Geladen of lege accu's solderen?

Beste mensen,

Ik had een vraagje over het solderen van penlite accu's voor het maken van een ontvanger pack:

Voor het solderen zorg ik met een goede computer-penlite lader dat alle cellen precies even vol zijn. Nu is het zo dat ze niet te heet nogen worden vij het solderen aangezien ze dan een deel van hun cappiciteit kwijt raken. Nu is mijn vraag: moeten de losse cellen ontladen of juist geladen zijn voor het solderen? Ik wil namelijk een goede betrouwbare accu maken!

gr,

niels
 
goed solderen is beter dan gepuntlast.
Ik heb nog wel eens verhalen gehoord van een puntlas die is losgelaten. Dat dan wel door de relatief grote trillingen.

Geladen of ontladen maakt niks uit bij het solderen.
Als je ze gesoldeerd hebt, maat je het paket wel formeren: op 0,1C laden 14uur. zonder afslagmethode!

Wat wel belangrijk is dat je een soldeerbout hebt met veel vermogen. Dan kan je heel kort je "las" verhitten, terwijl de accu zelf nauwelijk warm is geworden.
Bij een te kleine bout ben je veel te lang bezig om je oppervlak te verwarmen, zo ben je veel te lang aan het solderen, waardoor je de hele cel aan het verhitten bent.

Ook belangrijk, gebruik geen appart soldeer vet! Dat gaat namelijk oxideren. gewoon soldeertin pakken met harskern.
 
(dat alles dacht ik ook al, maar dat hoef ik natuurlijk niet meer te schrijven nu, gelukkig ben ik nu ook bevestigd in mijn 'kennis van batterijsolderen' :D)
 
michiel b zei:
goed solderen is beter dan gepuntlast.
Ik heb nog wel eens verhalen gehoord van een puntlas die is losgelaten. Dat dan wel door de relatief grote trillingen.
Deze bewering hoor ik vaker maar ik ben het daar niet mee eens! Een goed uitgevoerde puntlas is beter en sterker dan solderen. Dat is een vast staand feit!
Als een puntlas goed gemaakt wordt is het metaal in elkaar versmolten en vormt in feite één geheel. De mechanische belasting die een dergelijke verbinding op kan nemen is groter dan een soldeer verbinding kan opnemen. Denk ook eens aan een auto, die zijn nog steeds voor een heel groot gedeelte in elkaar gepuntlast. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gehoord heb dat een auto op de weg ik elkaar stortte omdat de puntlassen los lieten.

Het blijkt dat maar weinig mensen beseffen dat een soldeer verbinding mechanisch gezien maar een heel zwakke verbinding is. In de "professionele wereld" zal je nooit soldeer verbindingen tegen komen als die (grote) krachten moet kunnen verwerken.
Waterleidingen werden meestal gesoldeerd, tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van knelkoppelingen. Ik kan me gevallen herinneren waar een soldeerverbinding langzaam maar zeker los kwam en het een waterballet werd. Daarom mocht je ook nooit een soldeer verbinding maken als je er later niet meer bij kon komen. Bijvoorbeeld achter de tegels of in een muur of vloer. Toch gebeurde het wel (vooral bij doe het zelvers) met de nodige vervelende gevolgen van dien.
Ik heb ervaringen met een toilet bij een familie lid. De waterleiding kwam uit de vloer en ging via een paar knietjes naar de stortbak. Ik moest daar gemiddeld elk 1,5 tot 2 jaar de soldeerverbindingen over doen omdat ze los werkte. Op een gegeven moment heb ik dat definitief opgelost door een flexibel stuk in de leiding te zetten waardoor de soldeer verbindingen niet langer mechanisch belast werden en ze niet meer los gingen.

Voor het "zwaardere werk" zoals hogedruk waterleidingen in flats maar ook brandweer leidingen in die zelfde flats, worden nog steeds koperen leidingen gebruikt die gesoldeerd worden. Er is één belangrijk verschil, hier wordt een hard soldeer gebruikt. Meestal is dit een soldeer met een hoog zilver gehalte (±40%) dat bij veel hogere temperaturen smelt en dat vele malen sterker is. De smelt temperatuur is zo hoog (boven de 600°C) dat je geen soldeerbout meer kunt gebruiken maar met een vlam aan het werk moet. Hierdoor is dit soldeer voor ons totaal onbruikbaar.

Als je zelf een accu pack gaat solderen dan is het een goed idee om te zorgen voor fexibele verbindingen tussen de cellen. Op die manier verminder je de mechanische belastingen die op de soldeer verbindingen uitgeoefend worden.
Wanneer je de cellen kop aan kont soldeerd kan dat natuurlijk niet dus is het een noodzaak dat je dergelijk accu packs inpakt in een stevige krimpfolie. Die folie moet je dan ook goed vast krimpen zodat zo veel mogelijk van de krachten door die folie opgenomen worden in plaats van door de soldeer verbindingen. En heb je soms rare onverklaarbare storingen? Kijk dan eens goed of er niet zo'n soldeerverbinding los is gegaan. Dit komt vaker voor dan je misschien zult denken.

Oke, ik heb het hier vrijwel alleen over de mechanische sterkte gehad en die is van een goed puntlas beter dan van soldeer. Een ander belangrijk punt is de elektrische geleidbaarheid. Daar kan een soldeer verbinding wel beter zijn. De meeste cellen zijn op 3 of 4 puntjes gepuntlast, alles bij elkaar maar een paar vierkante milimeter. Alle stroom zal dus ook door die paar vierkante milimeter heen moeten. Voor echt hoge stromen kan dat wel degelijk een probleem vormen. Hierdoor kan het dus nodig zijn om de verbindingen toch te solderen. Zo vergroot je het oppervlak dat stroom kan geleiden en je zal ook de mechanische sterkte iets verhogen. Maar zoals al aangegeven is dat laatste maar beperkt.

Heb je een accu pack dat gepuntlast is, prima houden zo en veel plezier er mee. Zeker voor ontvanger en zenderaccu's werkt dit uitstekend en is zeer betrouwbaar. Ook voor de motoraccu werkt dit systeem uitstekend zolang de stroom niet meer wordt dan iets van 30 of 40 Ampére.
Trek je echt hoge stromen uit de accu dan KAN het een voordeel zijn om de verbindingen OOK te solderen. Maar maak de puntlassen niet los want dan zal je duidelijk in mechanische sterkte inleveren!
 
BEdankt! Ik moet als ik het wil puntlassen iemand vinden die dat voor me kan doen. Maar ik weet voldoende om aan de slag te gaan! Bedankt iedereen!
 
niels steigenga zei:
.. Ik moet als ik het wil puntlassen iemand vinden die dat voor me kan doen........
Daar zit nu net een groot probleem. Zelf goede puntlassen maken is niet zo eenvoudig. We hebben er ook de nodige apparatuur niet voor. Solderen zal dus voor ons wel de aangewezen manier blijven om zelf een accu pack te maken.
Ik schreef mijn reactie alleen om het sprookje uit de werled te helpen dat puntlassen slechter zou zijn dan solderen.
 
Ernst Grundmann zei:
Het blijkt dat maar weinig mensen beseffen dat een soldeer verbinding mechanisch gezien maar een heel zwakke verbinding is.

Dat snap ik, je hebt immers gewoon een metaal die tussen de 2 voorwerpen zit. Bij puntlassen heb je het metaal versmolten, zodat je dus eigenlijk nog minder weerstand hebt. Zoals je zelf al aangeeft is de oppervlak van het raakvlak dan alleen een probleem.

Wat ik zelf wel een groot nadeel van puntlassen vind is dat je van de buitenkant niet kan zien of het een goede puntlas is. Als die door trillingen bijna los zou zijn gegaan, kan je dat dus niet zien.
Bij een soldeerverbinding kan je dat wel zien.

Uiteindelijk zijn beide methoden wel goed, de verschillen in prestatie zijn klein.

Het blijft altijd beter dan losse accucellen met een veertje vastgeklemd! :wink:
 
Een goede puntlas is een perfecte verbinding, echter zou ik deze nooit aanbevelen voor enkelstuks fabricage. Om tot een goede puntlas te komen is het van belang dat je de lasparameters (stroom/voordruk/lasdruk/nadruk/tijden/oppervlakte kwaliteit en vorm van laselectrode/enz...) goed in de hand hebt. Dit is alleen te controleren dmv destructieve controle van de las (ultrasoon controle laat ik even buiten beschouwing ivm kosten en expertise). Destructieve controle betekend "kapot maken"van de las en dan beoordelen hoe de kwaliteit was. Als je nu een produktielijn opzet om accu's te puntlassen kan je de uitval over de gehele produktie verrekenen, echter als hobby om een accupakketje te maken wordt dit erg duur.
 
Alexander zei:
niels steigenga zei:
Bedankt voor de reactie's!

IS het 14 uur 0,1C laden ook voor het gelijkmaken van de celspanning?

ja. :)

Nou nee volgens mij, ik vermoed dat je NiMh cellen bedoeld? Dan hebben we het niet over gelijke celspanningen, deze vraag slaat meer op Lipo cellen.
Bij Nicad en NiMh cellen gaat het niet zozeer om de celspanning, belangrijker is of ze voldoende mAh hebben ontvangen om vol te geraken.
14 uur 0/1C zou voldoende moeten zijn, het kan geen kwaad om dat te verlengen tot 18uur om voldoende zeker te zijn :wink:
 
fbk zei:
Alexander zei:
niels steigenga zei:
Bedankt voor de reactie's!

IS het 14 uur 0,1C laden ook voor het gelijkmaken van de celspanning?

ja. :)

Nou nee volgens mij, ik vermoed dat je NiMh cellen bedoeld? Dan hebben we het niet over gelijke celspanningen, deze vraag slaat meer op Lipo cellen.
Bij Nicad en NiMh cellen gaat het niet zozeer om de celspanning, belangrijker is of ze voldoende mAh hebben ontvangen om vol te geraken.
14 uur 0/1C zou voldoende moeten zijn, het kan geen kwaad om dat te verlengen tot 18uur om voldoende zeker te zijn :wink:
Sorry Frank maar de cellen in balans brengen speelt ook bij NiMH (en ook NiCad) een rol. Die rol is wel kleiner dan bij LiPo's.
Voor bepaalde gebruikers kan dit wel degelijk van groot belang zijn. Ik bedoel hier onder andere auto en speedboot racers. Deze mensen willen alles uit hun accu's halen wat er in zit. Om dit te bereiken moeten onder andere de cellen zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn. Hiervoor matched men de cellen.
Maar ook voor ons "gewone" gebruikers kunnen cellen die uit de pas lopen problemen geven. Zo kan de lader er door in de war raken waardoor hij te vroeg of juist te laat stopt met laden. Ook kan je ESC er vroeger mee stoppen als er één of meerdere cellen niet even vol zijn als de rest. De ESC "denkt" dan dat de accu leeg raakt en stopt de motor. Er kunnen dus diverse problemen door ontstaan.

Door je accu 14 uur te laden met 0,1C kan je er behoorlijk zeker van zijn dat alle cellen helemaal vol en dus zo veel mogelijk gelijk zullen zijn. Het is dus een vrij grove manier van balanceren maar dat is prima voor deze cellen. Problemen zoals hierboven zullen dan veel minder snel optreden.
Hoe vaak moet je dat dan doen? Dat is moeilijk te zeggen maar persoonlijk doe ik zo iets één, hooguit twee keer per jaar en dat is voor mijn toepassingen voldoende.
En om 18 uur door te gaan met laden is wel een beetje veel van het goede, 14 uur is echt wel voldoende.
 
Wat het solderen betreft: hogerop wordt aangegeven:gewoon soldeertin pakken met harskern.

Mijn advies, gebruik dan wel electrosoldeer met harskern, want alle harskern is niet goed.


Ikzelf soldeer alles, ruim solderen zodat het oppervlak groot is, dan heb je minder overgangsweerstanden. Want deze bepalen onderandere wel hoeveel stroom een accu kan leveren. Kleine overgangen (of dus een slechte puntlas) geeft weerstand= warmte. De capaciteit van de accu gaat verloren in de vorm van warmte.


Gr.
Taco.
 
Back
Top