Gebroken lintzaag

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Jolien, 11 jan 2009.

  1. Jolien

    Jolien Guest

    Hallo,

    Ik hoop dat iemand me kan helpen met een vraag over een kapotte lintzaag. Ik heb een tijd terug via Marktplaats de Ferm FLZ-330 gekocht en heb daarvan nu de originele zaag en een nieuw aangeschafte zaag gebroken. Ik heb er hout en acrylglas van een paar mm dik mee gezaagd en voor zover ik weet er geen gekke dingen mee gedaan. Hoe het bij de originele zaaglint zat weet ik niet, maar de nieuw gekochte is niet gebroken op het laspunt. Ik ga voorlopig dus maar over op handmatig zagen en gutsen (het is voor figuren uit hout maken, niet voor modelbouw, maar daar kon ik geen forum van vinden), maar ben wel benieuwd of de fout bij mij lag of ergens anders. De nieuwe zaag kostte me bijna 33 euro, dus als er een kleine kans is in de winkel mijn geld terug te krijgen, dan grijp ik die.
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    foto zal altijd helpen dan in dit geval.
     
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat de zaag niet op de las is gebroken is goed mogelijk.
    Hoewel de las vaak de zwakke plek is in een lintzaag.
    Het kan zijn dat de zaag te strak gespannen stond.
    Ook kan een zaag breken door vermoeiing als deze lang is gebruikt.
    Maar ja de zaag was nieuw.
    33 Euro voor een nieuwe zaag is een aardig bedrag zeker als je weet dat het weer lassen van een zaag enkele minuten in beslag neemt.
    Een vereiste, je moet toegang hebben tot een lintzaag lasapparaat.
    Zo'n ding zit vaak standaard gemonteerd op professionele metaallintzagen.
    Bij deze machine het zwarte ding onder het gele kapje

    [​IMG]

    Wellicht is er een timmerbedrijf of machinefabriekje met lintzaag in de buurt die je kan helpen.

    Frans
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De zaag was zeker 20€ te duur .

    Zulke korte (1263 mm) lintzagen koop je voor 7.50 versturen .

    En vooral bij plexiglas is het oppassen als de zaag te snel draait .

    Mvg Johan
     
  5. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Jolien,

    bedenk dat de levensduur van zo een zaag erg kort is helaas, ik heb er ooit een gehad. Bij aanschaf van een nieuw lint nagevraagd hoelang zo een lint meegaat zei de winkelier, een profi metaal winkel, ongeveer een ,05 uur zaagwerk alles meer is meegenomen.

    André
     
  6. Manuel

    Manuel Guest

    5 minuten?:confused:
     
  7. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Vijf minuten is inderdaad er kort, als het dus een niuewe zaag is en je er geen gekke dingen mee gedaan hebt gewoon terug brengen naar de winkel want dan is de las, als hij daar gebroken is, waarschijnlijk niet goed uitgegloeid.

    André
     
  8. Jolien

    Jolien Guest

    Bedankt voor de reacties.

    Ik zal eens kijken of ik binnenkort een foto kan maken. Ik ben ondertussen op mijn studentenkamer, de zaag staat bij mijn ouders.

    Ik vond het ook duur. Echter, de FLZ-330 wordt niet meer verkocht en ik kon op internet nergens iets vinden over deze precieze lengte. Ik was blij dat de winkel het uberhaupt kon bestellen. Vijf euro ervan waren verzendkosten, omdat het een spoedbestelling was.

    5% (0,05) van een uur is overigens slechts 3 minuten (60:20=3) :p
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Hoe dik is het hout en het plexiglas? Wellicht dat een figuurzaagmachientje een betere keuze is.

    Op m'n proxxon figuurzaagmachientje zaag ik hout en plexiglas tot 1cm dik en dat gaat gewoon goed. Een setje met 30 passende zaagjes in verschillende soorten en maten koop ik bij de Gamma voor 3 euro...
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik heb zelf een Proxxon lintzaag, en ik zaag er echt meer dan 5 min mee.
    Afhankelijk van de materialen wel enkel uren!
    Al m'n spanten van de Smit Kamara heb ik met 1 zaag gezaagd.
    Ik moet zeggen dat ik ook wel eens een zaag gehad heb die snel kapot was, maar dat is meer uitzondering als regel.
    Misschien was jou zaag wel een "maadagochtend" model.

    Voor het zagen van plexiglas: plak een stuk schilderstape (crepetape) over de zaaglijn, en het plexiglas zal niet weer vast smelten.
     
    Demaic vindt dit leuk.
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Was dus duidelijk geen profi winkel .

    Ik kom zeker op 10 uren zaag tijd gemiddeld.
    Belangrijk is het juiste blad voor het werk te nemen en lintzagen van goede qualiteit .
    Voor plexiglas moet je een vrij groffe's band nemen .

    Heb voor een paar weken Dybond plaatjes gesneden . (kunststof met beide kanten 0.5mm alu)
    50 stuk's 400 x 150 mm

    Daar heeft het blad wel van geleden en is een week later gesneuveld .

    Ik bestel de banden via Ebay en betaal nog geen 7.50 voor een qualiteit's band . ;)
    Versturen is 8,60

    Er zijn ook firma's die ze lassen maar dat is duurder als nieuwe kopen .

    Figuurzaag maschine is geen betere optie , vooral niet bij plexiglas
    Het figuurzaagje word te snel heet bij plexiglas en dan gaat het smelten .

    Mvg Johan
     
  12. GREKO

    GREKO

    Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Berichten:
    67
    Hallo jolien,

    Je zou eens kunnen kijken op deze site, Memenco levert hout, machines en gereedschap voor de houtbewerking
    Ik koop mijn lintzagen ook bij deze firma en heb weinig tot geen last van gebroken zagen.

    Succes.

    Mvg, greko
     
  13. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    ik kan de zaag er niet op houden, springt er dadelijk vanaf, ik heb al alles geprobeert, het is een lintzaag met 3 nylon wielen
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Jolien, wat is de lengte van het zaagblad?
    Ik heb een goedkope lintzaag gekocht bij een winkel hier in de buurt, de zaagbladen zijn spotgoedkoop (4 euro of zo) Misschien passen deze wel op jou zaagmachine en kan ik je die bladen wel bezorgen.

    @derosa, als je het blad goed op de wielen legt dan lopen ze er niet af. Als je ook maar iets fout zit met de loop over de wielen dan loopt het blad er heel snel af.

    Zagen op een lintzaag doe je heel rustig en langzaam, ga je te snel dan breekt het zaagblad of het loopt van de wielen af. Het is geen cirkelzaag waar je het materiaal zo doorheen perst.
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dan zit er een wiel los of een defektes lager .

    1263 mm is de lengte van de Ferm 330

    Mvg johan
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Oppassen voor ??
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Meestal word een stuk plexiglas met een fijn zaaglint voor hout gezaagt .

    Voor hout gaat dat goed maar bij plexiglas gaan de fijne tandjes snel vol zitten met het zaagsel , dit gaat dan snel warm worden en smelten en dan kan de zaag niet meer zagen en peng ................ lint gebroken .:cry:

    Ik zaag ook mijn rollen aplikatietape ermee en dat is het zelfde

    Mvg Johan
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat doet deze vraag eigelijk in het electronica forum?:rolleyes:
     
  19. Jolien

    Jolien Guest

    Tja, een lintzaag is een elektronisch apparaat. Ik wist niet waar ik het anders onder moest zetten.

    Mijn zaaglint is inderdaad 1263 mm. Het hout wat ik ermee gesneden heb was meestal multiplex, maximaal van 2 cm dik. Daarnaast wat plankjes en balkjes, en verder een tak van 10 cm doorsnee. Ik heb de zaag eigenlijk gekocht om snel een grove vorm te geven aan een blok hout, om er een beeld uit te halen. Deze zaag is eigenlijk al te klein daarvoor.

    Breekt de zaag ook als hij van de wielen afrolt? Of had hij dan op het laspunt moeten breken?
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een elektrisch apparaat, electronisch is wat anders. Dus het hoort niet onder electronica.
    Maar je hebt wel gelijk dat er geen goed forum voor is. Gereedschappen zou mooi kunnen.
     

Deel Deze Pagina