Geforceerde koeling voor electromotor

In een schaalzwever werd een Torcman aandrijving geplaatst, met dus de motor vooraan de neus. De romp is -schaalgewijs - helemaal gesloten, dus geen verluchtingsopeningen zoals je dat in een motortoestel meestal wel hebt. Voor wie de Torcman niet kent, je steekt een as met klapprop in de neus van de zwever en die wordt aangedreven door de motor. Als je schaaluitzicht wil, klik je die as en prop er gewoon uit.

De aandrijving zit op de grens van de mogelijkheden in deze zwever en de motor (minder de regelaar) wordt hierdoor ook wel warm.

Ik heb nog wat kleinere ventilatoren liggen (vergelijkbaar met die die wel eens in onze laders ingebouwd zijn) op 6 en 12 volt.. Dacht daarom dat het zinvol zou zijn om zo'n ventilator in de romp te monteren om de motor wat extra koeling te geven. Ik besef dat zo'n ventilator in de romp de warmte alleen kan verspreiden en niet buiten de romp krijgt, maar wil echt geen gaten in de romp.

Intuïtief zou ik denken de ventilator recht op de achterkant van de motor te richten en lucht uit de motor naar de achterkant van de zweverromp te zuigen/trekken. Ik zou proberen de fan met de motor samen te laten lopen en eventueel nog een minuut of zo laten nalopen.

Andere motor/prop/gaten in de romp wil ik echt vermijden....

Bedenkingen?

Het zou kunnen werken, maar bedenk wel dat je dan je electronica (ontvanger etc) ook blootstelt aan die warmte.
Ik zou toch echt, ALS je wilt koelen, ergens IETS van ventilatie (lucht van buiten) zien vandaan te halen.

Ik neem aan, dat er in ieder geval een gat in de neus zit voor die prop. Kun je niet iets doen met een spinner die lucht doorlaat of zo?

• Like
Reactions: Cnn
torcman-2.jpg
de essentie van dit systeem is dat er in de neus van de zwever een gat van 8 of 10 MM is waar de as doorgaat, maar dat er geen spinner is waardoor de schaalzwever ook helemaal terug schaal is als je de prop uitklikt... Een beetje lucht zal er her en der nog wel door kieren in en uit de romp gaan, ze is zeker niet luchtdicht, maar er zijn tegelijkertijd geen substantiële openingen .

Laatst bewerkt:
Ah, ik zie dat dat inderdaad niet veel mogelijkheden biedt.
Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is een paar luchtopeningen vlak bij de prop-as, en een kapje om ze af te dekken als je die prop-as verwijdert...

Hoe kijken jullie naar warme.luucht van de motor wegzuigen VS koude.lucht tegen de motor aanblazen?
Zonder ducting is het nauwelijks effectief, en met ducting is het exact hetzelfde als koude lucht tegen de motor aanblazen, TENZIJ die lucht kan circuleren. In het laatste geval kun je net zo goed niks doen.

Het is vrij simpel: als je wilt koelen, moet je afvoeren. Daar helpt geen lieve moeder aan.
Afvoeren kan OF door lucht binnen te laten die warmte opneemt, en daarna die lucht weer af te voeren, OF door bijvoorbeeld een watercirculatie door een radiator.
Veel andere opties zijn er niet.

Alternatief: Kies voor een motor die voldoende ruim bemeten is om niet al te warm te worden. Maar hoe dan ook, waar energie van de ene vorm naar de andere omgezet wordt, treedt verlies op, en dat verlies is ALTIJD in de vorm van warmte.

• Like
Reactions: Cnn
Heb je met de motor echt niet de ruimte om en cel meer met een kleinere prop te draaien?

Als je de stroom gelijk houd, dus ongeveer dezelfde warmteontwikkeling, houd je ondanks een ietst kleinere en minder efficiente prop wel meer vermogen over die wellicht wel voldoende is zonder kunst en vliegwerk

In een schaalzwever werd een Torcman aandrijving geplaatst, met dus de motor vooraan de neus. De romp is -schaalgewijs - helemaal gesloten, dus geen verluchtingsopeningen zoals je dat in een motortoestel meestal wel hebt. Voor wie de Torcman niet kent, je steekt een as met klapprop in de neus van de zwever en die wordt aangedreven door de motor. Als je schaaluitzicht wil, klik je die as en prop er gewoon uit.

De aandrijving zit op de grens van de mogelijkheden in deze zwever en de motor (minder de regelaar) wordt hierdoor ook wel warm.

Ik heb nog wat kleinere ventilatoren liggen (vergelijkbaar met die die wel eens in onze laders ingebouwd zijn) op 6 en 12 volt.. Dacht daarom dat het zinvol zou zijn om zo'n ventilator in de romp te monteren om de motor wat extra koeling te geven. Ik besef dat zo'n ventilator in de romp de warmte alleen kan verspreiden en niet buiten de romp krijgt, maar wil echt geen gaten in de romp.

Intuïtief zou ik denken de ventilator recht op de achterkant van de motor te richten en lucht uit de motor naar de achterkant van de zweverromp te zuigen/trekken. Ik zou proberen de fan met de motor samen te laten lopen en eventueel nog een minuut of zo laten nalopen.

Andere motor/prop/gaten in de romp wil ik echt vermijden....

Bedenkingen?

Allereerst...
Heb je gemeten in de vlucht hoe heet de motor word.
Wij gebruikten motoren over de limiet en mijn modellen hadden nooit lucht inlaten.
Bij metingen kwam de temperatuur nooit boven de 60 graden, dus ruim binnen de grenzen, hoewel dat wel heet aanvoelt.
Ik zou eerst eens gaan meten voordat je allerlei dingen gaat verzinnen.

GJ

Back