Eers maar even voorstellen: ik ben een beginnende hobbyist die aan het leren is om een Bix3 heel te houden ;-).
In een onbewaakt moment heb ik bij HK de 1380 mm Catalina gekocht voor 7 tientjes. Misschien is het wel aardig om hier verslag te doen van mijn doen en laten met dit toestel. Het gaat om deze:
Je koopt het als een compleet pakket: alleen de RX en de Lipo ontbreken.
Bij het uitpakken vielen drie dingen op: het was prima verpakt allemaal, alles onbeschadigd in de doos, de foam die gebruikt is, is erg kwetsbaar, veel brozer dan het EPO van mijn Bix3, en het kleurenschema is niet heel fraai om het zo te zeggen.
Omdat ik zelf in 2013 een vlucht heb mogen maken in de PH-PBY (de Catalina die op Lelystad is gestationneerd) leek het mij wel toepasselijk om die als voorbeeld te nemen. Verder heb ik me met name op het Engelstalige rcforum geïnformeerd over dit toestel. En ik heb een kennis die veel van de materie weet, maar die helaas aan de andere kant van het land woont (Marco: bedankt tot zo ver!).
Ik wilde de volgende aanpassingen maken (behalve de andere kleurstelling):
- differential thrust omdat ik gelezen heb dat het waterroer vrijwel nutteloos is, zeker bij een beetje wind;
- driebladspropellers, het is geen echt schaalmodel maar die tweeblads exemplaren vind ik niet fraai bij dit toestel;
- counterrotating props, om torque-effecten tegen te gaan.
- versteviging op cruciale plaatsen vanwege het kwetsbare materiaal;
- en wat kleinere zaken waarvan ik had gelezen dat het problemen kunnen geven.
Differential thrust was een heel uitgezoek, ik heb een el cheapo 6-kanaals zender (HK-T6A V2) waar maar 1 setup tegelijk op kan worden geprogrammeerd. Maar uiteindelijk is het gelukt en kan ik de DT zelfs in- en uitschakelen (in de lucht lijkt het me minder handig).
Het is niet simpel om een tweeblads prop te vervangen door een juist drieblads exemplaar. Maar lang leve internet: op het genoemde rcforum las ik de ervaring van iemand die de props had vervangen door 7 x 4,5 exemplaren. Die heb ik dus gekocht, in de counter-rotating uitvoering.
Counterrotating bleek eenvoudiger dan gedacht: als de motoren een gelijke draairichting hebben, hoeven alleen twee draadjes van ESC naar motor te worden omgewisseld.
De bodem verstevigen was een lastiger kwestie: glasvezel en epoxy. Daar had ik nog niet eerder mee gewerkt. Enfin, ik kon de romp ondersteboven zetten en heb met hulp van mijn zoon en enkele instructiefilmpjes op YT twee lagen glasvezel en epoxy op onderkant van de romp van het toestel aangebracht. Het was epoxy die een minuut of 20 verwerkbaar was maar, bij kamertemperatuur, wel een dag nodig heeft om uit te harden. Wat ik geleerd heb: een dunne laag epoxy erop smeren. Nu was het wat te dik, wat lekstrepen etc. tot gevolg had. Bovendien had zich hier en daar een wat dikkere laag langs de rand gevormd, met druppels en dergelijke. Daar doorheen stak het vezelmatje. Kortom, dat is allemaal niet even netjes geworden. Het is ook een leerproces ;-)
Datzelfde heb ik gedaan bij de grote vleugelsteun in het midden: dat schijnt ook een zwakke plek te zijn. Hier ging het al wat netter allemaal.
Het verfwerk: eerst gekeken of het met een spuitbus gedaan zou kunnen worden. Dat bleek niet het geval te zijn. Dus met de kwast eerst grondverf en daarna aluminiumkleurige verf toegepast. Daarna nog een aantal zwarte accenten, zoals de vleugelranden. Dat had ook wat voeten in de aarde: het model is niet overal mooi glad, dus afplakken van rechte stukken werkt niet 100% goed. Ik had geen trek om het hele ding te plamuren.
Voor de ruiten (origineel: aluverf op blauw foam, zie boven) heb ik spiegelfolie gebruikt. Zelfklevend met voor de zekerheid een drupje secondenlijm. Mijn vingers kan ik sinds kort weer gebruiken ;-)
Voor de juiste decals heb ik Sunny Pet sticker gebruikt: een transparante film die je met de inktjetprinter kunt bedrukken. Niet in wit uiteraard: printers printen niet in wit. Die delen heb ik met verf wit gemaakt.
Ik ben nog niet klaar: het wachten is op prop adapters van HK omdat ik de spinners die bij het toestel worden geleverd echt vreselijk vind. Omdat de motor asjes voor het mooie waarschijnlijk te lang zijn, wacht ik met inkorten tot ik de adapters heb. En het toestel wordt opgebouwd, te beginnen bij de motoren, dus dat is nog even wachten.
Een paar fotootjes van goed en minder goed gelukte onderdelen:
De romp met de nieuwe decals:
De motorgondels met propellers (de tips zijn met nagellak geel gemaakt), de props zijn nog niet gebalanceerd:
Een motorsteun: mijn foutje: het balkje heb ik te ver naar achteren geplaatst. Er moet nog een motorgondel overheen, daar moest dus een stukje uit gesneden worden:
Staartdelen en een drijver:
Onderkant van een vleugel, die ik eigenlijk had moeten schuren om de puntjes weg te werken:
Onderkant van de romp, met het wat ongelijkmatig verdeelde epoxy etc.:
Alles losjes in (op) elkaar gezet, om een idee te krijgen;
Voorlopig vind ik het superleuk om te doen en uit te dokteren. Wordt vervolgd.
In een onbewaakt moment heb ik bij HK de 1380 mm Catalina gekocht voor 7 tientjes. Misschien is het wel aardig om hier verslag te doen van mijn doen en laten met dit toestel. Het gaat om deze:

Je koopt het als een compleet pakket: alleen de RX en de Lipo ontbreken.
Bij het uitpakken vielen drie dingen op: het was prima verpakt allemaal, alles onbeschadigd in de doos, de foam die gebruikt is, is erg kwetsbaar, veel brozer dan het EPO van mijn Bix3, en het kleurenschema is niet heel fraai om het zo te zeggen.
Omdat ik zelf in 2013 een vlucht heb mogen maken in de PH-PBY (de Catalina die op Lelystad is gestationneerd) leek het mij wel toepasselijk om die als voorbeeld te nemen. Verder heb ik me met name op het Engelstalige rcforum geïnformeerd over dit toestel. En ik heb een kennis die veel van de materie weet, maar die helaas aan de andere kant van het land woont (Marco: bedankt tot zo ver!).
Ik wilde de volgende aanpassingen maken (behalve de andere kleurstelling):
- differential thrust omdat ik gelezen heb dat het waterroer vrijwel nutteloos is, zeker bij een beetje wind;
- driebladspropellers, het is geen echt schaalmodel maar die tweeblads exemplaren vind ik niet fraai bij dit toestel;
- counterrotating props, om torque-effecten tegen te gaan.
- versteviging op cruciale plaatsen vanwege het kwetsbare materiaal;
- en wat kleinere zaken waarvan ik had gelezen dat het problemen kunnen geven.
Differential thrust was een heel uitgezoek, ik heb een el cheapo 6-kanaals zender (HK-T6A V2) waar maar 1 setup tegelijk op kan worden geprogrammeerd. Maar uiteindelijk is het gelukt en kan ik de DT zelfs in- en uitschakelen (in de lucht lijkt het me minder handig).
Het is niet simpel om een tweeblads prop te vervangen door een juist drieblads exemplaar. Maar lang leve internet: op het genoemde rcforum las ik de ervaring van iemand die de props had vervangen door 7 x 4,5 exemplaren. Die heb ik dus gekocht, in de counter-rotating uitvoering.
Counterrotating bleek eenvoudiger dan gedacht: als de motoren een gelijke draairichting hebben, hoeven alleen twee draadjes van ESC naar motor te worden omgewisseld.
De bodem verstevigen was een lastiger kwestie: glasvezel en epoxy. Daar had ik nog niet eerder mee gewerkt. Enfin, ik kon de romp ondersteboven zetten en heb met hulp van mijn zoon en enkele instructiefilmpjes op YT twee lagen glasvezel en epoxy op onderkant van de romp van het toestel aangebracht. Het was epoxy die een minuut of 20 verwerkbaar was maar, bij kamertemperatuur, wel een dag nodig heeft om uit te harden. Wat ik geleerd heb: een dunne laag epoxy erop smeren. Nu was het wat te dik, wat lekstrepen etc. tot gevolg had. Bovendien had zich hier en daar een wat dikkere laag langs de rand gevormd, met druppels en dergelijke. Daar doorheen stak het vezelmatje. Kortom, dat is allemaal niet even netjes geworden. Het is ook een leerproces ;-)
Datzelfde heb ik gedaan bij de grote vleugelsteun in het midden: dat schijnt ook een zwakke plek te zijn. Hier ging het al wat netter allemaal.
Het verfwerk: eerst gekeken of het met een spuitbus gedaan zou kunnen worden. Dat bleek niet het geval te zijn. Dus met de kwast eerst grondverf en daarna aluminiumkleurige verf toegepast. Daarna nog een aantal zwarte accenten, zoals de vleugelranden. Dat had ook wat voeten in de aarde: het model is niet overal mooi glad, dus afplakken van rechte stukken werkt niet 100% goed. Ik had geen trek om het hele ding te plamuren.
Voor de ruiten (origineel: aluverf op blauw foam, zie boven) heb ik spiegelfolie gebruikt. Zelfklevend met voor de zekerheid een drupje secondenlijm. Mijn vingers kan ik sinds kort weer gebruiken ;-)
Voor de juiste decals heb ik Sunny Pet sticker gebruikt: een transparante film die je met de inktjetprinter kunt bedrukken. Niet in wit uiteraard: printers printen niet in wit. Die delen heb ik met verf wit gemaakt.
Ik ben nog niet klaar: het wachten is op prop adapters van HK omdat ik de spinners die bij het toestel worden geleverd echt vreselijk vind. Omdat de motor asjes voor het mooie waarschijnlijk te lang zijn, wacht ik met inkorten tot ik de adapters heb. En het toestel wordt opgebouwd, te beginnen bij de motoren, dus dat is nog even wachten.
Een paar fotootjes van goed en minder goed gelukte onderdelen:
De romp met de nieuwe decals:

De motorgondels met propellers (de tips zijn met nagellak geel gemaakt), de props zijn nog niet gebalanceerd:

Een motorsteun: mijn foutje: het balkje heb ik te ver naar achteren geplaatst. Er moet nog een motorgondel overheen, daar moest dus een stukje uit gesneden worden:

Staartdelen en een drijver:

Onderkant van een vleugel, die ik eigenlijk had moeten schuren om de puntjes weg te werken:

Onderkant van de romp, met het wat ongelijkmatig verdeelde epoxy etc.:

Alles losjes in (op) elkaar gezet, om een idee te krijgen;

Voorlopig vind ik het superleuk om te doen en uit te dokteren. Wordt vervolgd.