2008_0830_191159AA.jpg



Paar minuten en emmer water later :zon:
2008_0830_191801AA.jpg



Mooi plekje gevonden, bij mij thuis om de hoek
2008_0830_201542AA.jpg



Plank startklaar, uiteindelijk niet nodig gehad natuurlijk... **Murphy** :rolleyes:
2008_0830_201726AA.jpg



Hij drijft!
2008_0830_201918AA.jpg



Begonnen met rustig varen...
2008_0830_201921AA.jpg



2008_0830_202041AA.jpg




2008_0830_202051AA.jpg



En airborne (Jeroen)... :cool:
2008_0830_204028AA.jpg



Zoals gebruikelijk gevlogen tot het (bijna) donker was... Hier Jeroen net voor de landing
2008_0830_204041AA.jpg



Al met al wederom een succes :D
Sjonge jonge wat is dat leuk zeg, watervliegen :thumbsup:

Toestel reageerde wel anders, om stabiel op gelijke hoogte te vliegen, had ie wat down nodig (had eerder up verwacht vanwege extra weerstand onder het zwaartepunt van toestel). Uiteraard iets ander bochtengedrag.

Wat zeker niet tegenviel is het langzaam vliegen zonder motor (glijvlucht), ook stallpunt was in orde (niet bijzonder vroeg, geen rare dingen en eenvoudig te herstellen).

Extra gewicht was geen probleem.


Tot slot een filmpje om een impressie te geven. Wederom tegen schemering :oops: wat kwaliteit natuurlijk niet ten goede komt...

[URL="
hier[/URL] voor link naar filmpje op Youtube met hogere kwaliteit.


In ieder geval weer twee enthousiaste watervliegers erbij, dit smaakt naar meer !!! :celebrate:

watergif_slow.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb sinds kort ook drijvers onder mijn Minimag ,en ik moet zeggen dat voor de
maiden de schrik er goed in zat, allerlei verhalen over dat je altijd dit of dat moest
doen want anders sla je geheid over de kop en andere griezelverhalen waar ik niets
over wil horen, dus de eerste maiden, 100 gram drijvers eraan, get wat eng, niet dus!
vloog heerlijk weg, nog steeds prima performance en hele scherpe bochten draaien
en stuff like that, ook leuk om het starten en landen te perfectioneren, wat heel erg
leuk is, ook mooi is is dat ik in het park 5 minuten lopen van mijn huis nu kan vliegen
in plaats van 20 min rijden :D, gaan jullie eventueel nog naar de watervliegmeeting
iets wat heel leuk is om het "watervliegen" te snuiven :D, ik kom misschien ook als
klap op de vuurpijl :D


Odin
 
Laatst bewerkt:
hey rob dat zijn leuke drijvers.

hoeveel gewicht zouden die boven water kunnen houden denk je ?
of zijn ze specefiek voor de minimag ?
 
De minimag heeft wel een speciaal idee toen de drijvers werden gemaakt ; de achterkant
in het water zodat de takeoffs en landingen extra stabiel zijn, multiplex zegt :For models
of up to around 850 g all-up weight. dit kan volgensmij best wat meer zijn, ze zien er leuk
uit maar niet schaal natuurlijk


Odin
 
Bedankt voor de reacties :thumbsup:

@ Gerard
Zijn zoals Skyhigh al aangaf drijvers voor Minimag. Gewicht is gewicht natuurlijk, als het toestel wat je in gedachten hebt niet te zwaar is, kun je het zelf passend maken :D Toestel ligt achter vrij diep in het water, je kunt ze natuurlijk altijd iets verder naar achteren monteren...

@ahjwinth
Je bericht is gewist!?! Waarschijnlijk had je het over propsavers als ik Rhelies reactie zo lees... :rolleyes:
Heb ik al klaar liggen, na een paar motor-asjes doormidden :oops: bij relatief zachte landingen, ga ik die ook monteren, maar alleen voor het vliegen met wielen. Watervliegen gaat prima zo 8)
 
Rob,

Ja inderdaad ik had het over een propsaver. Maar toen ik mijn berichtje nog een keer naleesde zag ik dat dit draadje al 2 pagina's had en de tweede pagina had ik niet gezien. Ik dacht het is niet meer relevant dus wis het maar.
Veel plezier met de minimag ik heb er ook altijd met veel plezier mee gevlogen.
 
Vanavond weer 1,5 LiPo leeg gevlogen op het water :D
Gestopt omdat het te donker begon te worden.

Helaas kon ik deze ronde m'n broer niet overtuigen mee te gaan :( M'n vrouw en de kleine hadden wel belangstelling in een uurtje waterkant nu het weer nog zo lekker was (hier is het de hele avond warm, droog en nagenoeg windstil gebleven) :mrgreen:

Foto camera meegenomen, m'n vrouw heeft er erg veel geschoten, zal ze later nog eens uitzoeken en misschien nog wat meer foto's posten. Ik heb er alvast 2 uitgevist (begon donker te worden zoals je ziet).

Weer wat geslaagde vluchtjes erbij :cool:

IMG_3895.jpg



IMG_3830.jpg



O ja, ik had last van resonantie :( Kon niet meer volgas geven omdat de boel dan zowat uit elkaar trilde :shock:

Dit bleek veroorzaakt door wat scheurtje in de neus, waardoor het motorschot wat stabiliteit verloren had. Ik heb dit opgelost door e.e.a. te verstevigen met wat carbon strippen en epoxy :D
Probleem is geheel verdwenen, neus is weer solide en één geheel met de motorophanging.

Heb geen foto's van de reparatie geschoten...
 
Hoi,

Weer een kleine update :D

Na de meeting in Brummen (zie bijbehorende topic), had Jeroen e.e.a. te repareren :(
Toen hij meerdere brandstofkisten hoorde naderen, zette hij z'n kistje even neer. Kort daarna kwam de 2+meter Decathlon die richting uit, taxien naar startplaats. Dit ging echter met een hoge snelheid, voordat hij wist wat er gebeurde werd z'n Minimag door de Decathlon opgegeten :cry:

Hap uit romp/vleugel, staart eraf, propeller doormidden etc. Erg zuur na slechts minuutje of 3 gevlogen te hebben...

2008_0920_163232AA.jpg


2008_0920_163250AA.jpg



Maar goed, hij is aan het repareren geslagen....
Hoogteroer heeft ie mechanische scharnieren in gezet, stukkies elapor (oude easystar met donor codicil) in gezet, nieuwe propeller, nodige richtwerk aan onderstel etc. :cool:

Voor nog geen tientje vliegklaar, helaas blijf je het goed zien (hij was er zuinig op en toestel was 100% schadevrij voorheen). :rolleyes:

Hieronder het bewijs, hij doet het weer... Gevlogen vanaf de Maas :yes:
minimag_jeroen_doet_het_weer_02.jpg



minimag_jeroen_doet_het_weer_01.jpg




Vorig weekend zat ik aan zee, daar lekker gevlogen op Grevelingen meer :cool:
Er waren wat vrienden bij die vroegen of ik ook kon planeren (op de step dus) zonder dat ie opsteeg. :rolleyes:
Ik wilde dit wel even proberen, slecht plan! Af en toe hapt ie dan en draait ie ineens hard weg, propeller tikt dan ook even het water aan.
Blijkbaar is hierbij van dat fijne zoute water in m'n regelaar gekomen...

Kort daarna werd (helaas net weer opgestegen) werd de controle over het toestel vervangen door een rookpluim... :( Recht naar beneden het water in. Drijver er onderuit, onderstel verbogen en wat kleine schade...

Lipo was nat, heb krimpkous eraf gehaald en LiPo schoon gespoeld (zout water eraf). Die is inmiddels weer geladen en lijkt het nog te doen :D
Rest (motortje, vliegtuig) zo goed mogelijk gespoeld met zoet water en in het zonnetje laten drogen (waar kan ik die transparante krimpkous voor accu's krijgen?)


Nieuwe regelaar ligt al klaar, nog even tijd maken om weer e.e.a. te solderen en dan kan ie weer! Rompje repareer ik met stukkie Elapor van oude Easystar (stukkie moet ik nog ontvangen van m'n broer).


Tja, zout water en electronica zijn blijkbaar geen vrienden... :hammer:

M'n regelaar, als iemand weet waar de draadjes zaten, laat het dan weten, misschien kan ik 'm nog repararen :banana::celebrate::rolling:
regelaar.jpg



Elapor en warmte...
verbrande_romp_02.jpg



verbrande_romp_01.jpg
 
poehh, dat is zonde! Niet meer doen dus:D, ik heb ook gemerkt dat de mm gemeen kan wegdraaien bij het opstijgen. Wat je eraan kan doen weet ik niet.
 
Zo, alweer een tijd rustig hier. Minimag heeft inmiddels heel wat uurtjes gemaakt.

Gevraagd:
Onderstel bevestiging (kunststof deel wat je op Elapor moet lijmen waar verenstalen onderstel dan weer in past), zie plaatje hieronder, heeft het begeven nadat ik een...euh... obstakel..:rolleyes: geraakt heb.

Iemand toevallig nog zo'n deel liggen van een verder afgeschreven/gecrashte Minimag? Anders moet ik zelf wat verzinnen, wat waarschijnlijk zwaarder gaat worden...
landingsgestel.jpg



Zoals je ziet wil men graag met mijn Minimag op de foto, ik heb daar geen probleem mee :hammer: :rolling:
anto.jpg


Tot slot nog een klein filmpje, laatst paar rondjes gemaakt op het veld van MCVenus in Well. Voor degene die daar ook eens willen kijken, ze hebben een E-meeting / open dag op 12 juli 2009 :idea:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top