Geen VV meer op de heide?

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Bruno van Hoek, 31 jan 2004.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Helemaal mee eens.

    Maar het vliegen met dieseltjes is, voor zover ik weet, in hun natuurlijke omgeving (de heide) nergens meer toegestaan.
    Gek eigenlijk, want met zo'n 5000 toeren is het wel afgelopen. Dus het geluid kan het nooit zijn.
    Wat ik stiekem vermoed, is dat men bij het vaststellen van de regels er (zoals wel vaker, niet gehinderd door enige kennis van zaken) vanuit is gegaan dat motormodellen "altijd zo'n herrie maken".
     
  2. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Vliegen met vv motormodellen mag inderdaad nergens dit is ook de reden dat in NL de klasse F1C niet word gevlogen.

    Kan me er ook wel wat bij voorstellen (geluid, brandgevaar).

    Voor F1a en F1b zijn er wel terrijnen. namenlijk in goirle (rechteheide, arnhem (rosendaalseveld), weert (boshoverheide) en garderen. Dit zijn de velden waar deze klassen gevlogen worden.

    kijk maar eens op www.vrijevlucht.nl voor de datum's
     
  3. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    En F1B en F1A is ook een prima klasse om mensen te laten beginnen met vrije vlucht. Vooral voor buiten op de heide. Het hoeft niet altijd met veel geweld en geluid. Zo'n model dat kalm wordt opgelierd en dan met de thermiek wordt meegegeven is ook zeer mooi. Gelukkig komen er al wat meer vv vliegers op de heide.


    Bernard
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar daar heb ik het niet over. Geen gillend model dat in 7 seconden verticaal zo wat uit het zicht is verdwenen. Kijk even terug voor mijn beschrijving van het vliegen met sportmodellen.
    Ik dus niet....
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Helemaal mee eens, maar wat mij betreft is sportmodel vliegen nog veel leuker (en niet lawaaiig).
    En dat mag dus vrijwel nergens meer(op de Eemshaven en de Maasvlakte na, geloof ik). Kijk, dat vind ik nu helemaal nergens op slaan....
     
  6. Dave!!

    Dave!! Guest

    Eigenlijk houdt ik mij nog bij mijn standpunt, maar ik kan mij wel iets voorstellen bij het niet willen van brandstof motoren. Electro is stiller. Maarja, ik heb niet al te veel te zeggen omdat ik nog niet zo'n huidig, stiller, motortje heb gehoord...

    Dave
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    In de eind jaren 70 toen ik nog aan vrije vlucht deed in Nederland geen een F1C model gezien. Wel ooit eens in Düren op een wedstrijd zoiets gezien. Dat model ging idd vertikaal omhoog en draaide zich boven netjes om en kwam met draaiende motor ook weer vertikaal naar beneden. Dit was schijnbaar niet de bedoeling, maar gebeurde helaas wel. Het geluid van die motor was afschuwelijk en ik kan mij best voorstellen dat men die klasse niet meer wil, maar de sportklasse die Bruno bedoeld is maakt helemaal geen kabaal maar een licht brommend geluid.

    Het probleem brandgevaar is al weg vanaf het moment dat alle vrije vlucht mannen over zijn gestapt van het lontje naar de timers.
     
  8. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede

    Tjah opzich kun je van electro wel wat zeggen maar mag je t dan nog VV noemen? Ik vindt dat je toch te veel controle hebt alweer. Dit vooral omdat het (bijna) niet mis kan gaan met de motor. Vrije vlucht op de heide is echt vliegen met modellen die of opgelierd worden met de hand dus dan ligt de fout bij de vlieger als je mis lanceert. En het opdraaien van je eigen motor is ook erg belangrijk.

    Ik vind toch dat je de essentie van vrije vlucht moet gaan zien als iets dat vrij vliegt en met eigen kracht omhoog wordt geholpen, het zei door een lier die jezelf vasthoud, het zei door een rubber motor die je zelf opdraait.

    Ik vindt het electro meer zo van je hangt de batterij eraan en gaan met die hap dat vindt ik al weer te veel controle. Maar goed noem me iemand die niet anders weet of zoiets maar dit is mijn visie van vrije vlucht.
     
  9. Dave!!

    Dave!! Guest

    Mee eens hoor.
    Ik had alleen zo'n idee van een vervanger voor zo'n brandstof motor. Maarja, de meeste mensen die een brandstof motor hebben gebruiken het omdat het hen aantrekt. Elektro kan tegenwoordig evenveel.
    Ik zou mij al hélémaal níet kunnen voorstellen dat ze moeilijk doen over rubber aangedreven modellen... Lieren zou weer volgens hun slecht zijn voor het milieu, omdat je dan rent (door de heide, lijkt mij overigens sterk, over een pad moet het ook lukken)...

    Ik vind nu nog steeds een Guillows modelletje wel lachen om af en toe in een weekendje te maken en vervolgens na 5 vluchten weg te gooien. Rubber aangedreven heeft iets nostalgisch. Zo'n Guillows model was het eerste dat ik ooit maakte/vloog. Natuurlijk het niveau waar jullie op zitten is 20 X hoger, maar het principe blijft hetzelfde.

    Dave
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En DAT is dus het misverstand... :? De dieseltjes in sportmodellen waren er al decennia voor de F1C die Theo aanhaalde.
    Om het verschil aan te geven :F1C wordt gevlogen met een glow-motor van 2,5 cc met resonantiepijp en gaat als het goed is ~ 35.000 toeren...
    Een Mills 0.75 cc diesel loopt ~ 5000 toeren.
    Het idee dat een model met een zuigermotor geen 'echte' vrije vlucht zou zijn, vind ik, op zijn zachtst gezegd, een beetje merkwaardig.
    Ik vind het een grof schandaal dat deze tak van onze sport in ons land geen bestaansrecht heeft....
    Terwijl het vliegen met RC pulsejets wel kan.... (Begrijp me goed, ik vind dat ook geweldig, maar ik vind hier iets onrechtvaardigs in)
     
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Een paar weken geleden ben ik (voor ik geloof de 6e keer) naar de Engelse Nationale KApioenschappen geweest. Als tegen etenstijd de wedstrijden gedaan zijn halen vele tientallen mensen sportmodellen zoals Bruno bedoelt (koddig uitziende hoogdekkertjes met pruttelende dieseltjes van minder dan één cc die slechts enkele tientallen seconden lopen) uit zijn auto en gaat tot het te donker is met die dingen vliegen. Iedereen die dat meemaakt is verkocht! Heerlijk zoals er tientallen van die dingen in de lucht zijn. Erg jammer dat dat in Nederland niet blijkt te kunnen. Ik vlieg er wel mee, maar vrijwel altijd alleen. Ik woon in Noord-Nederland en er is altijd in de omgeving wel een plekje te vinden waar het kan (paar aaneengesloten weidevelden zonder koeien en bomen). Ik kom steeds meer mensen tegen die het ook willen doen, maar samen vliegen is nog ver weg helaas. Als ik in het midden of westen kom zie ik overigens geregeld plekken waar volgens mij zonder enig probleem met sportmodelletjes gevlogen kan worden.
     
  12. fc3003

    fc3003 Guest

    ik vlieg regelmatig vrije vlucht motor modellen op een kaal /leeg industrie gebied bij ruigoord /amsterdam west, het kan daar nogsteeds , hoewel er nu wel gebouwd wordt, ik test vlieg alles daar van 0,5 cc diesel tot 10cc bezine kisten..
    ik moet zeggen dat ik geschrokken ben te lezen dat er op de ginkelse heide niet meer gevlogen mag worden,, ik heb daar er veel gevlogen ,, en i.d.d sinds 1994 toevalig net niet meer ,,,was best van plan er weer een keer heen te gaan, maar daar hoef ik nu ook niet meer over na te denken,, het mag gewoon echt niet meer daar ?
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Als je opgenomen wilt worden in het register van sportmodellenvliegers in Nederland moet je me even naam en adres in een PB (of PM) sturen. Er is nog niets mee gedaan, maar dat willen we met een aantal mensen de komende jaren wel een keer gaan doen.
     
  14. fc3003

    fc3003 Guest

     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De laatste keer dat ik in Nederland een sportmodel zag vliegen (dan reken ik de bouwsels van mijn F2B-maat Henk de Jong even niet mee) was aan het eind van een winter, in de buurt van Lelystad, toen ik (op schaatsen) iemand tegenkwam die vanaf het ijs startte.
    En dat is al weer jaren geleden.
     
  16. fc3003

    fc3003 Guest

    in de winter 93/94 heb ik op het ijsgevlogen bij lelystad . toen was het nog echt winter,,
    met een rood vliegtuig op skies , mijn broer was er ook bij met een oranje vliegtuig,, ik kan me iets van iemand ontmoeten herinneren,,dus dat zal het wel zijn geweest dan !.
    en henk de jong vloog vrije vlucht motor ook wel op de ginkelse heide ,hij heeft me er wel eens een foto van gestuurd,, nou da,s dan ook over daar..

    verder ...ach ik zeur te veel , zit zo even naar een leuke tekening te kijken van een vrije vlucht model, en denk ,,nou die zou ik wel willen bouwen !

    het barst hier in de polder van de grote lege weilanden , je kunt op zo veel plaatsen vliegen , ik stop pas als ik 95 jaar oud ben ,,(denk ik :) )
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik vlieg pas met sportmodellen sinds enkele jaren. De periode die ik het interessantst vind is de tijd dat er voldoende kleine dieseltjes op de markt waren, waar nu ook nog wel tweedehands aan te komen is, dus de jaren '50 en '60. Ik geloof niet dat dat echt als vintage wordt beschouwd.

    Ik vind de kleinere modellen (spanwijdte niet veel groter dan een meter) met motoren van onder de 1cc het leukst, ook de (verkleinde) replica's en nieuwe motoren die in de jaren '90 nog op de markt zijn gekomen. Een Cardinal of Tomboy met een Mills 0,75cc diesel staat precies voor wat ik leuk vind. Ik heb meer tekeningen dan ik ooit zal kunnen bouwen.

    Het is nu eenmaal zo dat dit zich voornamelijk in Engeland afspeelt. Ik blijf een beetje bij via tijdschriften. Kosten en gebrek aan tijd betekenen dat ik niet al te vaak naar Engeland kan gaan. Wel ga ik jaarlijks naar de Power-Nats waar in de schemering altijd met sportmodellen wordt gevlogen.

    Ik heb sinds enkele jaren contact met Jan Bakker die vaak voor evenementen naar Engeland ging, waar hij ook zijn naamgenoot Joost regelmatig tegenkwam (getuige ook verslagen in Engelse tijdschriften), maar vanwege door omstandigheden kan hij dat helaas nauwelijks meer.

    Toch zou het leuk zijn om eens met wat van de resterende sportmodellenvliegers bij elkaar te komen om modellen en motoren en zo te kunnen laten zien, te bespreken en te vliegen. Vandaar het register.
     
  18. fc3003

    fc3003 Guest

    ja de kleine diesels zijn erg mooi !
    ik ben zelf net aan een May Day begonnen een KNVvL tekening, ontworpen door Leo en Paul Marks uit 1971,,,span 1140 mm goed voor een mills 0,75 . een sport model dus en een lekker kleintje ook, kan je overal me vliegen.

    hier kan je dus nog vliegen ! ik was er vandaag nog.
    kijk eens wat een groot stuk land net links (west) van de haven,
    http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=k&om=1&z=14&ll=52.418335,4.742317&spn=0.02497,0.057163
     
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb de tekening van de May Day ook, mooie lijnen, al staat me bij wat summiere tekening wat constructie betreft. Ik wil hem ook nog eens gaan bouwen, net als de Centaur van van Hattem. Ik ben in bezit van een door Arthur Leeuwangh gebouwde Topsiel (nr 5). Toch leuk om in Engeland te verschijnen met een stukje Nederlandse trots en historie.

    Ik woon in de provincie Groningen, dus terreinen aan de westkust zijn voor mij om alleen maar te vliegen niet zo geschikt, maar het lijkt me leuk om eens een terrein te vinden, liefst zo centraal mogelijk in het land, waar we een datum af kunnen spreken om eens met meerdere sportmodellenvliegers tegelijk te kunnen vliegen. Probleem is dat je er dan ook moet mógen vliegen, dus dan moeten we toestemming kunnen vragen aan de eigenaar. Als dat lukt kunnen we een Bowden-wedstrijd vliegen (bijvoorbeeld: vluchtduur van 45 seconden zo dicht mogelijk benaderen en zo dicht mogelijk bij startplek landen).
     
  20. fc3003

    fc3003 Guest

    goed iedee ,, ik hoor het wel..
    de topsiel is erg leuk ja , er zit lekker veel te bouwen aan,
     

Deel Deze Pagina