Geen Concorde

eric_laermans

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Aanvankelijk wilde ik een Concorde bouwen, maar uiteindelijk ben ik gewoon begonnen met één 6mm depron-plaat, een lineaal en een scherp Stanley-mes.

Afmetingen: 70cm breed en 45cm lang (zonder staart).

Over de breedte is een 5mm carbon-buis geplaatst en zoals op het plaatje zichtbaar, is bij verlijming van onder- en bovenplaat flink wat carbon-roving geplaatst. Het profiel is volledig symmetrisch en simpelweg afgeschuind 1cm van de kant.

Setup

Aanvankelijk een 1400kV 29gr Outrunner op 3s. Echter, de O-ringen waren op, dus toch maar een 1400kV 49gr outrunner die ik nog had liggen, 18A ESC, 7x4 APC E-prop op 3s 1800mAh.

Vliegprestaties

CG bleek goed gegokt, dus weinig trimmen. Prop-keuze is niet echt ideaal, mag iets kleiner en pittiger voor dit model (6x5 bijvoorbeeld). Vliegt waanzinnig goed en strak en kan zowel langzaam als snel gevlogen worden.

full

Gisteren tijdens een rustige landing kwam de motormount los. Dat moet anders...

Laatst bewerkt door een moderator:
De Conconrde ontwikkelaars draaien zich om in hun graf (of leven die nog? :$) :)

ehm dus! Ik vind et zeker een leuk vliegtuigje geworden! Ik kan je wel een keer laten zien hoe ik tegenwoordig de mount doe.. (die gaan niet meer kapot)

Vliegt ook geweldig, maar anders als de vorige delta. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de 'swep' die ik dit keer heb meegegeven aan de vleugels. Ben benieuwd... :-).

Nou mooi! Leuk vliegtuigje voor op vakantie dus :)

In het kort: ik lijm 2 BBQ-sticks in mijn mounts, en dat geheel lijm ik dan weer in de romp.. Daarmee kan het veel meer hebben:

2013-07-10%2007.jpg

ik lijm 2 BBQ-sticks in mijn mounts, en dat geheel lijm ik dan weer in de romp..
BBQ-sticks, satehprikkers, maakt niet uit, maar exact zo doe ik dat ook :-)
Je verdeelt dan de krachten óók over het achterliggende materiaal.
Lijmen met een beetje epoxy en muurvast.

BBQ-sticks zijn Veeeel beter dan satehprikkers! :O
ehm duss.. dat maakt inderdaad niet veel uit ;)

Hoe dan ook: het 'smeert' de krachten wat meer uit over de voorkant.. De sticks kun je uiteraard langer maken..

Mijn motormount die bestaat tegenwoordig uit vier inslagmoeren en daartussen 6mm depron en aan bijde kanten glastape. Zit super en kost heel wat minder breekwerk als hij kapot gaat omdat je er zo een nieuwe aan taped! Voor 28mm motoren gebruik ik een 35x35 stukkie waar je in 10 seconden 5 van hebt ;-)

@Eric: weet je je nog de RCpowers flex-mount te herinneren trouwens? Voor licht gemotoriseerde vliegtuigen, zou dat eigelijk ideaal moeten zijn..

Ik heb dat zelf echter nog niet geprobeerd..

In dit filmpje is zo hier-en-daar de mount redelijk goed te zien:
Sukhoi Crash Test - Video Dailymotion

RCPowers flex-mount heeft zeker m'n gedachten gekruist. Heb 't vandaag nog even geprobeerd met nieuwe motor-as, 7x4 prop en dit keer brake geactiveerd.

Ik kom jullie ook overal tegen jongens ;)

Multiplex heeft jaren een Concorde in het assortiment gehad, bij Hangar heeft er jaren eentje op de plank gelegen, is voor een habbekrats weggegaan (helaas niet naar mij), aandrijving 2xsp400. Lijkt me geweldig zo eentje te vinden maar die zullen wel gekoesterd worden.

Deze vliegt inderdaad leuk en het probleem met losrakende motormounts heb ik ook regelmatig, dat krijg je als je zo licht mogelijk wil..

full

Het voorlopige eindresultaat... Met de 7x4 prop was het lastig wegvliegen (onrustig op 'roll'), daarom vandaag een 6x5.5E APC geprobeerd en dat gaat prima. Wel met de nodige head-wind, dus dat zal ook zeker mee hebben geholpen.

Heeft wat prop-asjes en propellers gekost om de juiste CG en prop te vinden. Heb dan wel weer het geluk dat iemand me wegwijs heeft gemaakt hoe motor-asjes te vervangen :-).

Hahaha :D Ja.. dat scheelt dan wel ja.. Maar de landingen lukken nu beter? (zonder schade aan de prop c.q. motor-as)

Intussen met 6x5.5 propje (kleiner = minder snel schade), goed CG en 'brake-on' gaan zowel starts als landing perfect. Vlak voor landing kijk ik naar stand propeller en corrigeer met 'throttle' indien nodig.

Gisteren heel wat vluchtjes gemaakt. Geen snelheidsmonster, maar dat is voorlopig niet het doel... moet enigszins gelijke tred houden met mijn vliegkwaliteiten ;-).

Haha :D Het vliegen gaat je inmiddels prima af ;) Al vlieg je nog wel wat 'behoudend' (?)

En yep.. motor-rem erop.. en kijken hoe de prop staat werkt voor mij ook wel goed inderdaad..

Back