Gebruik PPM-out signaal van de trainer port

Discussie in 'Model elektronica' gestart door flyingdries, 14 jun 2020.

  1. flyingdries

    flyingdries

    Lid geworden:
    9 jun 2004
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hallo,

    Als arduino-projectje wil ik een stopwatch maken die signalen geeft gericht op de gewenste vluchtduur en werktijd van een zweefwedstrijd. Dat levert geen probleem op.

    Om het interessanter te maken heb ik bedacht het signaal van de trainer port af te tappen om de stopwatch (in ieder geval een paar functies) direct vanaf de zender te kunnen sturen, denk daarbij aan starten en evt uit laten spreken van gevlogen tijd of tijd-nog-te-gaan. Uitgebreidere functionaliteit dan de interne timers van de zender zelf bieden.

    Mijn zender is een Futaba T18MZ.
    Ik heb diverse trainer modes geprobeerd. Tot nog toe krijg ik wel een PPM-out signaal als de zender in student-mode is, nadeel daarbij is dat in student-mode de zender niet uitzendt en ik het vliegtuig niet kan sturen.

    De vraag waar ik nu mee zit:
    Hoe het PPM-out signaal van de trainer port aan te krijgen in teacher mode of een normale gebruiks-mode?

    Een andere oplossing zou zijn om een ontvangertje te verwerken in de stopwatch en daar het PPM-signaal van af te tappen. Nadeel van deze work-around is dat de timer niet meer multi-inzetbaar is. De ontvanger in de timer moet hetzelfde protocol gebruiken als die in het vliegtuig.

    Bij voorbaat dank,
    Andries.
     
  2. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Kan je niet gewoon een losse ontvanger mee binden met ppm uit? en er een standalone versie van maken? zo hoef je geen toeters en bellen aan je zender te hangen.

    In ieder geval zal er nooit PPM signaal uit de zender komen, als deze op teacher mode staat.

    Met een losse ontvanger die je mee bind heb je dat probleem getackled.
     
  3. flyingdries

    flyingdries

    Lid geworden:
    9 jun 2004
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hi Björn,

    Daar heb ik aan gedacht, zoals ook beschreven. Probleem daarbij is dat dit alleen werkt met een ontvanger met hetzelfde protocol als de ontvanger in het betreffende vliegtuig. Dat maakt het gebruik van de timer minder vrij bij wisseling van model.
    Het PWM-signaal van 1 of meer servo-uitgangen aftappen zou kunnen en dan afhankelijk van het gebruikte vliegtuig een andere ontvanger gebruiken. Ik heb er echter geen behoefte aan om een dubbele voorraad ontvangers aan te gaan leggen (en mss problemen met gebruik van dubbele T-FHSS of FASSTest ontvangers).

    Ik heb/had de hoop dat er een mogelijkheid is standaard een PPM-out te krijgen uit de trainer-port omdat Futaba aparte pins gebruikt voor PPM-in en PPM-out.

    Grt,
    Andries.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In F5B gebruiken we dit systeem al lang.
    Een controle ontvanger wordt gekoppeld aan de box en die registreert of, wanneer en hoe lang het gas open gaat.
    Ik moet ergens nog wel het schema hebben.

    GJ
     

Deel Deze Pagina