gekregen voorwerp: een mustang 8)

Ga je lekker een middagje vliegen, komt er medeclublid naar je toe of je interesse hebt in een mustang 8O Dat bleek wel het geval...

origineel1ef9.jpg

origineel2rt2.jpg

Het is een vrij grote kist, ongeveer 1m85 span (heb niet precies gemeten, kan iets meer zijn). Komt iig vrij groot over... De kist heeft bij hem één keer gevlogen, met een 20 cc viertakt. Helaas heeft hij hem direct in de grond geboort, na het opstijgen een bocht willen draaien gaat niet goed met een mustang :roll: Het volgende resultaat:

crash1uj9.jpg

crash2da7.jpg

:cry:

Daarna heeft hij de kist weer gerepareerd, maar eigenlijk nooit mee durven vliegen, bang voor een volgende crash. En nu heeft hij de kist aan mij gegeven, na een grote opruiming :D

De huidige staat:
dscf0005kleinhe7.jpg

dscf0006kleinfm3.jpg

dscf0007kleinpk4.jpg

dscf0008kleinns6.jpg

Ik ben best blij met deze kist zegmaar :P

Het idee is om de kist uit te gaan rusten met een 23cc super tigre (ja Alex, een ST ja :wink:) Leeg gewicht is nu 5 kg, streefgewicht wordt dus 6,5 kilo (motor tikt al aardig aan...) Misschien dat ik de kist in de toekomst nog van retracts ga voorzien, aangezien dat eigenlijk wel hoort bij deze kist. Maar eerst zo maar eens gaan vliegen :!:

Stefan

//edit Foto's verkleind...

Nog vergeten te vragen:

Zouden 3001'tjes voldoende zijn voor deze kist, of liever wat zwaarders? Het voordeel van de 3001 is dat ik die al heb... Op de flaps lijkt het me sowieso te weinig :roll: Het hoogteroer is in een deel...

Stefan

Mhhh een TF P-51d Mustang.................. :roll:

Leeg 5 kilo 8O
Damn dat hoort dat ding bijna vliegklaar te wegen met flaps, retracts en de hele bende 8O

Kan dan best begrijpen dat ie met een bocht onderuit is geschoven :(
Met retracts wordt ie ben ik bang nog veel zwaarder en dus te zwaar :lol:

Mijn TF Mustang vloog (toekomst vlieg :roll: ) ik gewoon met normale standaard (3001 vergelijkbare) servo`s :wink:

Hey Stefan,

Heb jij even geluk man, is mij in 20 jaar nog nooit overkomen :roll:

Hij is verder wat aan de zware kant maar dat wist je al van Berto.

Gewoon die 3001's er in proppen en vliegen :!:

Met een Mustang (maar dat geld voor iedere schaalkist) voldoende snelheid aanhouden en zo vermijd je dergelijke problemen zoals de arme bouwer heeft ondervonden.

Stevo

'k heb ook eens een gekrachte mustang gekregen maar deze was niet meer te repareren
oplossing: doorzagen en tegen de muur schroeven :lol:
sorie van de slechte beeldkwalitijd

Berto zei:
Mhhh een TF P-51d Mustang.................. :roll:

Leeg 5 kilo 8O
Damn dat hoort dat ding bijna vliegklaar te wegen met flaps, retracts en de hele bende 8O

Kan dan best begrijpen dat ie met een bocht onderuit is geschoven :(

Jee!! Als je daar bij optelt; complete motorisering nog zo'n +/- 800 gram, of misschien wel een kilo als je over 25cc Saito 4t praat (incl. uitlaat en prop) plus volle tank en, indien je daarvoor kiest, volledig voorzien van retracts... :|

Buiten dat, mooie kist hoor en lekkere mazzel dat je daar tegenaan loopt. Absoluut voltooien die kist :wink:

Grt,

Tjen il-vec

Ehhhhh, Jan

Jij hebt het hier over de GIANT versie die is iets groter (centimeter of 30 maar).
En dan is een 20cc 4-takt ineens erg underpowered, ze geven methanol 35cc als minimum dan aan ;-)

Meet de exacte spanwijdte eens Stefan.......

Ik hou het vooralsnog op de TF Mustang 1:7

Wie, ik?

Ik zeg niks!

:wink:

Klopt, was een vergissing. :oops:

Misschien moet Stefan 'Appie' eens vragen, die had oook een te zware Mustang . . .

(Waar is Appie trouwens . . .?)

jan.

Hoi Stefan, vraag eens aan de oude eigenaar wat voor merk de kit was en of hij de tekeningen en bouwbeschrijving nog heeft. Plaats dan alle gegevens wat je kunt vinden in je draadje en dan is er meer te zeggen over deze kist. Welke motor (laser is de beste maar peper duur), servo's, retrac's, etc.
We lezen het wel.
Ik denk zelf dat het geen TF kit is als hij 1,85m is. Deze zijn 1,65m voor 1:7 of 2,14m voor de Gaint scale.

Groetjes Rob

Heb net even gemeten: span is 1 m 90

Zal morgen eens de tekening van de romp goed opmeten, das de enige tekening die er bij zit. Vleugel had hij geen tekening van helaas. Ik neem toch aan dat deze kist goed te vliegen moet zijn met een ST 23 cc. Viertakt ligt HELAAS niet direct binnen mijn budget. De ST heb ik al veel zien lopen en veel goede ervaringen mee op onze club, dus....

Stefan

Dat denk ik ook Betro. Zit tegen de big scale aan.
Jammer dat je er geen 4 takt op zet. Dat klinkt veel mooier en meer schaal. Maar als nadeel minder vermogen.
De ST 23 is zeker een goed blok. Bij ons op de club heeft iemand ook z'n blokje en loopt als een trein en klinkt als een brommer. Misschien dat je zelfs de uitlaat mooi weg kan werken.
Succes met het afbouwen van de Mustang, en houd rekening met de CG (zwaarte punt :lol:). Mustang willen graag neus zwaar zijn :!:

Groetjes Rob

Mee eens :) 6.5 kg moet geen probleem zijn met 1.9m. zolang je onder de 7 blijft gaat hij vliegen ;) Gewoon rustig schaal wegvliegen met het zwaartepunt niet te ver naar achteren en niet teveel up bij het stijgen.

Heb net eens even zitten googlen, het blijkt een kist van "pica" te zijn, never heard of :?

Rcuniverse leverde de volgende review op:
Builders review.

Instructions are are vague. Only a few hand drawn pictures. Parts don't fit together in a lot of steps. A lot of modification needed. Back of fin came out 3/8" wider than the fuse, ( several similar issues) laser cut was bad. Engine recomendation in regards to power to weight ratio given in kit seems to be way under powered, especially if glassed. (MyExp.- 20 years flying and building. Built over 20 airplanes. Very competition oriented-won many events -Expert Scale, Fun fly and Q-500 Flier. (Sat. & Sun. flier too.)

:roll:

Dat te dikke kielvlak heeft deze kist ook last van, heb net het richtingroer gedemonteerd. (zat met twee scharnieren vast, een boven en een in het midden, en dat terwijl de aansturing onder zit :roll:) Wil ik het weer monteren, blijkt dat het hele kielvlak scheef staat :roll: Niet overdreven, dus ga er gewoon zo mee vliegen, maar goed. Een serieuze inspectie van de rest van de kist lijkt me dus wel op zijn plaats, wie weet wat ik allemaal nog meer tegenkom 8O Maar goed, dat richtingroer dan maar weer met twee scharnieren bevestigen, anders gaat het zo wringen. Maar dan nu wel boven en onder :wink: Kist is ook niet overal even netjes afgewerkt (folie en waar dat niet handig ging, pak je toch gewoon zilververf kaal op het hout :roll:)

Maar goed, een gegeven kist niet in de romp kijken... Komt wel in orde met deze jongen :wink:

Stefan

Gaat zeker goed komen.

Pica heeft diverse mooie modellen op de markt gebracht (of nog???).

Underpowered klopt dus wel, die 20cc 4-takt is gewoon te licht geweest om met deze kist relaxt te kunnen vliegen.

Succes in ieder geval, ik geloof dat het best goed gaat komen :yes:

Hret feit dat hier niets gepost is wil natuurlijk niet zeggen dat er niks gebeurt is. Helaas bouw ik niet zo snel, en als er dan ook nog een toetsperiode tussendoor fiets :roll:

Anyway, nogmaals de vraag: zullen 3001'tjes voldoende zijn voor de flaps (voor iedere flap 1 servo uiteraard...) Zijn toch forse lappen. overigens zit momenteel de flapaansturing in het midden van de vleugel, met behulp van umlenk hebels (hoe heten die dingen dan wer in het nederlands :?) Dat wil ik eigenlijk wel handhaven, het werkt spelingvrij. Wat minder spelingvrij werkt is de montage van de flaps. Dit is aan een kant van de flap goed, aan de buitenkant van de vleugel. Daar steekt hij gewoon met een pin in de achterlijst, prima. Maar bij de romp zit dat met een kunstof hoekje van 90 graden. Twee schroefjes in een multiplex plaatje en that's it... :roll:

Denk niet dat dat voldoende is, al valt het nu nog mee... Overigens, wat is het slimste (heb geen ervaring met flaps), opstijgen met flaps bij de maiden, of liever eerst op hoogte proberen (en dus een hogere stall snelheid bij het opstijgen) Ik weet dat Arvid zijn toestel gewoon zonder flaps heeft ingevlogen. Heeft natuurlijk het voordeel dat je de flaps op hoogte kan uitproberen. (geen flapervaring, dat wil zeggen... heb wel eens met de mod-ibis van Arnold Remkes gevlogen (invliegen), met een flap vleugel erop. Maar dat is een trainer dus niet echt vergelijkbaar. Die vlieg je uiteraard in zonder flaps...)

Alle tips zijn welkom :thumbsup:

Stefan

Hoi Stefan, op mijn TF spit heb ik ook een 3001 op de flaps en deze worden aangestuurd door één servo. Ik denk dat je met twee servo's echt wel de kracht hebt om ze te bedienen. Anders vraag het aan Berto die zou het zeker weten hoe je dat het beste kunt oplossen.
En post ff wat foto's van de flaps wat je bedoeld met
Maar bij de romp zit dat met een kunstof hoekje van 90 graden. Twee schroefjes in een multiplex plaatje en that's it...
Dan kunnen er daar ook reacties op komen dat het al goed is of hoe dit op te lossen.

Groetjes Rob.

Back