Gek lipo gedrag, zelf herstellend?

Tadango

Forum veteraan
Ik heb een pack Zippy R 4800 waarvan 1 cell erg snel zelf ontlaad. Normaal moet ik elke maand 1000 mAh bij balanceren. Zelf na 2 dagen is er al flink onbalans. Het lijkt erger te zijn met een volle accu dan met een lege accu. Normaal laad en balanceer ik hem en dan blijft hij de hele dag in balans. Het weekend erop is er al flink onbalans en moet ik de slechte cel al bij laden.

Nu heeft dit pack een tijd stil gelegen (paar maanden) dus ik verwachte een dode cel. Cel had 0.9V spanning nog. Toch eens gekeken wat hij nog deed dus ik heb hem bij geladen tot de spanning gelijk was (3.7V). Gek genoeg ligt het pack nu al 2 weken perfect in balans. Ik ben hem nu verder aan het laden om te kjken wat hij in opgeladen stand doet.

Ik vindt het erg vreemd maar wellicht is het proces wat voor de ontlading zorgt gestopt door de lage spanning. Misschien was het een vervuiling wat reageerde en nu is opgelost? Weerstand van de accu lijkt ook nog in orde. Eens kijken wat hij de komende tijd doet. Ik heb nog zo'n pack..... wellicht reageert die netzo.

Ik vindt het erg vreemd maar wellicht is het proces wat voor de ontlading zorgt gestopt door de lage spanning. Misschien was het een vervuiling wat reageerde en nu is opgelost? Weerstand van de accu lijkt ook nog in orde. Eens kijken wat hij de komende tijd doet. Ik heb nog zo'n pack..... wellicht reageert die netzo.
Volgens mij gered met de hakken over de sloot.
Maar nu hij het goed doet zou het mij verbazen als als hij verder nog problemen geeft.:)

Weerstand van de packs gemeten op de lader is ook gelijk. Ik heb ze gisteren geladen tot 4V / cel.

Klemspanning van volgeladen accu meten bij nullast.
Vervolgens klemspanning van dezelfde accu meten bij belasting (bvb. 10A).

Verschilspanning in V / stroom in A = interne weerstand van accu in Ohm

In de praktijk kunnen verscheidene duurdere laders deze meting uitvoeren, ik veronderstel dus dat Tadango ook een lader bezit die deze meting kan verrichten.

Bij mijn ELV ALC-8500 lader gebeurt dit door meerdere maal beurtelings de nullastspanning en de spanning bij een 100µsec (ofte 0.0001sec) durende 10A belasting van de accu te meten, en het resultaat van de berekening na uitmiddeling van de verschillende gemeten waarden in milliOhm op het display te tonen.

De meting zelf wordt uitgevoerd met twee specifieke probes met elk twee contacten.
De grote contacten dienen voor het voeren van de belastingsstroom, de dunne puntige contacten meten de klemspanning van de accu rechtstreeks op de accuklemmen.

Dat is nog mooier. Mijn lader (Pulsar 2) meet via de laad bussen. Dit werkt ook alleen met goede laad kabels :) Weerstand gemeten is 10 mOhm per pakket. Cellen moeten wel rusten want anders is de meting heel anders.

Mijn lader (Pulsar 2) meet via de laad bussen. Dit werkt ook alleen met goede laad kabels :)
Hoe laagohmiger je laadkabels (bvb. 2.5 of 4mm² dik met goede gold connectors) hoe kleiner inderdaad de foutmeting.
Daarom dat de ALC-8500 een vierpuntsmeting toepast via de specifieke probes om de spanningsval over de stroomvoerende kabels te elimineren.

Een celletje die echt toe was aan een winterstop.
Ik heb tijdens de Holiday meeting een 3S 1000mAh pakketje tot 4.8 V per cel geladen met het NiMh standje, er ging iets van 1600 mAh in.
Hij leeft nog steeds, niet bol, alles zoals het moet zijn. Aan de andere kant heb ik ook opgeblazen accu's die nauwelijks mishandelt zijn.

Gedrag is altijd erg gek. Mijn pakket was al zo sinds het begin, heeft nauwlijks cycles gehad. HC test de accu's voor ze versturen (zeggen ze) dus het lijkt tijdens transport te zijn ontstaan.

Correctie op mijn reply over de interne accuweerstandsmeting van mijn ALC-8500 lader:
De Ri-functie van de ALC-8500 meet de onbelaste/belaste spanningsval 10 maal met tussenpozen van 30sec bij een instelbare ontlaadstroom van 0.5 tot 10A en berekent hieruit de gemiddelde interne accuweerstand.

Ik was in de war met de 'activator' functie van de ALC-8500 voor oudere/slechter presterende lood/loodgel accu's (door gekristalliseerde sulfaatafzettingen op de accuplaten) waarbij inderdaad, na het volladen en tijdens de druppellaadfunctie, de accu elke 30sec met een stroompuls tot 80A gedurende 100µsec ontladen wordt.
Dit ontbindt op termijn de sulfaatafzettingen op de platen en laat toe dat deze bestanddelen weer actief opgenomen worden in het elektroliet.

Stinkt pakket? Klein gaatje in cel, je "electronen" /elctroliet dampt eruit...

Gek gedrag bis

Ook deze week een pakketje met batterijen uit Hong-Kong binnen gekregen.
Bij controle bleek 1 batterij een defecte cel te hebben. Laden met men Imax wilde niet lukken, mijn ultramat dan genomen en ingesteld op 3 cellen, waarna hij deze zonder balanceren begon te laden met 1/2 c (zelf ingesteld).
Na ong 1 uur laden was de 'dode' cel tot leven gekomen.Verder geladen en gebalanceerd met mijn Imax. Nu is de cel nog niet optimaal (3,9 - 4,2 -4,2) maar bij een vlugge test toch weinig tot geen vermogen verlies gemerkt.
Vroeger ook al eens een batterij met een defecte cel gehad, maar deze bleek reddeloos verloren wegens een circuit-breuk ergens in de batterij, nu was er blijkbaar iets anders aan de hand, dat precies toch in orde komt.

Vandaag de lipo nog eens gemeten en een maximaal verschil van 40mv gevonden. Dat valt me alles mee :) Hij was ook weggelegd op 4V per cel dus met een lagere lading zou hij nog minder terug moeten lopen. Hij ligt nu aan de balancer om te kijken hoevee hij moet balanceren. Deze doet 70 mah per uur dus ik hoop op 2 uur of minder.

Back