Gee Bee R1 1/5 scale scratch bouw

Begonnen met het bouwen van een Gee Bee na een tijdje getwijfeld te hebben! En nog nooit een rond toestel gemaakt, dus weer is wat anders!

Tekening van Ebay gehaald voor 5 dollar, deze op a4afgedrukt en een paar rolletjes plakband er tegenaan!
20120702150356.jpg

spantjes uit papier gesneden, kloteklus met al die inhammetjes
20120703131331.jpg

De meeste delen op de motorkap na uitgezaagd en gesneden:
20120703171015.jpg

En toen kon het bouwen beginnen! Lang moeten puzzelen hoe en hoe groot precies de 'doos' in het toestel te maken. Helaas stond dit niet op de tekening beschreven. Maar na wat denken de 2 zijkanten gemaakt van 3mm balsa:
20120704134911.jpg

Na dit alles te hebben laten drogen kon de bovenkant erop! Alles valt mooi in mekaar. Voor de zekerheid nog wat multiplex spantjes gemaakt en deze aan de balsa gelamineerd voor de stevigheid.
20120705115857.jpg

Het zelfde gedaan met de onder en zijkanten. Geeft gelijk al een idee wat een dik ding het eigenlijk word :)
20120705150647.jpg

Na weer een droogsessie begonnen met de latjes in de staart, en het zijn er een hoop! 46 om precies te zijn!
20120705173608.jpg

20120705193555.jpg

Omdat het roer een verlengde is van de romp, en daarom ook 'dik', moest er een ronding komen aan de staart zodat het roer daar straks mooi in kan ronddraaien en mooi aansluit. Daarom het volgende gedaan. (later bleek dit toch niet goed uit tekomen en alles weer afgezaagd..)
20120705204331.jpg

Was lekker op dreef, dus ook alvast een deel bekleding van de romp gedaan waar ik toch niet meer bij hoef!
20120705215412.jpg

Post zometeen het vervolg~!

En het vervolg,

Leek me verstandig nu de roeren te maken gezien ik nu nog overal makkelijk bij kan. Wat ik ook wil maken, is dat de stuurkabels e.d. niet zichtbaar zijn, Alles inwendig dus. Gelukkig is de romp gigantisch, en de roeren ook, dus goed te doen!

Het roer gemaakt, met daarbij alle ribben die ik daar voor moest maken. Wederom stond dit niet op de tekening, dus beetje passen meten en een heleboel rekenen maar daar is hij dan!
20120709151223.jpg

omdat het roer niet direct aan de rom gemaakt kan worden moest daarvoor een soort van scharnier op een stokje gemaakt voor worden. Heb het simpel gehouden met een asje van plastic buis (van bowden kabel) om het licht te houden.
20120709151206.jpg

20120709151337.jpg

Werkt prima!

20120709160504.jpg

Ook wil ik dat het roer nog afneem baar is zodat als er iets kapot gaat, of los zit, ik nog wel gewoon bij de heveltjes van de besturing kan. Daarom dit bedacht. De stuur 'stokjes' schuiven hier perfect in, en klemmen mooi aan het einde. Moet flink mn best doen om dit er uit te krijgen dus denk dat ik ze niet hoef te borgen. Iemand ideeën hoe ik dit eventueel zou kunnen doen?
20120709214118c.jpg

Ook begonnen aan de elevator:
20120709212337.jpg

20120709162910.jpg

Ook deze wordt van binnen bestuurd, op deze foto goed te zien:
20120709214304.jpg

Op deze foto van binnen is goed te zien waar de stuurheveltjes zitten. Zie je dus niks maar van als deze bespannen is :D
20120709213931.jpg

En zo staat hij er nu bij!
20120709214011.jpg

Zit nog een beetje met de motorkap, deze is vrij groot, en moet wel stevig, Kan hem maken van balsa en multiplex, en dan met glasdoek bewerken. Maar wordt dat niet erg zwaar?? Iemand andere ideeen hoe dit te doen?

Ziet er uit als een goed idee met schuim! Expoyhars plakt niet op bruin verpakkingstape? Dan wordt het inderdaad een makkie met epoxy en glasmat. Hoeveel gram mat heb jij gebruikt Cor?

@ Kay,

Het staat in het verslag , als ik me goed herinnerd 25 grams en 2 tot 3 lagen.
Het hecht idd niet op bruin verpakkingstape, nu had ik het toch ook wat ingesmeerd met wax. Het was alleen redelijk wat werk om het schuim eruit te bikken/smelten/breken. Maar met het resultaat was ik erg blij.

Cor

Je kon het natuurlijk origineel bouwen.
Tenminste als je graag een buizen frame met alu bekleding er op nahoud.

[URL="
Benjamin Gee Bee R2 in Germany - YouTube[/URL]

Bekijk het filmpje maar over de ganse lengte, het is uw tijd wel even waard.

Ps. in het papier hoef je niet de uitsparingen voor de liggers mee uit te knippen, die zaag je gewoon mee uit als het papier gekleeft is.

Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi johan,
Had inderdaad gekund, maar toch liever een houten frame, laat zich toch iets makkelijker bewerken ;) de epoxy en grasmat inmiddels besteld. heb ook 80g genomen, mischien kan het dan met 1 laag? We gaan het meemaken. Als schuim wil ik gewone piepschuimen isolatieplaten gebruiken. Maar als er wat anders verfijnders is (piepschuim brokkelt nogal snel) dan ga ik daar uiteraard voor! zal foto's posten als ioc ermee begonnen ben :)

Heb nog ff mijn topic gelezen, ik heb 160 gr/m2 , heb 2 lagen gebruikt en op de plekken waar et extra stevig moest zijn nog een laagje.

De isolatieplaten zijn niet dat witte schuim wat brokkelt , maar een geel schuim, veel harder , maar toch gemakkelijk te snijden en schuren.

succes,
Cor

PU-schuim in plaatvorm (kan tegen polyester), alternatief is styropor/dur (kan dan weer niet tegen polyesters). Deze zijn te verkrijgen bij de bouwmarkt.

Een handigheid bij het verwijderen van het schuim bij de verloren mal methode, gebruik aceton om het overtollige schuim weg te vreten zonder dat je moet hakken, breken of wrikken.

Epoxy moet uiteraard compleet en volledig uitgehard zijn voor je met aceton begint! Bescherm ook jezelf bij deze manier, acetondampen in combinatie met wegterend schuim zijn niet gezond uiteraard maar dat lijkt me wiedes.

Stevo

Mooi, hoor! Jaloers... Welke plans heb je gekocht (linkje)? Heb je al vliegervaringen van anderen ervan gelezen?

Je kan de kap ook gewoon van balsa maken en van een dun laagje glas voorzien. Ik heb er al meerdere gemaakt uit 3mm balsa spanten, 1mm balsa beplanking. Voor een eenvoudige ronde vorm als deze is dat goed te doen.

Succes, en veel plaatjes posten, hè?

Hugo

@ cor, helemaal gelezen jah! Ga het precies op jou manier doen! Heb 5 m2 80g keper glasmat besteld, denk dat ik wel een laagje of 4 nodig heb om het stijf genoeg te krijgen. Net even gemeten, en de kap moet net in de oven passen ;) Zo niet, is er vast wel iemand met een grotere oven (Chemie gestudeerd, staat nog wel een droogoven of 2 op mn oude school :)) dus dat gaat helemaal goed komen!

Heb jij hem met schuim en al in de oven gezet? Als in; kan dat schuim tegen hoge temperaturen?

@ hugoW Een heleboel filmpjes ervan gezien, dat gaat nog wat worden als deze de lucht in gaat, en dan vooral het landen ;) Probeer hem wel zo licht mogelijk te houden waardoor hij wat meer zal zweven, dus minder snelle landingen (hoop ik)

de tekening: linkje mocht je hem willen heb hem ook op pdf formaat voor je!

Mocht ik falen in het maken van een kap van epoxy dan maak ik m alsnog van balsa en dunne glasmat, maar dit nog nooit gedaan, weer is wat anders :)

Zometeen weer wat plaatjes :D

@ cor, helemaal gelezen jah! Ga het precies op jou manier doen! Heb 5 m2 80g keper glasmat besteld, denk dat ik wel een laagje of 4 nodig heb om het stijf genoeg te krijgen. Net even gemeten, en de kap moet net in de oven passen ;) Zo niet, is er vast wel iemand met een grotere oven (Chemie gestudeerd, staat nog wel een droogoven of 2 op mn oude school :)) dus dat gaat helemaal goed komen!

Heb jij hem met schuim en al in de oven gezet? Als in; kan dat schuim tegen hoge temperaturen?

@ hugoW Een heleboel filmpjes ervan gezien, dat gaat nog wat worden als deze de lucht in gaat, en dan vooral het landen ;) Probeer hem wel zo licht mogelijk te houden waardoor hij wat meer zal zweven, dus minder snelle landingen (hoop ik)

de tekening: linkje mocht je hem willen heb hem ook op pdf formaat voor je!

Mocht ik falen in het maken van een kap van epoxy dan maak ik m alsnog van balsa en dunne glasmat, maar dit nog nooit gedaan, weer is wat anders :)

Zometeen weer wat plaatjes :D

En meer plaatjes!

Begonnen met de beplating van de staart, met een heleboel onmogelijke vormen.

Eerst maar is de achterlijst voor het roer:
20120710191420.jpg

past net:
20120710191223.jpg

20120710191207.jpg

En de rest van de beplaking! Wat een gedoe zeg, lastigste bochten met beplanking tot nu toe.. Maar uiteindelijk er nog best redelijk uitgekomen, moet de boel toch nog plamuren ;)

eerste kant:
20120710202619.jpg

En de andere kant, met alles ruw opgeschuurd. De vorm zit er wel perfect in!
20120711123438.jpg

De roeren moeten natuurlijk ook bestuurbaar zijn, en was toch wel benieuwd of alle inwendige stuurheveltjes goed werken, dus de servo's voor hoogte en roer ingebouwd met daarbij de stuurkabels.

Er voor gekozen de servo's op hun kop te monteren waar de vleugel later afneembaar is, en zo veel mogelijk naar voren voor het gewicht. Zo kan ik er later nog makkelijk bij, en er is toch ruimte zat!

de stuurkabel voor de elevator met de daarbij behorende verstevigingen (slechte foto, maar kreeg het helaas niet beter van binnen uit de romp):
20120711133653.jpg

En de stuurkabel voor het roer en de servo's op hun plek. Dit als test, moet nog een stevig bakje voor gemaakt worden:
20120711145805.jpg

En de stuurheveltjes gezien door het roer:
20120711145901.jpg

Testje gedaan of alles goed beweegt en zo, het roer loopt nog wat stroef, Daar moet ik dus nog wat aan doen. Ook is de uitslag van het roer nu wel heel groot, maar puur ter illustratie voor het volgende filmpje:

Aan het einde van het filmpje is het borg pinnetje voor het roer mooi te zien!

Ik ben er tot nu toe tevreden mee :) Iemand enig idee hoe groot de elevator uitslagen moeten zijn?? Zal dit nu genoeg zijn?

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Kay : heb idd de volledige mal met epoxy en glasmat in de oven gezet :-) , het paste net. temperatuur zo rond de 60 graden.
Het viel mij reuze mee om de kap te maken , eigenlijk een fluitje van een cent. (was voor mij ook de eerste keer)

succes,
Cor

Mooi, hoor! De roeruitslagen zullen wel klein moeten zijn, 't is geen 3D-er. Wat bouw je trouwens snel, heb je vakantie??

Dank je wel voor de mail, is veilig opgeslagen voor later. Als ik groot ben, of zo.

Hugo

Had ik maar vakantie! Ben nu al een jaar aan het revalideren van een 2 herseninfarcten en nog een trombosebeen.. overschot vrije tijd dus ;) Gelukkig gaat het de goede kant op, dus binnenkort weer gewoon werken, en niet meer hele middagen vliegtuigen in mekaar lijmen!

Ben van plan morgen de rest van de romp te bekleden, dus binnenkort meer foto's!

weer wat kleine dingetjes kunnen doen. Nog wat beplanking, ook wat verstevigingen binnenin, niet echt foto van te maken. Ook alles maar is de naden in de plamuur gezet.

20120717164712.jpg

het is allemaal wel heel hoekig zo, dus ga denk ik nog een laagje beplanken en alles rond schuren. maar dat is een latere zaak!

Ook tussendoor bezig met een (echt) projectje, ga met een vriendin 2 kleine bootjes maken. Heb voor te test (met name de krommingen van de zijplaten) een 1/10 schaal bootje gemaakt. En gelijk wat probleempuntjes gevonden voor het echte werk. Toch handig dat modelbouw!

20120717152919.jpg

20120717152120.jpg

20120717152058.jpg

20120717155115.jpg

kunnen dus binnenkort als het weer meezit aan het echte werk beginnen :)

binnenkort meer over de gee bee!

Back