Geen VV meer op de heide?

Bruno van Hoek

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Mave zei:
De ELC uit Ede heeft een soort gelijk probleem.
Haar leden vliegen voornamelijk op de Ginkelse heide waarvan defensie eigenaar is, maar wat er door de lucht gaat bepaalt de gemeente.
En deze heeft sinds kort dan ook besloten dat er niet meer met vrije vlucht gevlogen mag worden.

Dat is natuurlijk te gek voor woorden, want een VV-model kan eigenlijk geen schade toebrengen terwijl dat bij een RC-model meestal wel het geval is...


Daarbij komt dat voor VV een open terrein van 1 bij 1 kilometer toch een vereiste is.
Bij de heide horen wandelaars, schapen en VV-modelvliegtuigen.
Ongetwijfeld kan men bij navraag niet aantonen wat in de voorbije 50-60 jaar de door VV-vliegers veroorzaakte problemen zijn geweest.
Ik mag aannnemen, dat de KNVvL zich hieral in heeft gemengd om dit volslagen absurde besluit te doen terugdraaien... :evil: :evil: :evil:
 
Kom op mensen, dit is echt erg als het waar is.... :evil: :evil: :evil:

Wat waren de argumenten van de gemeente? En wat heeft de club hier tegen ingebracht?
 
Bruno van Hoek zei:
Dat is natuurlijk te gek voor woorden, want een VV-model kan eigenlijk geen schade toebrengen terwijl dat bij een RC-model meestal wel het geval is...

Zo kan je dat niet algemeen stellen.
Hangt zoals je weet af van snelheid en massa van het vliegtuig. Bovendien kan je met RC bepalen waar je vliegt.

Voorzichtig met dit soort vergelijkingen in de eigen tak van sport.
"schade" en "rc-model" moet je niet in 1 zin gebruiken.

Maak een vergelijking met voetballers op de hei.
 
Harold zei:
Bruno van Hoek zei:
Dat is natuurlijk te gek voor woorden, want een VV-model kan eigenlijk geen schade toebrengen terwijl dat bij een RC-model meestal wel het geval is...

Harold zei:
Zo kan je dat niet algemeen stellen.
Dat klopt, er had bij moeten staan: 'als er iets fout gaat'
Harold zei:
Hangt zoals je weet af van snelheid en massa van het vliegtuig.
Dat is precies de reden, dat een vv-model eigenlijk geen schade kan toebrengen.
Harold zei:
Bovendien kan je met RC bepalen waar je vliegt.
Als er iets fout gaat komt dat meestal doordat dit juist NIET meer lukt....
Harold zei:
Voorzichtig met dit soort vergelijkingen in de eigen tak van sport. "schade" en "rc-model" moet je niet in 1 zin gebruiken.
Da's waar,"modelvliegen" en "verboden' horen ook niet bij elkaar
Harold zei:
Maak een vergelijking met voetballers op de hei.
De gemiddelde nederlander maakt meer kapot dan je lief is.... Te beginnen bij VV-modelvliegen?
 
@ Bruno

Ik zat hier als Belg lekker jaloers te wezen op de mogelijkheden die bij jullie, Nederlanders, kunnen op gebied van modelvliegtuigen maar het gaat blijkbaar ook de verkeerde kant uit. Dit slaat echt nergens meer op.

Misschien wordt het tijd om op het forum een extra rubriek te voorzien inzake milieu/ruimtelijke ordening. Kwestie van gedachten te kunnen wisselen. Met motorvliegtuigen kan je nog gezannik verwachten maar met vrijvlucht, hallo?
 
Stevo, even off-topic, maar bij jullie gaat er ook het nodige verloren. Ik hoorde vanavond tijdens de training van mijn shorttrack-club (SV-Utrecht) dat het Boudewijnpark is verkocht aan een Japanse evenementenpark-gigant. Het eerste wat er wordt gedaan is het slopen van de ijshal. Kunnen mijn collega's van de BSC (snelschaatsers) ook wel ophouden (Gent is niet direct om de hoek)....

Maar je opmerking is een goede, want met het teloor gaan van onze landelijke koepelorganisatie zijn we als individuele modelbouwers tamelijk weerloos, dat blijkt hier maar weer eens.

Maar in deze tijd waarin alles dat geen geldwaarde vertegenwoordigt als overbodig overboord wordt gekieperd, verbaas ik mij nergens meer over.... :(

Ik heb nog altijd een Piper PA-18 van 1m spanwijdte met een 1,5 cc diesel ( zo'n ding heette vroeger een 'sportmodel') op mijn verlanglijstje staan:
Motor starten, compressie terug tot 'ie nog net pruttelend blijft lopen, een klein zetje en in grote (linker) cirkels (~100 m diameter) gaat het langzaam omhoog toe een meter of 20. Als motor na een minut stopt gaat de bocht over in een rechter en zweeft het model in grote cirkels terug naar de grond en landt met een zachte plof in de hei. Tijdens de vlucht is het model langzaam met de wind mee afgedreven, zodat we er achteraan zijn gewandeld. Na een kwartier zijn we weer terug op de startplaats. Hier kunnen we eerst eens naar de collega's kijken of meteen nog een vluchtje maken. Vrije Vlucht is zooooo leuk!
 
Bruno van Hoek zei:
, want een VV-model kan eigenlijk geen schade toebrengen terwijl dat bij een RC-model meestal wel het geval is...

Daarbij komt dat voor VV een open terrein van 1 bij 1 kilometer toch een vereiste is.
Bij de heide horen wandelaars, schapen en VV-modelvliegtuigen.

Euhhhh... Zo'n geland toestel, hoe komt die weer terug bij de eigenaar? Of landen ze net als RC meestal wel op het bedoelde stukje? Dacht het niet. Dat betekent dat iedere vlieger overal in dat veld loopt te trappen, en net alsdat de heren natuurbeschermers ook wandelaars op de paden wil, wil ze ook vligende wandelaars op het pad houden. Ik ben het er niet mee eens, maar dit is het inzicht dat natuur wetgevers tegenwoordig heeft.... En ach, is RC (cropdusting) niet veel leuker? 8)
 
Bruno van Hoek zei:
Tijdens de vlucht is het model langzaam met de wind mee afgedreven, zodat we er achteraan zijn gewandeld. Na een kwartier zijn we weer terug op de startplaats. Hier kunnen we eerst eens naar de collega's kijken of meteen nog een vluchtje maken. Vrije Vlucht is zooooo leuk!

Ik ken me nog vluchten van 3 minuten herinneren dat ik over die heide heb moeten rennen om het model bij te houden en was soms blij als ik weer terug was voor de volgende ronde begon. Wat kan zo een kleine A-1 toch ver vliegen in 3 minuten. Na een wedstrijd met 5 rondes op de heide in Weert of Arnhem was ik 's avonds toch wel erg moe.
 
Theo Coenen zei:
...dat ik over die heide heb moeten rennen om het model bij te houden...
Crop, je had het inderdaad bij het rechte eind. Hier komt de aap uit de mouw. Misschien is er een echt Hollands compromis te bereiken. VV model geland buiten de paden, dan op laten halen door iemand onder de 40 kilo.
 
De meeste plaatsen waar de wedstrijden toen waren, werden door de week gebruikt door het leger om er te oefenen.
 
Ik vind het bijzonder spijtig dat de milieuactivisten op deze wijze ingrijpen.
Het lijkt me ook enigszins kortzichtig.
Als een terrein voor meerdere doeleinden gebruikt wordt (bijv natuurgebied en modelvliegsport), zal er een grotere groep belanghebbenden zijn om dit terrein te handhaven.
Tevens kan het voor een gemeente interessanter zijn een dergelijk terrein door de dubbele functie in stand te houden. Gemeentes heben tegenwoordig de verplichting bepaalde percentages oppervlak voor milieu en recreatie te gebruiken. Een terrein met dubbele functie kan dus interessant zijn.

Dat beide doelstellingen niet volledig met elkaar stroken kan voorkomen. Met wat wederzijds begrip voor elkaars belangen kan ik me voorstellen dat het in de praktijk echter goed werkbaar blijkt.
Ik denk bijvoorbeeld aan een stukje natuurkennisopleiding voor de vliegeniers, zodat zij schade aan kwetsbare plantsoorten zullen minimaliseren.

Gerben
 
ha ha ha , goeie mop hans.....


Of we kunnen aan die groene jongens vragen om enkele konijnen af te richten. :lol:

Kom Bunny, vliegtuigje terug brengen naar baasje............. toe jongen...... :lol:
 
Dan hoop ik dat het niet zo'n konijn is als in Monthy Pythons "Search for the Holy Grail'. Want daar hadden de stoere ridders toch even niet van terug.... :twisted: Zonder gekheid, je kijkt natuurlijk waar je loopt.
En ondanks alles heb ik toch meer sympathie voor de milieu-activisten dan voor projectontwikkelaars, bio-grootindustrielen en andere milieu-uitbuiters die, als het aan hen ligt ons land veranderen in 1 grote stad...
 
het lijkt tegenwoordig wel dat de overheid en sommige burgers alle ONSCHULDIGE dingen waar mensen zich mee ontspannen om zeep willen helpen. het is niet alleen bij vrijevlucht, maar er zijn ook genoeg rc clubs die van de een op de andere dag op straat staan met hun leden. om nog maar te zwijgen over de clubs waar bezwaren ingediend zijn, en dat vaak door mensen die een eind van het veld vandaan wonen, of die er willens en weten dicht bij zijn gaan wonen. ik vraag me af wat de overheid hier mee wil bereiken? moeten we dan maar hooligans worden en tijdens een potje voetbal een halve stad met grond gelijk gaan maken? is dat het doel van de neergaanderlandse overheid? om dan nog maaar te zwijgen over mensen die moedwillig het plezier van anderen willen verpesten door moeilijk te gaan doen over mensen die met plezier en toeweiding hun hobby uitoefenen. ik kan me daar enorm pissig om maken. laat dat gezeur in nederland eens ophouden.

moest dit even kwijt :D
 
Mischien een open deur intrappen, maareh... is ELC Ede KNVvL lid, en zo ja, hebben zij er nog iets aan gedaan?

Daarnaast, hoe groot is die club van Ede?

(Moet bekennen dat ik nu pas bewust lees dat het om Ede gaat :oops: , en zoals misschien meerderen van jullie heb ik daar in een verleden in naam van de Koningin ook wel hier en daar buiten de paden van dat heideveld vertoefd...)
 
misschien een beetje laat maar ja ben er nog nie zo lang bij
ben/was zelf een vv vlieger maar idd sinds de nieuwe veldwachter er is mag er bij ons op de heide niet meer worden gevrijevlucht :( helaas.....
(ik ben een elc lid ) natuurlijk mag er nog wel met chukys worden gesmeten maar het echte werk (a1 a2) nie meer :(

greetings Dennis v Huisstede
 
Kunnen Randstedelingen dan nog wel ergens VV-en?
En dan bedoel ik met sportmodellen (tenminste zo werden die dingen genoemd), meestal hoogdekkers -lijkend op grote vliegtuigen, soms zelfs semi schaal- met ~1 m spanwijdte en 0,75/ 1,5 cc dieseltjes.
Die werden dan op een pruttel ingesteld en dan vloog het model 1 minuut met de motor aan om daarna in een zweefvlucht weer naar beneden te komen. Voor mij is dat de leukste VV-klasse...

Waar kun je nog onbekommerd met deze modellen vliegen?
 
Ik vind dat VV mogelijk moet zijn op de heide...
Natuurlijk, in principe moet je je model ophalen en dan soms door "verboden" gebieden lopen.. Maar dat neemt niet weg dat het "slecht" zou zijn voor de heide... Je vliegt toch niet iedere dag met 200 man tegelijk?!!!?!?!
Daarnaast, heide is toch een heerlijk stukje natuur om te recreeren... Ok met de crossmotor er over heen raggen of voetballen tussen de struiken gaat ver... Wat rondvliegen >boven< (!) de heide kan toch geen kwaad?

Dave
 
Back
Top