gebruik condensator voor (spektrum)ontvanger

Ik heb enkele spektrumontvangers en de laatste tijd ondervind ik nogal problemen als ik deze gebruik samen met een nieuwe Savox-servo én in combinatie met een oudere ESC.
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om de elektronica in 1/10e elektro offroad-competitiewagens.

Na lang zoeken wijst alles erop dat de Spektrumontvanger niet voldoende stroom toekrijgt van de ESC .. of dat de ESC niet altijd een stabiele 6V kan aanbieden.
Wellicht is dat te wijten aan het ouder worden van alle componenten én de combinatie met een gloednieuwe krachtige Savox-servo die wel wat stroom durft verbruiken.

Ik was graag deze elektronica blijven gebruiken omdat het nog moet dienen in de wagens van mijn zoontjes (en elektronica duur is).

Ik kreeg de storingen opgelost door een klein batterijpakje (zo'n accu-hompje dat gebruikt wordt voor het aansturen van de elektronica in Nitro-rc-wagens) aan te sluiten op de ontvanger. Het stekkertje van de ESC pastte ik aan zodat ook niet van daar stroom zou komen.
De ontvanger krijgt nu enkel stroom van dat accu-hompje en dat is prima: geen probs meer.

.. but ... nu heb ik hier nog twee condensatoren liggen die vroeger dienst deden als condensator van een ESC. Deze ESC's hebben al een tijd de eeuwige RC-velden opgezocht, als slachtoffer van een verkeerd-aansluitmaneuver, van zware laterale crashes door bevriende mede RC-piloten ...
.. en nu vraag ik me af of ik die condensatoren niet zou kunnen gebruiken als accu op de ontvanger.
Immers, Spektrum heeft een condensator te koop met nét die precieze functie ... maar die is bij mijn local dealer niet te koop.
Ik weet dat er echter veeeeeele types condensatoren zijn, én ik heb zowat niets kaas gegeten van deze materie.

Bij dus een heeeeel relaas om te eindigen met de vraag: Kan ik één of beide van de volgende condensatoren gebruiken als spanningsregulerend orgaan, ter vervanging van de originele Spektrum-condensator:

de eerste:
M CE FM
+105°C
5600µF
10V

en de tweede:

[edit: blijkt na verwijdering van de stickers identiek te zijn aan de eerste]

thx

Gewoon proberen. 5600uF klinkt als een goede buffer, gewoon een oud servokabeltje aan solderen (probeer hem wel kort te houden) en plug hem erin.

Ik heb vroeger ook met een 1:12 met een oude regelaar wat dipjes gehad welke na het plaatsen van een 1000uF condensator weg was.

Je kan beter die aparte accu blijven gebruiken dat werkt echt veel beter en is veiliger.
Wanneer je toch die elco's gaat gebruiken dan moet je voorzieningen treffen om vonken te voorkomen bij het inschakelen. Het zijn behoorlijke waardes die, wanneer alles uit staat, feitelijk een keiharde kortsluiting vormen. Ze moeten namelijk in één klap op worden geladen wanneer je de voedingsspanning aansluit of de schakelaar aan zet. Hierdoor kunnen de contacten van de stekkertjes of de schakelaar, wanneer je die gebruikt, inbranden.
Daar komt nog bij dat ondanks de hoge waardes ze toch nog "te klein" zijn om echt effectief spanningsdippen op te vangen. Daarvoor is het stroomgebruik van vooral de digitale servo(s) gewoon te groot.
Hoe dat allemaal in elkaar zit is al vaker, heel uitgebreid, besproken. Als je dat wilt lezen zal je er even naar moeten zoeken op dit forum.

Dag allen,

"Leuk" om dit te lezen.

Een clubvriend had met zijn splinternieuwe Hitec Aurora 9 - 2.4Ghz en ontvanger ook dipjes bij het gebruik op een zwever. Er waren 4 SAVOX -servos..
Verschillende testen met kleine en grotere condensators bracht echter weinig of geen soelaas. Gelukkig was zijn ontvanger voorzien van 2 accu-aansluitingen : eentje specifiek voor stroomvoorziening voor ontvanger, de andere uitsluitend voor stroomvoorzieining van de servos. Sindsdien zijn er geen ontvangstproblemen meer.

Vreten die Savox dan zoveel? Wordt dit de standaard-configuratie van zodra een digitale servo in gebruik wordt genomen (2 aparte accus voor servos en ontvanger) ???

Olivier

10V 5600µF is prima. Die van Spectrum zelf is 10V 4700µF. De jouwe dus beter. Gewoon solderen aan een oude servo kabel. Enkel zorgen dat + en - goed is, anders ploft de condensator.

Ik heb vorige week nog eentje gesoldeerd. Ik zal morgen pics proberen maken met een mini how to. Als ik het vergeet mag je me gerust eraan herinneren met een pb.

Dag allen,

"Leuk" om dit te lezen.

Een clubvriend had met zijn splinternieuwe Hitec Aurora 9 - 2.4Ghz en ontvanger ook dipjes bij het gebruik op een zwever. Er waren 4 SAVOX -servos..
Verschillende testen met kleine en grotere condensators bracht echter weinig of geen soelaas. Gelukkig was zijn ontvanger voorzien van 2 accu-aansluitingen : eentje specifiek voor stroomvoorziening voor ontvanger, de andere uitsluitend voor stroomvoorzieining van de servos. Sindsdien zijn er geen ontvangstproblemen meer.

Vreten die Savox dan zoveel? Wordt dit de standaard-configuratie van zodra een digitale servo in gebruik wordt genomen (2 aparte accus voor servos en ontvanger) ???

Olivier
Tegen een ontoereikende voeding helpt zo'n condensator ook niet. Daarnaast moet het ook nog een zgn. low-esr type zijn, dus zomaar wat experimenteren zal weinig zoden aan de dijk zetten. Waarvoor zo'n condensator wél een functie heeft is het bufferen van naalddipjes, die bij het opstarten van een servomotortje ontstaan. Met name bij digitale servo's kunnen deze wel eens fors zijn. Zelf zie ik het nut van zo'n condensator eigenlijk alleen bij autorijden, waar het aantal servo's beperkt is en ook nog eens bij slechts enkele merken/typen ontvangers.
Zodra er meerdere servo's in het model aanwezig zijn moet je dit soort perikelen alleen maar zien op te lossen in de voeding zelf en niet gaan proberen of ondersteunende middelen helpen. Dus kijken of er betere ontvangeraccu's leverbaar zijn (met minder inwendige weerstand), dikkere accukabels gebruiken, enz. Als dit geen 100% oplossing levert kun je er uiteindelijk voor kiezen om de ontvanger apart te voeden. De Optima ontvangers, die bij de Hitec Aurora worden geleverd, hebben zo'n voorziening al aan boord en ook bijv. Emcotec systemen leveren deze mogelijkheid. Toch zou ik eerst bezien in hoeverre de voeding te verbeteren is, want je houdt nog steeds de kans over dat servo's elkaar gaan staan pesten.

Ook in andere disciplines heeft men dit soort perikelen, zoals de reactie van Olivier laat zien. In die gevallen kan men beter een aparte ontvangeraccu nemen en niet gaan proberen of een condensator helpt. Daarnaast vond ik het nuttig er op te wijzen welk type condensator het moet zijn en wat de werkelijke functie is. Er worden namelijk regelmatig meer eigenschappen aan zo'n condensator toebedacht dan deze werkelijk heeft.

In jouw geval zal de condensator van een snelheidsregelaar wel het juiste type zijn. Deze heeft daar een andere functie, maar is normaal gesproken van het zelfde low esr type. Toch is in principe ook voor autorijden het gebruik van een aparte ontvangeraccu betrouwbaarder, maar uiteraard minder handig dan een condensator, die in de meeste gevallen de problemen ook verhelpt.

en waar kan ik een condensator halen/kopen of uitsolderen?

iemand een idee?

Laatst bewerkt door een moderator:
Elke modelbouwwinkel moet deze kunnen leveren. Spektrum noemt het een Voltage protector, bestemd voor DSM ontvangers (Spektrum RC). Ook andere merken hebben ze in het programma.

Daarnaast kan uiteraard ook elke elektronicazaak ze leveren.

ok, ik heb ondertussen al eentje gevonden.
in de electronica winkel.identiek als de spektrum voltage protector.
10V 4700Uf
werkt perfect! en dat voor 2€

Elke modelbouwwinkel moet deze kunnen leveren. Spektrum noemt het een Voltage protector, bestemd voor DSM ontvangers (Spektrum RC). Ook andere merken hebben ze in het programma.

Daarnaast kan uiteraard ook elke elektronicazaak ze leveren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back