gecrashed....maar de reden?

Vorig jaar via dit forum een Extra 300s van Patty Wagstaff overgenomen (2m versie). Daar een DA50 in gepropt. Heb er sindsdien eigenlijk geen 10 keer mee gevlogen want er was eigenlijk altijd op het gebied van storing iets aan de hand. Daardoor geen vertrouwen in deze kist en hem meer laten staan dan mee genomen naar het veld.

Ik vloog hem op 35mhz met een SPCM ontvanger van Graupner zo ook een Graupner zender. Hiermee heeft hij een aantal malen goed zonder storing gevlogen maar de keer erna was het weer mis. Of rare tikken óf de motor ging er plots korttijdig vandoor enz.... Alles geprobeerd om storingen te vermijden met behulp van clubgenoten en tips die ik hier had opgevangen. Niets heeft geholpen totdat ik het zat was. Vorige week een 2,4 Spectrum DX-7 gehaald in de hoop van deze storingen af te zijn.

Eerst vanmiddag mijn Ultra Stick met ZG23 opnieuw (laten) invliegen en niets aan de hand, ging prima. Hierin zit een nieuwe 6 kanaals Spectrum ontvanger. So far so good, daarna was het de beurt aan de Extra met de bijgeleverde 7 kanaals Spectrum ontvanger. Ook die moest opnieuw ingevlogen worden omdat alle instellingen met de nieuwe zender natuurlijk weg waren. Ik ben daar (nog) niet goed in en liet dit dus doen door een zéér ervaren piloot. Let op, dat het bij hem mis ging neem ik hem niet kwalijk.....ik ben er 100% zeker van dat het niet aan hem lag! Hij doet niets anders dan met dit soort kisten te vliegen en is zeer ervaren.

Wat gebeurde er nu. Na alles gecontroleerd te hebben, range check gedaan met de extra de lucht in. Was nog al kritisch op het hoog/laag dus geland en dit bijgesteld. Een ander clublid meende gezien te hebben dat 1 van de hoogteroeren raar reageerde bij volgas op de grond. Weer alles gecontroleerd, diverse malen volgas gegeven (soms 10-15 sec. lang) en er leek niets aan de hand, althans dat hebben we niet kunnen constateren.
Weer de lucht in en op een meter of 6 plots kwam ie naar beneden, toestel door midden. Wat is hier nou gebeurd, de piloot buiten beschouwing latend!

Na er nu een middag over nagedacht te hebben begin ik steeds meer aan een ontsteking te denken die niet goed functioneerd (aan de motor is niets te merken, die loopt super!) en op de 1 of andere manier pulsen of iets dergelijks afgeeft die van invloed zijn op de ontvanger. Volgens mij zou dit met 2,4 ghz toch niet mogen?

Verder zou ik werkelijk niets meer kunnen verzinnen.....

Marc

Na er nu een middag over nagedacht te hebben begin ik steeds meer aan een ontsteking te denken die niet goed functioneerd (aan de motor is niets te merken, die loopt super!) en op de 1 of andere manier pulsen of iets dergelijks afgeeft die van invloed zijn op de ontvanger. Volgens mij zou dit met 2,4 ghz toch niet mogen?

Verder zou ik werkelijk niets meer kunnen verzinnen.....

Marc

Als de massa van een Elektronische ontsteking defekt is kan deze storen op 2,4 GHz .

Zelf al meegemaakt als de bougiedop geen kontakt maakt met de massa van de bougie er gewoon een storing op komt zodat er niet eens gevlogen kan worden , de motor springt er wel door aan .

Mvg Johan

???

He Marc,
Ik heb vorig jaar mijn Laser de grond in geboord terwijl ik ook met de Spectrum set vloog.
Nooit het idee gehad dat er ook maar iets van storing te vinden was in dit systeem.
Niet echt een oorzaak kunnen vinden, mogelijk dat een dip in de batt spanning de problemen veroorzaakt heeft.
Wat betreft de AR7000 hier heeft Spectrum een tijdje geleden een onderhouds bulletin van uitgegeven.
Bij een aantal ontvangers had/den de antennes los gelaten (bijna).
Nu zal 1 losse antenne geen probleem mogen geven tenzij je daardoor weer een piekspanning krijgt.
Dus mocht je deze nog niet gecheckt hebben bij deze.
Succes met zoeken, en hopelijk geen Spectrum probleem want ik ben erg tevreden over dit syteem.

Mvg Sas

2,4 ghz kan nog steeds storing hebben, alleen maskeert het systeem dit gewoon erg goed. De kans op storing wordt bij veel systemen wel kleiner omdat ze twee kanalen tegelijk gebruiken.
Maar de kleine pulsen heeft het geen of weinig last van, en frequentieproblemen kent dit systeem in principe niet

Misschien een val in het systeemvoltage?
Daardoor kan een ontvanger raar gaan doen, 2.4 ghz ontvangers hebben dan vaak een korte tijd nodig om opnieuw op te starten. Misschien is dit gebeurt, en is als laatste de fail safe stand geactiveert..

Of een kabelbreuk, of kleine kortsluiting..

SUcces met zoeken..

Johan, hier zou je wel eens een punt kunnen hebben. De ontsteking nog eens onder de loep genomen en de ommanteling van de kabel is niet helemaal okselfris meer, maar heeft verder op het functioneren van de motor geen invloed gehad. De accu's die ik gebruikte waren voor de ontvanger en voor de ontsteking nieuw, althans het zijn Eneloops die alles bij elkaar misschien 10 ladingen gehad hebben. blijft vreemd..... Marc
Als de massa van een Elektronische ontsteking defekt is kan deze storen op 2,4 GHz .

Zelf al meegemaakt als de bougiedop geen kontakt maakt met de massa van de bougie er gewoon een storing op komt zodat er niet eens gevlogen kan worden , de motor springt er wel door aan .

Mvg Johan

Kan je een foto plaatsen van de ommanteling ?

Mvg Johan

Ik zal proberen dat vanmiddag even te doen.

Trouwens de failsafe hadden we ook nog nagekeken en die was goed, alle servo's in de neutraalstand, dus dat zal het "waarschijnlijk" niet zijn geweest. Dan de eventuele spanningsdip, dat valt toch niet te controleren denk ik?
De ontvanger is spiksplinternieuw, na een tip van een clublid nog gecontroleerd of deze goed opstartte met eerst de satteliet en daarna de ontvanger en dat deed deze.

Laatst bewerkt:
Hoe vaak zullen we dit broodje aap nog voorbij zien komen. Beste mensen OOK DE 2,4GHz KAN GESTOORD WORDEN! Zoals al geschreven is zal de elektronica in de moderne ontvangers die storingen zo veel mogelijk buiten de deur houden maar dat wil niet zeggen dat ze niet ontstaan en geen effect hebben!
Elke ontvanger dus ook de 2,4GHz ontvangers kunnen door allerhande signalen van buitenaf verstoord worden. Wanneer een ontvanger geen bruikbare signalen binnen krijgt kan de elektronica die daarna komt ook niets doen. De computer in de ontvanger zal dan dus ook geen servo signalen door kunnen geven en de besturing doen niets meer!
DUS KOOP GEEN 2,4GHz APPARATUUR OM VAN DE STORINGEN AF TE ZIJN, dat zal je tegenvallen. Zoek de oorzaak van de storingen op en los die op. Het is nog altijd het beste dat je voorkomt dat er storingen ontstaan dan om die achteraf weg zien te krijgen. Om maar eens een cliché aan te halen "Voorkomen is beter dan genezen".

Dat 2,4 geen garantie is dat wist en weet ik, maar laten we eerlijk zijn, je gaat er toch enigszins van uit dat je er redelijkerwijs beter mee af bent.

Ik had dit in elk geval niet verwacht. Ik ga komend weekend die ontvanger en verdachte servo in een trainer inbouwen en testen, eens kijken wat die doen en dan is het iets minder erg als die naar beneden komt:mrgreen:.

Verder heb ik een nieuwe ontsteking besteld om daar in elk geval wat zekerheid in te bouwen.

Nu op zoek naar een nieuwe kist:)

Marc

gecrashed .....

Marnix,

geen knikpulsjes gehad door ergens metaal op metaal?

Vloog je met ontvanger en sateliet? check dan eens het snoertje van de sateliet. Komt voor dat dit niet helemaal jofel is, waardoor de binding in de ´knippermode´ gaat. Heb dit een paar keer vastgesteld op de grond. Wat er dan al vliegend gebeurt, weet ik niet, maar "´t is neit goud".

citaat: " De ontvanger is spiksplinternieuw, na een tip van een clublid nog gecontroleerd of deze goed opstartte met eerst de satteliet en daarna de ontvanger en dat deed deze".
Dit snap ik niet. Opstarten met sateliet? Rx + sateliet dienen samen gebind te worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Marnix,

geen knikpulsjes gehad door ergens metaal op metaal?

Vloog je met ontvanger en sateliet? check dan eens het snoertje van de sateliet. Komt voor dat dit niet helemaal jofel is, waardoor de binding in de ´knippermode´ gaat. Heb dit een paar keer vastgesteld op de grond. Wat er dan al vliegend gebeurt, weet ik niet, maar "´t is neit goud".

citaat: " De ontvanger is spiksplinternieuw, na een tip van een clublid nog gecontroleerd of deze goed opstartte met eerst de satteliet en daarna de ontvanger en dat deed deze".
Dit snap ik niet. Opstarten met sateliet? Rx + sateliet dienen samen gebind te worden.

Peter, wat ik bedoelde is dat men mij vertelde dat als ik de ontvanger aanzette eerst het lampje van de satteliet moet branden en daarna de ontvanger en dat deed hij. Verder had ik niets metaal op metaal, dat was al een eerdere voorzorg. Ook hadden we een range check gedaan met draaiende motor volgens de instructie en niets wees op wat komen zou....

Marc

Ondertussen de 7 kanaals Spectrum ontvanger in een andere kist geprobeerd inclusief zijn accu en daar mee is niets aan de hand. Die kan ik dus wel uitsluiten. Verder heb ik reeds een nieuwe ontsteking besteld voor de DA50.

Nu blijkt dat op het moment dat het mis ging een clublid toevallig foto's aan het maken was. Hierop is goed de hoogte roer uitslag te zien en daarna helaas het resultaat.

Let op het hoogteroer:
DSC_0141.JPG

Het resultaat:
DSC_0142.JPG

Hij kwam me nog eerst netjes vragen of hij ze wel mocht publiceren:D.

Tom mocht je dit lezen.......bedankt voor de pijnlijke herinnering:mrgreen:

Marc

Een clublid heeft gezien dat je hoogteroer vreemd deed zei je, op 2,4 gaan je servo`s niet zomaar staan klapperen. Dus lijkt het mij duidelijk dat er iets met die servo, of aansturing aan de hand is.

Een clublid heeft gezien dat je hoogteroer vreemd deed zei je, op 2,4 gaan je servo`s niet zomaar staan klapperen. Dus lijkt het mij duidelijk dat er iets met die servo, of aansturing aan de hand is.

Klopt Rhelie, maar daarna meerdere met volgas diezelfde servo reactie proberen op te roepen maar die zelfde reactie deed zich niet meer voor. Servo reageerde verder normaal. Nu schiet me wel te binnen dat ik 1 servo voor het hoogte roer omgesoldeerd heb om andersom te werken......hmmmm....die maar eens gaan na kijken.

Langzaam komen we er wel;)

had je het goede model ingesteld?????
ik had dat een keer niet en als ik omhaag trok ging die met de neus naar onder had het gelukkig snel door:D

Ik heb het zelfde mee gemaakt, tot twee keer toe. Bij mij lag het aan een storing van een servo.
Op de grond deed de bewuste servo vreemd, na een week testen geen vreemde bewegingen meer geconstanteerd.
Vervolgens diverse vluchten gemaakt om dan ineens zonder waarschuwing de grond in te boren.
De bewuste servo vervangen, en ik vlieg weeral anderhalf jaar zonder problemen!

Mvg Pascal.

Back