gekregen voorwerp: een mustang 8)

ik weet wat stefan bedoeld met dat kunststof haakje, dit betekend waarschijnlijk dat er metalen stuurstangen naar de flaps lopen die bediend worden door een 90 graden heveltje.
en ik denk dat die servo's wel voldoende zullen zijn :wink:

Op deze kist zijn de standaard 3001 servo`s voldoende.

Voor de flaps zou ik toch gaan voor 2 servo`s die elk 1 flap bedienen, veel directer en krachter dan 1 servo voor beide flaps.

Het zijn redelijke deuren en daar komen best wat krachten op te staan, daarnaast is de aansturingmet 2 servo`s veel directer en spelingsvrijer wat met 1 servo in het midden van de vleugel altijd latig is door de overbrengingen.

Zo, de flaps zitten nu aangesloten. Was nog best een gepriegel om ze netjes synchroon te laten lopen, maar dat is nu dan toch gelukt. Voor iedere flap zit er nu een aparte servo aangesloten, wel in het midden van de vleugel. Via de eerder genoemde umlenkhebels. Nou hoef ik alleen de rolroeren nog aan te sluiten, de indekking van de vleugel weer sluiten en hier een daar wat folien op de vleugel :P
Dan is de vleugel alvast vliegklaar.

Aan de romp moet nog het volgende gebeuren: motor monteren, gasservo monteren, tank controleren, inspuiten met blanke lak (geld ook voor de vleugel), ik denk dat ik dat ga doen om zodoende te voorkomen dat de folie los gaat laten, en om ongecoverde stukken te beschermen. Erg netjes is de covering namelijk niet opgebracht, en hier en daar zijn er stukjes kaal hout te zien :roll:

Over de motor: deze is inmiddels gekocht en begonnen met indraaien. Loopt zover in ieder geval prima, zuipt wel als een tempelier zo'n grote motor. Maar dat komt natuurlijk ook door het vette indraaien.. Hij heeft nou zo'n 20 minuten gedraaid, 300 cc is er binnen de 5 minuten doorheen... je zie het niveau in de tank dalen 8O

Stefan

Tja Jan, ik weet het...

maar anders moet ik heel de vleugel nog verder opensnijden en daar heb ik geen zin in, het loopt nu ook spelingvrij (wel iets om te controleren na de maiden :!:)

Stefan

Mijn P-51 van Graupner (1m80) heeft een Saito 30cc.
Nou is dat ietwat ruim bemeten, maar minder zou ik er niet op willen hebben.
De 1m90 kist zou daar ook goed op moeten vliegen.
Op de flaps zitten per flap een 3001, deze lopen op de zender via een mixer.
Grootste probleem bij de kist was het landingsgestel.
Eerst de bijgelsloten set van Graupner zelf.....Tja, peperkoek is taaier.
Dus toen mechanismen van Robart.
De verenstalen poten bleven buigen en lieten de willen klemmen in de wielbak met de nodige probleemlandingen tot gevolg.
Nu oleos van Robart met dito wielen en sindsdien heb ik niet meer naar de landsgestel hoeven omkijken. Bovendien gaat de kist veel mooier "zitten" bij touch-down.

Probleem is nog de tank. Wegens de dorstige makker voorop een tank van 700cc (na 10-12 minuten is het echt tijd om te landen)
De tank ligt voor tegen het brandschot en geeft een behoorlijke verschuiving van het zwaartepunt tijdens de vlucht.
Van iets neuslastig naar hinderlijk staartlastig.
Tijdens de vlucht elke paar minuten een tandje trim verzetten is echt nodig.
Dus de tank gaat naar het zwaartepunt verhuizen.
Tijd voor een pompje of een systeem met carter druk.

Suc6 met je eigen P51!

Nuttige tips, wat betreft Flaps..

Ik ben zelf momenteelmet een TF P51 bezig.
Ook met flaps. Ik zat te denken omdit met met 1 retract servo te doen. (Hoog koppel) iemand hier ervaring mee..?

Volgende week een motor halen. Zit nog te twijfelen over een 15 of 20cc osmax. Die 20 cc is bijna 400 gram zwaarder.

Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen.? (Wilde de kist zo licht mogelijk houden, maar met retractsend en de hele bende weegt het lekker door)

Hoi wout R,

Ik denk als je de kans hebt om de retracts los te houden van je flaps veel problemen kunt voorkomen. Je kunt dan ook landingen maken zonder flaps, of als een poot niet goed uitkomt juist de flaps gebruiken om een gecontroleerde buiklanding te maken. Ook kun je dan beter de flaps regelen via een schuif waarmee je de graden van de flaps op regelt.
Voor je motor, ik heb gehoord en ervaren dat scale warburds, zowel de mustang als b.v. de spitfire, erg staart lastig willen zijn. Korte neus dus ook meer gewicht in je neus nodig. Maar als je gaat voor lichtgewicht kijk naar een 8) Saito FA 100 of FA 125. Zelfde vermogen als een OS, mooie loop en goedkoper. Verkrijgbaar onder anderen bij Hobby-In. De FA 100 is 550 gram en de 125 is maar 520 gram (ex. uitlaat). Hier een link naar een pdfje van saito.
Maar als je top of the bill wilt dan moet je voor 8O Laser motoren :lol: gaan. Duur, duurzaam, zwaar, maar geen nitro nodig. De motor voor de schaal liefhebber. De motor voor in mijn TF Spifire Mk. IX met retracts en oleo struts.
Ik hoop je genoeg info heb kunnen geven.

Groetjes Rob.

stefan_riemens zei:
Het idee is om de kist uit te gaan rusten met een 23cc super tigre (ja Alex, een ST ja :wink:) Leeg gewicht is nu 5 kg, streefgewicht wordt dus 6,5 kilo (motor tikt al aardig aan...) Misschien dat ik de kist in de toekomst nog van retracts ga voorzien, aangezien dat eigenlijk wel hoort bij deze kist. Maar eerst zo maar eens gaan vliegen :!:

Stefan
...

6.5 kg.....beter om eerst eeens naar de weight watchers te gaan met deze kist......
hoe komt deze kist zo zwaar????? 8O 8O 8O 8O 8O 8O

steffe

rob, hij bedoelde niet dat ie zijn retracts en flaps op 1 kanaal wilde doen, maar dat hij de flaps met 1 retract servo wilde aansturen :wink:
lijkt mij nogal overbodig en duur, gewoon twee standaard servo's gebruiken het moet goed gaan :wink:

Ik begreep van wout R dat hij een Top Flite kist aan het bouwen is. Deze wegen tussen de 4 en 4,5 kilo. Kijk anders ff hier TF P-51.

En Danny dat klopt, maar 1 servo is ook al genoeg. Er zit als goed is bij de kit een aansturing voor de flaps door 1 servo.

Anders wout R open een nieuw draadje om vergissingen te voorkomen.

Groetjes Rob.

met retractservo op faps ga je maar 2 standen hebben, in of volledig uit. Daartussen niks omdat die servo gewoon naar zijn eindstanden stuurt

Back