Geier-achtig vakantievliegtuig

Met de bedoeling om iets te bouwen om mee te nemen op vakantie heb ik wat rondgekeken. Mogelijk bestaat er wel wat eenvoudigs, maar mijn oog viel op de Geier, waarvan er hier op het forum één en ander te vinden is. Duidelijk een ideaal club-bouwproject. Mijn intentie is om een deelbare vleugel te maken, afneembare verticale vlakken, en de romp is vanzelf klein.

Gebaseerd op een bestaande tekening heb ik één en ander geschetst, dan stalen mallen laten laseren voor de vleugelribben, en dus kunnen we eraan beginnen.

Verwacht geen stage vooruitgang, want zo werk ik zelden, én er zijn grote werken in keuken en woonkamer in de komende maanden, dus er kan wel eens een gaatje zitten in mijn verslagje.

Ribben uitgesneden, tussen mallen geklemd, en dan maar schaven en uiteindelijk schuren, en dan de inkepingen voor de liggertjes snijden met het breekmes.

http://www.flickr.com/photos/90772206@N04/8523943184/

http://www.flickr.com/photos/90772206@N04/8522829775/in/photostream/

(( iemand die me kan vertellen hoe ik de foto's upload *zonder* ImageShack te gebruiken? ik vind geen zo'n optie hier, ook geen "beheer bijlagen" zoals de FAQ vermeldt))

Laatst bewerkt:
Je kan ook voor een Hai 1 kiezen.
Mooi formaat, vliegt heel goed.
Makkelijk te bouwen.
Stukje moderner dan een Geier
Kijk anders eens in dit bouwdraadje:
bouwverslag-hai1

Laatst bewerkt door een moderator:
Aan de Hai had ik ook al gedacht. De Geier is zo één van die dingen uit mijn jeugd, een onbereikbare droom in een Robbe catalogus :-)

Vleugel #1, eerste stappen

De onderste ligger is gezaagd uit een dennehouten liggertje van de bouwmarkt. Ik wou dat we hier in Vlaanderen in de keuze hadden waarover ik lees in de Nederlands bouwverslagen. Enfin, met een tafelzaagmachine kun je goede liggertjes zagen en heel wat geld besparen.
Plastic op het plan tegen de lijm, liggertje daar dus bovenop geklemd, en een 6 mm dik steunliggertje op het plan getapet waar het hoort om de achterkant van de vleugel te ondersteunen. Ribben erop, en lijmen ( ik gebruik witte houtlijm). Ik wacht wel nog even met die 2 ribben waar de verticale staartvlakken tussenkomen. Ik wil zeker zijn dat de tussenafstand correct is zodat ze goed passen + dat de vlakken netjes haaks op de vleugel komen.

IMG_20130226_202229 by KrisLGeldof, on Flickr

IMG_20130226_202244 by KrisLGeldof, on Flickr

Begonnen aan zo’n kielvlak ( in liggertjes, vakwerk in plaats van volle plank, mogelijk lichter, maar hoofdzakelijk omdat ik restjes wil opgebruiken).

IMG_20130226_202255 by KrisLGeldof, on Flickr

Dan die ribben aan de ligger gelijmd met tussenblokjes voor- en achteraan, zodat de tussenafstand correct is, en met een langer latje er ook tussen om te controleren of de hele handel haaks staat. De foto’s tonen het zoveel duidelijker dan woorden het kunnen zeggen.

IMG_20130227_073946 by KrisLGeldof, on Flickr

Ik vraag me af hoe stabiel die kielvlakken daar zullen zitten. Ze zitten vast omdat ze vooraan onder de ligger zullen haken, en achteraan dan een magneetje in de voet.

Eens die ribben gekleefd waren, ook de bovenste ligger erin.

IMG_20130227_174325 by KrisLGeldof, on Flickr

Laatst bewerkt:
shear webs, vluchtboord, neusbeplanking

Volgende stap zijn de shear webs ( geen idee hoe die heten in het Nederlands) : de plankjes met de draad van het hout verticaal, die de twee liggers verbinden tussen de ribben in.

IMG_20130305_053722 by KrisLGeldof, on Flickr

Ook al maar onmiddellijk een strip 1,5 mm balsa op de vluchtboordkant van de ribben gelijmd, zodat die op hun plaats blijven ( liggertje tegen de achterkant van de ribben komt later).

IMG_20130228_052830 by KrisLGeldof, on Flickr

En dan onmiddellijk de bovenste neusbeplanking ook maar, dan komt er al wat stevigheid in. Ik heb die eerst nat gemaakt en een nachtje over de vleugel geklemd waar ie hoort. Als hij zo opdroogt, blijft hij wat in die vorm staan, en laat ie zich met minder moeite vastkleven.

Oké! Liggergordingen dus. We leren altijd wat bij ( geen garantie dat we het ook onthouden ...)

Vervolgens een liggertje aan de achterkant van de ribben gelijmd en geklemd ( vluchtboord), en het stukje ligger voor de neus in het parallelle gedeelte van de vleugel. Wat meer van de beplanking aan de binnenkant van de vleugel maakt het allemaal wat stabieler.

IMG_20130228_210113 by KrisLGeldof, on Flickr

IMG_20130228_210203 by KrisLGeldof, on Flickr

IMG_20130301_074634 by KrisLGeldof, on Flickr

Dan in een volgende stap het liggertje aan de kant van de aanvalsboord, maar aan het buitenste deel van de vleugel.

Ik vraag me nog af hoe de vleugels aan het rompje komen :

- Zoals de originele Geier : vleugels tegen elkaar schuiven en dan samen bovenop het rompje. Daarvoor moeten we een pen hebben aan de voorkant, en gaten voor plastic vijzen die naar beneden toe in de romp worden ingeschroefd. Koppen van de schroeven worden dan zichtbaar, niet zo mooi. Wel eenvoudiger en misschien sterkere romp.

- Vleugels naar elkaar schuiven met de romp ertussenin, met vijzen die vanuit de romp in de wortelrib worden geschroefd ( met inslagmoeren). Onzichtbare schroeven, mooier dus, wel een kapje aan de bovenkant van de romp voor toegang naar de schroeven.
Het bovenstaande moet ik eerst beslissen vóór ik de beplanking aan de onderkant van de vleugelneus kan kleven. Voorlopig denk ik dat ik de vleugels tegen de romp schuif ( dus de romp zit ook vast op de vleugelbuis dan).

Alle ideeën zijn welkom.

Capstrips bovenaan, en dan later ook nog versterkingshoekjes hier en daar. Die capstrips maken de ribben heel wat sterker en stijver. De ribben die de kielvlakken houden baarden me wat zorgen, maar dat ziet er goed uit.

IMG_20130301_181619 by KrisLGeldof, on Flickr

Als iemand suggesties heeft voor de afmetingen van het rompje, ook daar zijn jullie ervaringen welkom. Ik heb ook nog niet beslist of het duw- of trekprop wordt. Daar zijn afwegingen in verband met zwaartepunt alsook met de veiligheid ( duwprop gevaarlijk bij het werpen) maar ook gewoon esthetiek. Ik vind een duwprop gewoon mooier. In ieder geval wordt het rompje heel wat smaller dan de originele Geier-romp, maar hoe smal ie wordt zal afhangen van de grootte van de motor. Power komt van 3s 2200 mAh LiPo. Ik word door de Axi website naar een 9x5 prop of 9,5x5 prop met een 1100-1200 rpm/V motor gestuurd, maar zou liever een trager draaiende grotere prop hebben ( rendement prop). Is daar een nadeel aan? Heeft iemand ervaring, of waar kan ik daar iets over terugvinden? Online berekening of ervaringsdatabase?

De tweede vleugel is ondertussen ook zowat even ver als die eerste, dus ik moet aan de volgende stappen denken. Het rompje moet nog ontworpen worden, en de aandrijving moet nog besteld worden.

Ik heb al wat schetsen gemaakt van de standaard Geier romp, maar die lijkt me nogal heel ruim bemeten. Die is natuurlijk gemaakt voor het volumineuzere materiaal van de 70-er jaren, servo’s in de romp, mechanische mixer en dergelijke.

vleugelbuis : hulzen maken

Als intermezzo heb ik de vleugelbuis in orde gebracht :
De verbindingsbuis voor de vleugels wordt een gewone alu buis van de bouwmarkt. Licht, goedkoop, en als ie genoeg “oversized” is, zie ik die niet onmiddellijk plooien. Het maken van de hulzen voor errond, die in de vleugels moeten, wordt een experimentje.

- Eerst heb ik de alu buis schoongemaakt, eerst met schuurpapier, dan met staalwol, totdat ie glimt als een spiegel. Geen was, loswas, boenwas, niks.

- Bakpapier errond om de epoxy niet aan de buis te laten plakken. Dat plakt niet inderdaad niet, maar de tape waarmee ik het papier wil bevestigen plakt er ook niet op! Beetje klooien, dan tape rondom de buis, zodat tape op tape plakt.

IMG_20130302_091812 by KrisLGeldof, on Flickr

- Licht glasweefsel gesneden ( vraag me niet hoeveel gr/m^2  ’t is licht, alles wat ik weet), genoeg om een keer of 4 rond de buis te gaan, en heel licht vastgekleefd met zo’n spuitbus van 3M ( product heet 3M 77), net genoeg omdat het een beetje handelbaar zou zijn wanneer ik epoxy aanbreng.

- Mijn epoxy weeg ik altijd uit met deze hefboomopstelling, omdat het over hele kleine hoeveelheden gaat, en de hars/harder-verhouding perfect zou gerespecteerd worden. Het exacte gewicht weet ik dan niet, maar wel dat ie goed zal uitharden.

IMG_20130302_091825 by KrisLGeldof, on Flickr

- Vervolgens lamineren met borstel en ( gehandschoende) vingers, en uiteindelijk heb ik er keukenfolie rondgewikkeld omdat het weefsel bleef loskomen van de buis. De hele handel dan op een lichtjes warme radiator voor het uitharden.

IMG_20130302_095335 by KrisLGeldof, on Flickr

- De buis kwam er netjes uit, weliswaar is er nogal wat kracht voor nodig voor zo’n lengte. In het vliegtuig worden dat 2 korte hulzen, dus dat zou makkelijker moeten gaan. De buizen liggen op de tweede vleugel die al in aanbouw is.

IMG_20130303_102528 by KrisLGeldof, on Flickr

IMG_20130303_102510 by KrisLGeldof, on Flickr

Kris,

In mijn herinnering heeft de Geier iets pijlstelling naar achteren. Dat zie ik bij jou niet terug. Is daar een idee achter? Bij gelijke profiel krijg je dan een iets ander effectief profiel en mogelijk een CG probleem.

groet,

Erik

pijlstelling

Dag Erik,

De pijlstelling is er wel degelijk : de vleugels staan in een pijlvorm én de buitenkant van de vleugel loopt wat spits toe ( de koorde aan de tip is wat kleiner)

Meer foto's maken dat ongetwijfeld duidelijk, maar op sommige foto's zie je nu al dat de ribben van de halfgebouwde vleugel kruisen met de ribben op de tekening eronder, ook als aanvals-en vluchtboord passen. Later meer foto's.

Beste groeten

Kris

Laatst bewerkt:
Zo herken ik hem weer.

De mijne is in het verleden tijdens vervoer op een auto imperiaal geknakt. Typisch voorbeeld van transportschade. Dat ik daarna in de reparatie een rib teveel plaatste was een heel ander probleem. Gaf een rare vleugel.

groet,

Erik

Dag Erik,

Ai, dat wil je niet zien gebeuren. Net daarom maak ik de vleugel deelbaar in 2 helften en zijn de kielvlakken afneembaar. De romp is ook al niet groot, en die onderdelen moeten wel een plaatsje vinden in de wagen wanneer we op vakantie gaan. Op een imperiaal vangt zo'n grote vleugel wel heel wat wind natuurlijk ...

Kris

Back